Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189 |
Resumo: | This exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes. |
id |
UECE-1_af06a1707bdc8a228be0cb9a0dfb370e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7189 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through SportsRazones por las que las chicas abandonan los proyectos de inclusión social a través del deporteMotivos para a evasão das meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do esporteGêneroEsportesInclusão SocialEvasãoMeninasGêneroEsportesInclusão socialEvasãoMeninasgendersportssocial inclusionevasiongirlsgénerodeportesinclusión socialevasiónchicasThis exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes.Este estudio exploratorio buscó verificar los motivos de los exalumnos de Proyectos de Inclusión Social Deportiva (PIS) para abandonar las actividades. Veintitrés profesores (M edad = 37,7 años) respondieron el cuestionario semiestructurado y diez exalumnos (M edad = 17,1 años) fueron entrevistados en dos PIS ubicados en el interior de favelas de Río de Janeiro. La información extraída respetó los criterios de análisis narrativo, siendo triangulada con el marco teórico del área. Se identificaron las razones de la evasión social, pedagógica, psicológica y gerencial. La necesidad de trabajar y estudiar fueron las principales razones aducidas para la evasión. También se destacaron los procedimientos didácticos en las clases, además de la discontinuidad de las políticas públicas de deporte y ocio para las clases populares.Este estudo exploratório procurou verificar os motivos de ex-alunas em Projetos de Inclusão Social esportivos (PIS) para evasão das atividades. Responderam ao questionário semiestruturado 23 professores (M idade = 37,7 anos) e foram entrevistadas dez ex-alunas (M idade = 17,1 anos) em dois PIS situados no interior de favelas no Rio de Janeiro. As informações extraídas respeitaram os critérios de análise de narrativa, sendo triangulados com o referencial teórico da área. Foram identificados motivos para evasão de ordem social, pedagógico, psicológico e de gestão. A necessidade de trabalhar e estudar foram os principais motivos apontados para evasão. Os procedimentos didáticos nas aulas também foram citados com destaque, além da descontinuidade das políticas públicas de esporte e lazer para as camadas populares.EdUECE2022-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/718910.25053/redufor.v7.e7189Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7189Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e71892448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6838https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6839https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7007https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7003Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVianna, Jose AntonioArruda, Ulhiana Maria de MedeirosAraújo, Paulo Coelho2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7189Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports Razones por las que las chicas abandonan los proyectos de inclusión social a través del deporte Motivos para a evasão das meninas em Projetos de Inclusão Social por meio do esporte |
title |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
spellingShingle |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports Vianna, Jose Antonio Gênero Esportes Inclusão Social Evasão Meninas Gênero Esportes Inclusão social Evasão Meninas gender sports social inclusion evasion girls género deportes inclusión social evasión chicas |
title_short |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
title_full |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
title_fullStr |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
title_full_unstemmed |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
title_sort |
Reasons for the dropout of girls in Social Inclusion Projects through Sports |
author |
Vianna, Jose Antonio |
author_facet |
Vianna, Jose Antonio Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros Araújo, Paulo Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros Araújo, Paulo Coelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vianna, Jose Antonio Arruda, Ulhiana Maria de Medeiros Araújo, Paulo Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Esportes Inclusão Social Evasão Meninas Gênero Esportes Inclusão social Evasão Meninas gender sports social inclusion evasion girls género deportes inclusión social evasión chicas |
topic |
Gênero Esportes Inclusão Social Evasão Meninas Gênero Esportes Inclusão social Evasão Meninas gender sports social inclusion evasion girls género deportes inclusión social evasión chicas |
description |
This exploratory study aimed to verify the reasons of former students in Social Inclusion Projects (PIS) for evasion of activities. Twenty-three teachers (M age = 37.7 years) answered the semi-structured questionnaire and ten former students (M age = 17.1 years) were interviewed in two PIS located in the interior of favelas in Rio de Janeiro. The extracted information respected the narrative analysis criteria, being triangulated with the theoretical framework of the area. Reasons for social, pedagogical, psychological and management evasion were identified. The need to work and study were the main reasons given for evasion. The didactic procedures in the classes were also highlighted, in addition to the discontinuity of public policies for sport and leisure for the lower classes. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189 10.25053/redufor.v7.e7189 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v7.e7189 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6838 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/6839 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7007 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7189/7003 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Jose Antonio Vianna, Ulhiana Maria de Medeiros Arruda, Paulo Coelho Araújo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189 Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e7189 Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e7189 Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e7189 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444446765056 |