Process of institutionalization of national and state politics of teacher training: propositions and resistances in Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Angela Maria de Sousa
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Azevedo, Mário Luiz Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126
Resumo: In order to deal with the institutionalization process of initial and continuing education politics of Basic and Higher Education teachers, starting from the management and curricular politics in the degree programs, the article sociologically problematizes the conflicts and curricular episodes of the historical and contextual trajectory that configures the period of 1996 to 2018 in Brazil, through the analysis of reference educational documents that materialize curriculum expressions. In the sequence, it debates propositions, tensions and resistances perceived in the constitution process of the state politic of teacher formation in Paraná, taking as a curricular-historical clipping Resolution CNE / CP nº 02/2015, make interface by the collective alternatives of pedagogical management presented by Progrades ( Permanent Forum of IEES / PR Graduation Pro-rectors). As one of the results of the postdoctoral probation, this qualitative research, both bibliographical and documentary, starts from the reflections of curriculum as a contest field, based on the Pierre Bourdieu contributions.
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spelling Process of institutionalization of national and state politics of teacher training: propositions and resistances in ParanáProceso de institucionalización de la política nacional y estatal/provincial de formación docente: proposiciones y resistencias en ParanáProcesso de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: proposições e resistências no Paranápolíticas curriculares;licenciaturas;formação docenteProgradesEducaçãocurricular politicsbachelor degreesteacher trainingProgradespolíticas curricularescarreras de profesoradoformación docenteProgradesIn order to deal with the institutionalization process of initial and continuing education politics of Basic and Higher Education teachers, starting from the management and curricular politics in the degree programs, the article sociologically problematizes the conflicts and curricular episodes of the historical and contextual trajectory that configures the period of 1996 to 2018 in Brazil, through the analysis of reference educational documents that materialize curriculum expressions. In the sequence, it debates propositions, tensions and resistances perceived in the constitution process of the state politic of teacher formation in Paraná, taking as a curricular-historical clipping Resolution CNE / CP nº 02/2015, make interface by the collective alternatives of pedagogical management presented by Progrades ( Permanent Forum of IEES / PR Graduation Pro-rectors). As one of the results of the postdoctoral probation, this qualitative research, both bibliographical and documentary, starts from the reflections of curriculum as a contest field, based on the Pierre Bourdieu contributions.Para hacer referencia al proceso de institucionalización de la política de formación inicial y continuada de profesores de la Educación Básica y Superior, a partir de la gestión y de las políticas curriculares en las carreras de profesorado, el artículo problematiza sociológicamente las tensiones y los marcos curriculares de la trayectoria histórico-contextual que configura el período de 1996 a 2018 en Brasil, permeando por el análisis de documentos educacionales de referencia que materializan expresiones de currículo. A continuación, debate proposiciones, tensiones y resistencias percibidas en el proceso de constitución de la política estadual/provincial de formación docente en Paraná, tomando como recorte histórico-curricular la “Resolução CNE/CP nº 02/2015”, interfacetada por las alternativas colectivas de gestión pedagógica presentadas por el Progrades (Fórum Permanente dos Pró-reitores de Graduação das IEES/PR). Como uno de los resultados de las prácticas post-doctorales, esta investigación cualitativa, de carácter bibliográfico y documental, parte de las reflexiones de currículo como campo de disputa, basándose en las contribuciones de Pierre Bourdieu.Para tratar do processo de institucionalização da política de formação inicial e continuada de professores da Educação Básica e Superior, a partir da gestão e das políticas curriculares nas licenciaturas, o artigo problematiza sociologicamente as tensões e os marcos curriculares da trajetória histórico- contextual que configura o período de 1996 a 2018 no Brasil, perpassando pela análise de documentos educacionais referenciais que materializam expressões de currículo. Na sequência, debate proposições, tensões e resistências percebidas no processo de constituição da política estadual de formação docente no Paraná, tomando como recorte histórico-curricular a Resolução CNE/CP nº 02/2015, interfacetada pelas alternativas coletivas de gestão pedagógica apresentadas pelo Progrades (Fórum Permanente dos Pró-reitores de Graduação das IEES/PR). Como um dos resultados do estágio pós-doutoral, esta pesquisa qualitativa, de cunho bibliográfico e documental, parte das reflexões de currículo como campo de disputa, embasando-se nas contribuições de Pierre Bourdieu.EdUECE2019-09-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/112610.25053/redufor.v4i12.1126Educ. Form.; Vol. 4 No. 12 (2019): Educação & Formação; 124-147Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 12 (2019): Educação & Formação; 124-147Éducation et formation; Vol. 4 No 12 (2019): Educação & Formação; 124-147Educ. 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