Social justice by means of quotas at the federal university of rondônia
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945 |
Resumo: | The problem that guided this research was whether Law No. 12.711/2012 (Law of Quotas), as a public policy of affirmative action, is favorable to social justice. In order to trace the profile of the students who joined the Federal University of Rondônia (UNIR - Porto Velho), through the Cotas, it took as a documentary basis the academic records of the Institution. The epistemological theoretical support was based on the conceptions of Paulo Freire in his critical dialectical method. Regarding the choice of courses analyzed, Medicine and Law, it was taken into consideration the greater competition in the selective processes of UNIR (2013-2018), pointing out: Medicine, in the first place; Right, second; the tradition of these in the formation of the Brazilian elite class, the status that both courses presuppose to give the graduating class. The results pointed out that quotas today, despite a series of criticisms, oppositions and errors of application, have been the possibility of entering public higher education. |
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Social justice by means of quotas at the federal university of rondôniaLa justicia social por medio de las cotas en la universidad federal de rondoniaA justiça social por meio das cotas na Universidade Federal de RondôniaLei de Cotas; Justiça Social; Medicina. Direito. UNIR..Law of Quotas; Social justice; Medicine. Right. UNIR.Ley de cuotas; Justicia Social; Medicina. Derecho. UNIR.The problem that guided this research was whether Law No. 12.711/2012 (Law of Quotas), as a public policy of affirmative action, is favorable to social justice. In order to trace the profile of the students who joined the Federal University of Rondônia (UNIR - Porto Velho), through the Cotas, it took as a documentary basis the academic records of the Institution. The epistemological theoretical support was based on the conceptions of Paulo Freire in his critical dialectical method. Regarding the choice of courses analyzed, Medicine and Law, it was taken into consideration the greater competition in the selective processes of UNIR (2013-2018), pointing out: Medicine, in the first place; Right, second; the tradition of these in the formation of the Brazilian elite class, the status that both courses presuppose to give the graduating class. The results pointed out that quotas today, despite a series of criticisms, oppositions and errors of application, have been the possibility of entering public higher education.El problema que orientó esta investigación fue si la Ley nº 12.711/2012 (Ley de Cuotas), como política pública de acción afirmativa, es favorable a la atención de la justicia social. Para trazar el perfil de los estudiantes que ingresaron en la Universidad Federal de Rondônia (UNIR - Porto Velho), a través de las Cuotas tomó como base documental los registros académicos de la Institución. El aporte teórico epistemológico se respaldó en las concepciones de Paulo Freire en su método dialéctico crítico. En cuanto a la elección de los cursos analizados, Medicina y Derecho, se tuvo en cuenta la mayor competencia en los procesos selectivos de la UNIR (2013-2018), apuntando: Medicina, en primer lugar; Derecho, en segundo lugar; la tradición de éstos en la formación de la clase elitizada brasileña, el status que ambos cursos presuponen dar a los concluyentes. Los resultados señalaron que las cuotas hoy, a pesar de una serie de críticas, oposiciones y errores de aplicación, han sido la posibilidad de ingreso en la enseñanza superior pública.O problema que orientou essa pesquisa foi se a Lei nº 12.711/2012 (Lei de Cotas), enquanto política pública de ação afirmativa, é favorável ao atendimento da justiça social. Para traçar o perfil dos estudantes que ingressaram na Universidade Federal de Rondônia (UNIR - Porto Velho), por meio das Cotas tomou como base documental os registros acadêmicos da Instituição. O aporte teórico epistemológico respaldou-se nas concepções de Paulo Freire em seu método dialético crítico. Sobre a escolha dos cursos analisados, Medicina e Direito, levou-se em consideração a maior concorrência nos processos seletivos da UNIR (2013-2018), apontando: Medicina, em primeiro lugar; Direito, em segundo; a tradição destes na formação da classe elitizada brasileira, o status que ambos os cursos pressupõem dar aos concluintes. Os resultados assinalaram que as cotas hoje, apesar de uma série de críticas, oposições e erros de aplicação, têm sido a possibilidade de ingresso no ensino superior público.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/94510.25053/redufor.v4i12.945Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 104-123Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 104-123Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 104-123Educ. Form.; v. 4 n. 12 (2019): Educação & Formação; 104-1232448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945/1309https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945/1310https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945/1941Copyright (c) 2019 Aparecida Luzia Alzira Zuin, Eliane Bastoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessZuin, Aparecida Luzia AlziraBastos, Eliane2023-06-29T12:43:32Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/945Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:32Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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