A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580 |
Resumo: | This production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market. |
id |
UECE-6_18b2077cb2eabea50f2887edad097fbb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3580 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian schoolMemórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileiraEducação FísicaDesvalorizaçãoEscola Physical educationDevaluationSchoolThis production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market.Este artigo tem o objetivo refletir sobre a possível desvalorização da Educação Física na escola brasileira, identificando os fatores e/ou sujeitos que contribuem para esta situação. Para isso, realizou-se uma revisão de literatura, enfocando prioritariamente em livros artigos científicos, que apresentassem definições e considerações importantes referentes à temática. A educação física é um componente curricular entendido, muitas vezes, de forma equivocada, por alguns professores, alunos e gestores como uma disciplina extracurricular, que não influi para um dos principais objetivos da escola atualmente, que é a preparação dos alunos para a realização das avaliações externas de larga escala e a aprovação em vestibulares para a futura inserção dos alunos no mercado de trabalho. Com base nos dados e resultados da pesquisa, conclui-se que o sujeito que mais contribui para a desvalorização apresenta-se de forma bastante variável, pois verifica-se que ora é apenas o professor, ora gestores ou até mesmo os alunos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/358010.47149/pemo.v1i3.3580Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-122675-519X10.47149/pemo.v1i3reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580/3138Copyright (c) 2020 Francisco Eraldo da Silva Maia, Joselita da Silva Santiago, João Marcos Saturnino Pereira, Virgílio da Silva Estácio, Ramon Wescley Girão Lima (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Francisco Eraldo da SilvaSantiago, Joselita da SilvaPereira, João Marcos SaturninoEstácio, Virgílio da SilvaLima, Ramon Wescley Girão2021-05-19T23:13:37Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3580Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-19T23:13:37Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira |
title |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
spellingShingle |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school Maia, Francisco Eraldo da Silva Educação Física Desvalorização Escola Physical education Devaluation School |
title_short |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
title_full |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
title_fullStr |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
title_full_unstemmed |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
title_sort |
A reflection on the devaluation of the discipline of physical education in the brazilian school |
author |
Maia, Francisco Eraldo da Silva |
author_facet |
Maia, Francisco Eraldo da Silva Santiago, Joselita da Silva Pereira, João Marcos Saturnino Estácio, Virgílio da Silva Lima, Ramon Wescley Girão |
author_role |
author |
author2 |
Santiago, Joselita da Silva Pereira, João Marcos Saturnino Estácio, Virgílio da Silva Lima, Ramon Wescley Girão |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Francisco Eraldo da Silva Santiago, Joselita da Silva Pereira, João Marcos Saturnino Estácio, Virgílio da Silva Lima, Ramon Wescley Girão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Física Desvalorização Escola Physical education Devaluation School |
topic |
Educação Física Desvalorização Escola Physical education Devaluation School |
description |
This production aims to reflect on the possible devaluation of Physical Education in the Brazilian school, identifying the factors and / or subjects that contribute to this situation. For this, a literature review was carried out, focusing primarily on books, scientific articles, which presented important definitions and considerations regarding the theme. Physical education is a curricular component that is often misunderstood by some teachers, students and managers as an extracurricular subject, which does not influence one of the main objectives of the school today, which is the preparation of students for the realization of large-scale external evaluations and approval in entrance exams for the future insertion of students in the labor market. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580 10.47149/pemo.v1i3.3580 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v1i3.3580 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580/3138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 1 No. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 1 Núm. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 1 n. 3 (2019): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-12 2675-519X 10.47149/pemo.v1i3 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152871841792 |