Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vianna, Jose Antonio
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros, Araújo, Paulo Coelho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189
Resumo: This exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes.
id UECE-1_af06a1707bdc8a228be0cb9a0dfb370e
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7189
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through SportsRazones por las que las chicas abandonan los proyectos de inclusión social a través del deporteMotivos para a evasão das meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do esporteGêneroEsportesInclusão SocialEvasãoMeninasGêneroEsportesInclusão socialEvasãoMeninasgendersportssocial inclusionevasiongirlsgénerodeportesinclusión socialevasiónchicasThis exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes.Este estudio exploratorio buscó verificar los motivos de los exalumnos de Proyectos de Inclusión Social Deportiva (PIS) para abandonar las actividades. Veintitrés profesores (M edad = 37,7 años) respondieron el cuestionario semiestructurado y diez exalumnos (M edad = 17,1 años) fueron entrevistados en dos PIS ubicados en el interior de favelas de Río de Janeiro. La información extraída respetó los criterios de análisis narrativo, siendo triangulada con el marco teórico del área. Se identificaron las razones de la evasión social, pedagógica, psicológica y gerencial. La necesidad de trabajar y estudiar fueron las principales razones aducidas para la evasión. También se destacaron los procedimientos didácticos en las clases, además de la discontinuidad de las políticas públicas de deporte y ocio para las clases populares.Este estudo exploratório procurou verificar os motivos de ex-alunas em Projetos de Inclusão Social esportivos (PIS) para evasão das atividades. Responderam ao questionário semiestruturado 23 professores (M idade = 37,7 anos) e foram entrevistadas dez ex-alunas (M idade = 17,1 anos) em dois PIS situados no interior de favelas no Rio de Janeiro. As informações extraídas respeitaram os critérios de análise de narrativa, sendo triangulados com o referencial teórico da área. Foram identificados motivos para evasão de ordem social, pedagógico, psicológico e de gestão. A necessidade de trabalhar e estudar foram os principais motivos apontados para evasão. Os procedimentos didáticos nas aulas também foram citados com destaque, além da descontinuidade das políticas públicas de esporte e lazer para as camadas populares.EdUECE2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/718910.25053/redufor.v7.e7189Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7189Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e71892448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6838https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6839https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7007https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7003Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVianna, Jose AntonioArruda, Ulhiana Maria de MedeirosAraújo, Paulo Coelho2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7189Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
Razones por las que las chicas abandonan los proyectos de inclusión social a través del deporte
Motivos para a evasão das meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do esporte
title Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
spellingShingle Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
Vianna, Jose Antonio
Gênero
Esportes
Inclusão Social
Evasão
Meninas
Gênero
Esportes
Inclusão social
Evasão
Meninas
gender
sports
social inclusion
evasion
girls
género
deportes
inclusión social
evasión
chicas
title_short Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
title_full Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
title_fullStr Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
title_full_unstemmed Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
title_sort Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
author Vianna, Jose Antonio
author_facet Vianna, Jose Antonio
Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros
Araújo, Paulo Coelho
author_role author
author2 Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros
Araújo, Paulo Coelho
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vianna, Jose Antonio
Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros
Araújo, Paulo Coelho
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Esportes
Inclusão Social
Evasão
Meninas
Gênero
Esportes
Inclusão social
Evasão
Meninas
gender
sports
social inclusion
evasion
girls
género
deportes
inclusión social
evasión
chicas
topic Gênero
Esportes
Inclusão Social
Evasão
Meninas
Gênero
Esportes
Inclusão social
Evasão
Meninas
gender
sports
social inclusion
evasion
girls
género
deportes
inclusión social
evasión
chicas
description This exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189
10.25053/redufor.v7.e7189
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e7189
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6838
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6839
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7007
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7003
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7189
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e7189
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444446765056