State of praxis in articles on education: essay on idealism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mathies, Marcos Dias
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Vieira, Josimar de Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975
Resumo: This is a study produced from the analysis of the conclusions present in academic papers that were used in the curricular component "Youth, Work and School", available in the course of Professional Master's in Professional and Technological Education (ProfEPT) in order to validate them (or not) in the light of the dialectical praxis in Marx. This is an investigation identified as exploratory and descriptive research, produced by means of bibliographic research, following a qualitative and dialectical approach. By means of argumentative review, we analyzed six works that presented proposals for intervention in their conclusions. The analysis is systematized, presenting a critical analysis of the data, gauging the absence of concrete proposals for intervention in the light of the materialist-dialectical praxis in the investigated academic works.
id UECE-6_961cdbc6a93c1194db262253a15732ea
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10975
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling State of praxis in articles on education: essay on idealismEstado da práxis em artigos sobre educação: ensaio sobre o idealismoPráxis materialista-dialéticaTrabalhos acadêmicosJuventude, trabalho e escolaEducação profissional e tecnológicaJuventudespráxistrabalhos acadêmicosMaterialist-dialectic praxisAcademic WorksYouth, Work and SchoolThis is a study produced from the analysis of the conclusions present in academic papers that were used in the curricular component "Youth, Work and School", available in the course of Professional Master's in Professional and Technological Education (ProfEPT) in order to validate them (or not) in the light of the dialectical praxis in Marx. This is an investigation identified as exploratory and descriptive research, produced by means of bibliographic research, following a qualitative and dialectical approach. By means of argumentative review, we analyzed six works that presented proposals for intervention in their conclusions. The analysis is systematized, presenting a critical analysis of the data, gauging the absence of concrete proposals for intervention in the light of the materialist-dialectical praxis in the investigated academic works.Trata-se de um estudo produzido a partir da análise das conclusões presentes em trabalhos acadêmicos que foram utilizados no componente curricular “Juventude, Trabalho e Escola”, disponibilizado no curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) com a finalidade de validá-las (ou não) à luz da práxis dialética em Marx. Constitui-se de uma investigação identificada como pesquisa exploratória e descritiva, produzida por meio de pesquisa bibliográfica, seguindo uma abordagem qualitativa e dialética. Por meio de revisão argumentativa, analisamos seis trabalhos que apresentaram propostas de intervenção em suas conclusões. Encontra-se sistematizado, apresentando uma análise crítica dos dados, auferindo a ausência de proposições concretas de intervenção à luz da práxis materialista-dialética nos trabalhos acadêmicos investigados. EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1097510.47149/pemo.v6.e10975Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10975Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10975Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e109752675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975/10931https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975/10932Brasil; Estado do Rio Grande do Sul; Século XXICopyright (c) 2024 Marcos Dias Mathies, Josimar de Aparecido Vieira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMathies, Marcos DiasVieira, Josimar de Aparecido2024-04-12T13:18:59Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10975Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-04-12T13:18:59Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv State of praxis in articles on education: essay on idealism
Estado da práxis em artigos sobre educação: ensaio sobre o idealismo
title State of praxis in articles on education: essay on idealism
spellingShingle State of praxis in articles on education: essay on idealism
Mathies, Marcos Dias
Práxis materialista-dialética
Trabalhos acadêmicos
Juventude, trabalho e escola
Educação profissional e tecnológica
Juventudes
práxis
trabalhos acadêmicos
Materialist-dialectic praxis
Academic Works
Youth, Work and School
title_short State of praxis in articles on education: essay on idealism
title_full State of praxis in articles on education: essay on idealism
title_fullStr State of praxis in articles on education: essay on idealism
title_full_unstemmed State of praxis in articles on education: essay on idealism
title_sort State of praxis in articles on education: essay on idealism
author Mathies, Marcos Dias
author_facet Mathies, Marcos Dias
Vieira, Josimar de Aparecido
author_role author
author2 Vieira, Josimar de Aparecido
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mathies, Marcos Dias
Vieira, Josimar de Aparecido
dc.subject.por.fl_str_mv Práxis materialista-dialética
Trabalhos acadêmicos
Juventude, trabalho e escola
Educação profissional e tecnológica
Juventudes
práxis
trabalhos acadêmicos
Materialist-dialectic praxis
Academic Works
Youth, Work and School
topic Práxis materialista-dialética
Trabalhos acadêmicos
Juventude, trabalho e escola
Educação profissional e tecnológica
Juventudes
práxis
trabalhos acadêmicos
Materialist-dialectic praxis
Academic Works
Youth, Work and School
description This is a study produced from the analysis of the conclusions present in academic papers that were used in the curricular component "Youth, Work and School", available in the course of Professional Master's in Professional and Technological Education (ProfEPT) in order to validate them (or not) in the light of the dialectical praxis in Marx. This is an investigation identified as exploratory and descriptive research, produced by means of bibliographic research, following a qualitative and dialectical approach. By means of argumentative review, we analyzed six works that presented proposals for intervention in their conclusions. The analysis is systematized, presenting a critical analysis of the data, gauging the absence of concrete proposals for intervention in the light of the materialist-dialectical praxis in the investigated academic works.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975
10.47149/pemo.v6.e10975
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e10975
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975/10931
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/10975/10932
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Marcos Dias Mathies, Josimar de Aparecido Vieira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Marcos Dias Mathies, Josimar de Aparecido Vieira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brasil; Estado do Rio Grande do Sul; Século XXI
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10975
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10975
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e10975
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154413248512