N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: André, Sónia
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Silva, Lúcia Isabel da Conceição
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190
Resumo: In the present work, we aim to reflect on the possible violence that can be committed in Mozambican schools and within the spaces in which the female unyago takes place. Thus, the intrinsic function is to analyze the rights of protection for the physical, educational, psychological and social development of young girls. However, we found studies that point to unyago as one of the causes of non-compliance with some laws regarding girls. Initiation rites are identified as the main cause of girls dropping out of school and a potential contributor to premature marriages in those communities. Therefore, from the reflection on some possible violence suffered by them, we try to point out ways for them to exercise their citizenship in these formative and emancipating spaces.
id UECE-6_a93a5b157281692ab58429ca737aeaa5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11190
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!? N’rondo (N’sondo) e escola: espaços de salvaguarda de direitos das meninas moçambicanas!?Escola/N'rondoMeninas moçambicanasUnyagoViolênciasIn the present work, we aim to reflect on the possible violence that can be committed in Mozambican schools and within the spaces in which the female unyago takes place. Thus, the intrinsic function is to analyze the rights of protection for the physical, educational, psychological and social development of young girls. However, we found studies that point to unyago as one of the causes of non-compliance with some laws regarding girls. Initiation rites are identified as the main cause of girls dropping out of school and a potential contributor to premature marriages in those communities. Therefore, from the reflection on some possible violence suffered by them, we try to point out ways for them to exercise their citizenship in these formative and emancipating spaces.No presente trabalho, objetivamos refletir sobre as possíveis violências que podem ser cometidos em escolas moçambicanas e dentro dos espaços em que se realizam o unyago feminino. Desse modo, tem-se como função intrínseca analisar os direitos de proteção para o desenvolvimento físico, educacional psíquico e social das jovens meninas. Não obstante, encontramos estudos que apontam o unyago como uma das causas do não cumprimento de algumas leis para com as meninas. Os ritos de iniciação são apontados como a causa principal da desistência escolar das meninas e potencial contribuinte para os casamentos prematuros naquelas comunidades. Assim sendo, a partir da reflexão sobre algumas possíveis violências sofridas por elas, tentamos apontar caminhos para que elas possam exercer suas cidadanias nesses espaços formativos e emancipadores.    EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2024-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/1119010.47149/pemo.v6.e11190Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11190Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e111902675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190/11117https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190/11118Copyright (c) 2024 Sónia André, Lúcia Isabel da Conceição Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndré, SóniaSilva, Lúcia Isabel da Conceição2024-05-09T10:32:28Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11190Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2024-05-09T10:32:28Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
N’rondo (N’sondo) e escola: espaços de salvaguarda de direitos das meninas moçambicanas!?
title N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
spellingShingle N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
André, Sónia
Escola/N'rondo
Meninas moçambicanas
Unyago
Violências
title_short N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
title_full N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
title_fullStr N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
title_full_unstemmed N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
title_sort N’rondo (N’sondo) and school: space for safeguarding the rights of mozambican young girls!?
author André, Sónia
author_facet André, Sónia
Silva, Lúcia Isabel da Conceição
author_role author
author2 Silva, Lúcia Isabel da Conceição
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv André, Sónia
Silva, Lúcia Isabel da Conceição
dc.subject.por.fl_str_mv Escola/N'rondo
Meninas moçambicanas
Unyago
Violências
topic Escola/N'rondo
Meninas moçambicanas
Unyago
Violências
description In the present work, we aim to reflect on the possible violence that can be committed in Mozambican schools and within the spaces in which the female unyago takes place. Thus, the intrinsic function is to analyze the rights of protection for the physical, educational, psychological and social development of young girls. However, we found studies that point to unyago as one of the causes of non-compliance with some laws regarding girls. Initiation rites are identified as the main cause of girls dropping out of school and a potential contributor to premature marriages in those communities. Therefore, from the reflection on some possible violence suffered by them, we try to point out ways for them to exercise their citizenship in these formative and emancipating spaces.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190
10.47149/pemo.v6.e11190
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v6.e11190
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190/11117
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/11190/11118
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Sónia André, Lúcia Isabel da Conceição Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Sónia André, Lúcia Isabel da Conceição Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11190
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11190
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 6 (2024): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e11190
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213154437365760