Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Kíssila Ferreira Magro da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Corrêa, Carla Patrícia Quintanilha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468
Resumo: This article discusses the attractiveness of teachers among newcomers to the Pedagogy Course. The objective was to know the motivation for students to enter the first period of the course, since the teaching profession seems to be undervalued. The article describes and analyzes the current context of teaching, highlights the issue of teacher appreciation and career attractiveness. It also brings the results of field research conducted with the 65 students of the 1st period of the Pedagogy Course, from a state institution, in a city of Rio de Janeiro / Brazil, who answered a questionnaire in the 2nd semester of 2018. Research indicates that the Pedagogy Course was not the first college option for most students, who chose it for a variety of reasons. The most cited were: enjoying working with children and the opportunity to complete their studies.
id UECE-1_834b7e7b4a6432567f3d94938b274bcc
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/1468
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy courseAtractividad de la carrera docente entre los ingresantesen el curso de PedagogíaAtratividade docente entre os ingressantes no curso de PedagogiaAtratividade docenteValorização docenteDocênciaEducaçãoTeachingTeacher appreciationTeaching attractivenessThis article discusses the attractiveness of teachers among newcomers to the Pedagogy Course. The objective was to know the motivation for students to enter the first period of the course, since the teaching profession seems to be undervalued. The article describes and analyzes the current context of teaching, highlights the issue of teacher appreciation and career attractiveness. It also brings the results of field research conducted with the 65 students of the 1st period of the Pedagogy Course, from a state institution, in a city of Rio de Janeiro / Brazil, who answered a questionnaire in the 2nd semester of 2018. Research indicates that the Pedagogy Course was not the first college option for most students, who chose it for a variety of reasons. The most cited were: enjoying working with children and the opportunity to complete their studies. Este artículo discute el atractivo de los docentes entre los recién llegados al Curso de Pedagogía. El objetivo era conocer la motivación para que los estudiantes ingresen al primer período del curso, ya que la profesión docente parece estar infravalorada. El artículo describe y analiza el contexto actual de la enseñanza, destaca el tema de la apreciación del maestro y el atractivo profesional. También trae los resultados de la investigación de campo realizada con los 65 estudiantes del primer período del Curso de Pedagogía, de una institución estatal, en una ciudad de Río de Janeiro/Brasil, que respondieron un cuestionario en el segundo semestre de 2018. La investigación indica que el Curso de Pedagogía no fue la primera opción universitaria para la mayoría de los estudiantes, que lo eligieron por una variedad de razones. Los más citados fueron: disfrutar trabajando con niños y la oportunidad de completar sus estudios.O presente artigo discute a atratividade docente entre os ingressantes no Curso de Pedagogia. O objetivo foi conhecer a motivação para o ingresso dos alunos no primeiro período do curso, uma vez que a profissão docente parece estar desvalorizada. O artigo descreve e analisa o contexto atual da docência, destaca a questão da valorização docente e da atratividade da carreira. Traz ainda os resultados de pesquisa de campo realizada com os 65 alunos do 1º período do Curso de Pedagogia, de uma instituição estadual, em um município do estado do Rio de Janeiro/Brasil, que responderam a um questionário no 2° semestre de 2018. A pesquisa indica que o Curso de Pedagogia não era a primeira opção de curso superior da maior parte dos alunos, que o escolheram por diversos motivos. Os mais citados foram: gostar de trabalhar com crianças e a oportunidade de concluir os estudos.EdUECE2019-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/146810.25053/redufor.v5i13.1468Educ. Form.; Vol. 5 No. 13 (2020): Educação & Formação; 59-78Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 13 (2020): Educação & Formação; 59-78Éducation et formation; Vol. 5 No 13 (2020): Educação & Formação; 59-78Educ. Form.; v. 5 n. 13 (2020): Educação & Formação; 59-782448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1902https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1903https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1990Copyright (c) 2019 Kíssila Ferreira Magro da Silva, Carla Patrícia Quintanilha Corrêahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Kíssila Ferreira Magro daCorrêa, Carla Patrícia Quintanilha2023-06-29T13:27:15Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1468Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:27:15Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
Atractividad de la carrera docente entre los ingresantesen el curso de Pedagogía
Atratividade docente entre os ingressantes no curso de Pedagogia
title Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
spellingShingle Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
Silva, Kíssila Ferreira Magro da
Atratividade docente
Valorização docente
Docência
Educação
Teaching
Teacher appreciation
Teaching attractiveness
title_short Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
title_full Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
title_fullStr Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
title_full_unstemmed Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
title_sort Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
author Silva, Kíssila Ferreira Magro da
author_facet Silva, Kíssila Ferreira Magro da
Corrêa, Carla Patrícia Quintanilha
author_role author
author2 Corrêa, Carla Patrícia Quintanilha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Kíssila Ferreira Magro da
Corrêa, Carla Patrícia Quintanilha
dc.subject.por.fl_str_mv Atratividade docente
Valorização docente
Docência
Educação
Teaching
Teacher appreciation
Teaching attractiveness
topic Atratividade docente
Valorização docente
Docência
Educação
Teaching
Teacher appreciation
Teaching attractiveness
description This article discusses the attractiveness of teachers among newcomers to the Pedagogy Course. The objective was to know the motivation for students to enter the first period of the course, since the teaching profession seems to be undervalued. The article describes and analyzes the current context of teaching, highlights the issue of teacher appreciation and career attractiveness. It also brings the results of field research conducted with the 65 students of the 1st period of the Pedagogy Course, from a state institution, in a city of Rio de Janeiro / Brazil, who answered a questionnaire in the 2nd semester of 2018. Research indicates that the Pedagogy Course was not the first college option for most students, who chose it for a variety of reasons. The most cited were: enjoying working with children and the opportunity to complete their studies.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468
10.25053/redufor.v5i13.1468
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i13.1468
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1902
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1903
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468/1990
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Kíssila Ferreira Magro da Silva, Carla Patrícia Quintanilha Corrêa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Kíssila Ferreira Magro da Silva, Carla Patrícia Quintanilha Corrêa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 13 (2020): Educação & Formação; 59-78
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 13 (2020): Educação & Formação; 59-78
Éducation et formation; Vol. 5 No 13 (2020): Educação & Formação; 59-78
Educ. Form.; v. 5 n. 13 (2020): Educação & Formação; 59-78
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443698081792