Campamentos y colonias públicas en Uruguay (1909 – 1961)
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4791 |
Resumo: | The text analyzes the proposals for camps and colonies in the modernization process that Uruguay was going through at the beginning of the 20th century. It investigates in different historical documents that narrate and make explicit the characteristics of these proposals, allowing the conceptualization and establishment of a brief historical review. These state devices in the form of public policies tried to contribute to certain modes of production of the body that were in line with the general modes that public education went through. The camps and colonies were part of the plans of a State with an organizing vocation and are thought in the following text as biopolitical devices. Discipline, organization, control and surveillance are elements that are put to work in the experiences found. |
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Campamentos y colonias públicas en Uruguay (1909 – 1961)Acampamentos e colônias públicas no Uruguai (1909 - 1961)CamposColôniasPolíticas públicasBiopolíticaCamps Colonies. Public politics. Biopolitics.Campamentos. Colonias. Políticas Públicas. Biopolítica.EducaciónThe text analyzes the proposals for camps and colonies in the modernization process that Uruguay was going through at the beginning of the 20th century. It investigates in different historical documents that narrate and make explicit the characteristics of these proposals, allowing the conceptualization and establishment of a brief historical review. These state devices in the form of public policies tried to contribute to certain modes of production of the body that were in line with the general modes that public education went through. The camps and colonies were part of the plans of a State with an organizing vocation and are thought in the following text as biopolitical devices. Discipline, organization, control and surveillance are elements that are put to work in the experiences found.El texto analiza las propuestas de campamentos y colonias en el proceso de modernización que atraviesa Uruguay a inicios del siglo XX. Se indaga en distintos documentos históricos que narran y explicitan las características de estas propuestas, posibilitando la conceptualización y el establecimiento de una breve reseña histórica. Estos dispositivos estatales en formato de políticas públicas procuraron contribuir a ciertos modos de producción del cuerpo que iban en consonancia con los modos generales que atravesaron la educación pública. Los campamentos y colonias formaron parte de los planes de un Estado con vocación organizadora y son pensados en el siguiente texto como dispositivos biopolíticos. Disciplinamiento, organización, control y vigilancia son elementos que se ponen a funcionar en las experiencias halladas.O texto analisa as propostas de acampamentos e colônias no processo de modernização por que passava o Uruguai no início do século XX. Investiga em diferentes documentos históricos que narram e explicitam as características dessas propostas, permitindo a conceituação e o estabelecimento de uma breve revisão histórica. Esses dispositivos estatais na forma de políticas públicas procuraram contribuir para certos modos de produção do corpo que estivessem em consonância com os modos gerais por que passava a educação pública. Os acampamentos e colônias faziam parte dos planos de um Estado com vocação organizadora e são pensados no texto a seguir como dispositivos biopolíticos. Disciplina, organização, controle e vigilância são elementos que são postos a trabalhar nas experiências encontradas.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/479110.47149/pemo.v3i2.4791Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 3 No. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324791Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 3 Núm. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e324791Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 3 n. 2 (2021): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e3247912675-519X10.47149/pemo.v3i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4791/4050Copyright (c) 2021 Nicolás Geymonat Fonsalíashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGeymonat Fonsalías, Nicolás2021-04-29T20:50:13Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4791Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-04-29T20:50:13Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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