A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maia, Francisco Eraldo da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Santiago, Joselita da Silva, Pereira, João Marcos Saturnino, Estácio, Virgílio da Silva, Lima, Ramon Wescley Girão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580
Resumo: This production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market.
id UECE-6_18b2077cb2eabea50f2887edad097fbb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3580
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian schoolMemórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileiraEducação FísicaDesvalorizaçãoEscola Physical educationDevaluationSchoolThis production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market.Este artigo tem o objetivo refletir sobre a possível desvalorização da Educação Física na escola brasileira, identificando os fatores e/ou sujeitos que contribuem para esta situação. Para isso, realizou-se uma revisão de literatura, enfocando prioritariamente em livros artigos científicos, que apresentassem definições e considerações importantes referentes à temática. A educação física é um componente curricular entendido, muitas vezes, de forma equivocada, por alguns professores, alunos e gestores como uma disciplina extracurricular, que não influi para um dos principais objetivos da escola atualmente, que é a preparação dos alunos para a realização das avaliações externas de larga escala e a aprovação em vestibulares para a futura inserção dos alunos no mercado de trabalho. Com base nos dados e resultados da pesquisa, conclui-se que o sujeito que mais contribui para a desvalorização apresenta-se de forma bastante variável, pois verifica-se que ora é apenas o professor, ora gestores ou até mesmo os alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/358010.47149/pemo.v1i3.3580Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v1i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580/3138Copyright (c) 2020 Francisco Eraldo da Silva Maia, Joselita da Silva Santiago, João Marcos Saturnino Pereira, Virgílio da Silva Estácio, Ramon Wescley Girão Lima (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Francisco Eraldo da SilvaSantiago, Joselita da SilvaPereira, João Marcos SaturninoEstácio, Virgílio da SilvaLima, Ramon Wescley Girão2021-05-19T23:13:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3580Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T23:13:37Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira
title A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
spellingShingle A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
Maia, Francisco Eraldo da Silva
Educação Física
Desvalorização
Escola
Physical education
Devaluation
School
title_short A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
title_full A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
title_fullStr A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
title_full_unstemmed A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
title_sort A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
author Maia, Francisco Eraldo da Silva
author_facet Maia, Francisco Eraldo da Silva
Santiago, Joselita da Silva
Pereira, João Marcos Saturnino
Estácio, Virgílio da Silva
Lima, Ramon Wescley Girão
author_role author
author2 Santiago, Joselita da Silva
Pereira, João Marcos Saturnino
Estácio, Virgílio da Silva
Lima, Ramon Wescley Girão
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Maia, Francisco Eraldo da Silva
Santiago, Joselita da Silva
Pereira, João Marcos Saturnino
Estácio, Virgílio da Silva
Lima, Ramon Wescley Girão
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Física
Desvalorização
Escola
Physical education
Devaluation
School
topic Educação Física
Desvalorização
Escola
Physical education
Devaluation
School
description This production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580
10.47149/pemo.v1i3.3580
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v1i3.3580
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580/3138
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12
2675-519X
10.47149/pemo.v1i3
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152871841792