O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Couto, Vera Lúcia Ramos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Almeida, Paulo Cesar de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Conhecer (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342
Resumo: This article is excerpted from the documentary research conducted by the statistical acquis of the Board of Access, and Evaluation University of Pará, based on the results of the Selection Processes achieved by students of public schools in Bethlehem Analysis was performed on the successes and numerical approach final results of the Admissions Program Selection Processes and Case Series of Selective UEPA. The research is primarily an analysis of the results of Selection Processes that show the difference in the approval number of students from private schools over public school students, which prompts a reflection on the current situation of education in public schools and forms of access the University of Pará through its Selection Processes. The data analyzed take into account the empirical knowledge of the researcher, which causes discomfort and that was part of the planning work over the years living in schools and complemented by the opportunity to develop professional activity in the Directorate of Access, and Evaluation UEPA. The main objective of this research is to find ways to subsidize the public through the institutions surveyed (UEPA and SEDUC) actions in pursuit of policies that encourage the participation of public school students in Selection Processes.
id UECE-2_2c361f77ba34fe331f16cb90f80e7ed2
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/1342
network_acronym_str UECE-2
network_name_str Conhecer (Fortaleza)
repository_id_str
spelling O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PAacessoensino superior e desenvolvimento socialaccesseducation and social developmentThis article is excerpted from the documentary research conducted by the statistical acquis of the Board of Access, and Evaluation University of Pará, based on the results of the Selection Processes achieved by students of public schools in Bethlehem Analysis was performed on the successes and numerical approach final results of the Admissions Program Selection Processes and Case Series of Selective UEPA. The research is primarily an analysis of the results of Selection Processes that show the difference in the approval number of students from private schools over public school students, which prompts a reflection on the current situation of education in public schools and forms of access the University of Pará through its Selection Processes. The data analyzed take into account the empirical knowledge of the researcher, which causes discomfort and that was part of the planning work over the years living in schools and complemented by the opportunity to develop professional activity in the Directorate of Access, and Evaluation UEPA. The main objective of this research is to find ways to subsidize the public through the institutions surveyed (UEPA and SEDUC) actions in pursuit of policies that encourage the participation of public school students in Selection Processes.Este artigo é extraído da pesquisa documental realizada através do acervo estatístico da Diretoria de Acesso e Avaliação da Universidade do Estado do Pará, baseado nos resultados dos Processos Seletivos alcançados por alunos das escolas públicas de Belém. A análise foi feita na abordagem numérica de acertos e resultados finais dos Processos Seletivos Programa de Ingresso Seriado e processo Seletivo da UEPA. A pesquisa faz uma análise principalmente nos resultados dos Processos Seletivos que apresentam a diferença no número de aprovação de estudantes das escolas particulares em detrimento de alunos das escolas públicas, o que instiga uma reflexão acerca da situação atual do ensino nas escolas públicas e as formas de acesso da Universidade do Estado do Pará através de seus Processos Seletivos. Os dados analisados levam em consideração o conhecimento empírico da pesquisadora, que causa o incomodo e que já fazia parte do planejamento profissional ao longo de anos na vivência nas escolas e complementado pela oportunidade de desenvolver atividade profissional na Diretoria de Acesso e Avaliação da UEPA. O objetivo maior dessa pesquisa é encontrar formas de subsidiar o poder público através das instituições pesquisadas (UEPA e SEDUC) na busca de ações políticas que estimulem a participação dos alunos das escolas públicas nos Processos Seletivos.EdUECE2021-11-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342Conhecer: debate entre o público e o privado; v. 1 n. 01 (2011); 484-5502238-0426reponame:Conhecer (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342/1195Copyright (c) 2019 Conhecer: debate entre o público e o privadoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCouto, Vera Lúcia RamosAlmeida, Paulo Cesar de2021-11-09T18:56:27Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1342Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/oaifhsfgm@gmail.com||revistaconhecer@uece.br2238-04262238-0426opendoar:2021-11-09T18:56:27Conhecer (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
title O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
spellingShingle O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
Couto, Vera Lúcia Ramos
acesso
ensino superior e desenvolvimento social
access
education and social development
title_short O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
title_full O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
title_fullStr O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
title_full_unstemmed O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
title_sort O Ensino Superior e o Acesso por alunos da Escola Pública – um Estudo Qualitativo em Bélem-PA
author Couto, Vera Lúcia Ramos
author_facet Couto, Vera Lúcia Ramos
Almeida, Paulo Cesar de
author_role author
author2 Almeida, Paulo Cesar de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Couto, Vera Lúcia Ramos
Almeida, Paulo Cesar de
dc.subject.por.fl_str_mv acesso
ensino superior e desenvolvimento social
access
education and social development
topic acesso
ensino superior e desenvolvimento social
access
education and social development
description This article is excerpted from the documentary research conducted by the statistical acquis of the Board of Access, and Evaluation University of Pará, based on the results of the Selection Processes achieved by students of public schools in Bethlehem Analysis was performed on the successes and numerical approach final results of the Admissions Program Selection Processes and Case Series of Selective UEPA. The research is primarily an analysis of the results of Selection Processes that show the difference in the approval number of students from private schools over public school students, which prompts a reflection on the current situation of education in public schools and forms of access the University of Pará through its Selection Processes. The data analyzed take into account the empirical knowledge of the researcher, which causes discomfort and that was part of the planning work over the years living in schools and complemented by the opportunity to develop professional activity in the Directorate of Access, and Evaluation UEPA. The main objective of this research is to find ways to subsidize the public through the institutions surveyed (UEPA and SEDUC) actions in pursuit of policies that encourage the participation of public school students in Selection Processes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342
url https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revistaconhecer/article/view/1342/1195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Conhecer: debate entre o público e o privado
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Conhecer: debate entre o público e o privado
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conhecer: debate entre o público e o privado; v. 1 n. 01 (2011); 484-550
2238-0426
reponame:Conhecer (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Conhecer (Fortaleza)
collection Conhecer (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Conhecer (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv fhsfgm@gmail.com||revistaconhecer@uece.br
_version_ 1797219788847579136