Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Francisca Genifer Andrade de
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Fernandes, Francisca Risolene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473
Resumo: The objective was to understand which and how the themes that permeate the scientific production of Revista Educação & Formação are discussed in its first four-year run (2016-2019). The research is of the State of the Art type and methodologically supported by the analysis of the content of a sample of texts published by this magazine - the most cited - which brought out four categories: “Teacher training”, “Teaching practices”, “History of Education ”And“ Critical analysis of educational issues ”. These were discussed, mostly, by scholars who interacted directly with the educational context or with education professionals. The analysis allows us to conclude that the Educação & Formação Magazine, despite its short existence, constitutes an important instrument for the dissemination of knowledge for this area of knowledge, primarily on teacher training, the scope of this journal.
id UECE-6_bdb1862472f4732f1d4e8960db367631
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3473
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)Principais discussões tecidas nas publicações mais citadas da Revista Educação & Formação (2016-2019)EducaçãoProdução do conhecimentoAnálise de conteúdoEducação. Escrita científica.Estado da Arte.The objective was to understand which and how the themes that permeate the scientific production of Revista Educação & Formação are discussed in its first four-year run (2016-2019). The research is of the State of the Art type and methodologically supported by the analysis of the content of a sample of texts published by this magazine - the most cited - which brought out four categories: “Teacher training”, “Teaching practices”, “History of Education ”And“ Critical analysis of educational issues ”. These were discussed, mostly, by scholars who interacted directly with the educational context or with education professionals. The analysis allows us to conclude that the Educação & Formação Magazine, despite its short existence, constitutes an important instrument for the dissemination of knowledge for this area of knowledge, primarily on teacher training, the scope of this journal.Objetivou-se compreender quais e como são discutidas as temáticas que perpassam a produção científica da Revista Educação & Formação no seu primeiro quadriênio de veiculação (2016-2019). A pesquisa é do tipo Estado da Arte e metodologicamente amparada pela análise do conteúdo de uma amostragem de textos publicados por essa revista – aqueles mais citados – que fez emergir quatro categorias: “Formação de professores”, “Práticas docentes”, “História da Educação” e “Análise crítica de assuntos educacionais”. Essas foram discutidas, majoritariamente, por estudiosos que interagiram diretamente com o contexto educativo ou com os profissionais da educação. A análise permitiu concluir que a Revista Educação & Formação, apesar do pouco tempo de existência, se constitui em importante instrumento de disseminação do conhecimento nacional e internacional do campo da Educação, prioritariamente no que concerne à subárea “formação de professores”, escopo desse periódico.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/347310.47149/pemo.v2i1.3473Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-16Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-16Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-162675-519X10.47149/pemo.v2i1reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473/4057Copyright (c) 2020 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Francisca Risolene Fernandes (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Francisca Genifer Andrade deFernandes, Francisca Risolene2021-05-21T19:40:23Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3473Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-05-21T19:40:23Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
Principais discussões tecidas nas publicações mais citadas da Revista Educação & Formação (2016-2019)
title Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
spellingShingle Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
Sousa, Francisca Genifer Andrade de
Educação
Produção do conhecimento
Análise de conteúdo
Educação. Escrita científica.
Estado da Arte.
title_short Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
title_full Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
title_fullStr Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
title_full_unstemmed Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
title_sort Main discussions held by the most cited publications of Revista Educação & Formação (2016-2019)
author Sousa, Francisca Genifer Andrade de
author_facet Sousa, Francisca Genifer Andrade de
Fernandes, Francisca Risolene
author_role author
author2 Fernandes, Francisca Risolene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sousa, Francisca Genifer Andrade de
Fernandes, Francisca Risolene
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Produção do conhecimento
Análise de conteúdo
Educação. Escrita científica.
Estado da Arte.
topic Educação
Produção do conhecimento
Análise de conteúdo
Educação. Escrita científica.
Estado da Arte.
description The objective was to understand which and how the themes that permeate the scientific production of Revista Educação & Formação are discussed in its first four-year run (2016-2019). The research is of the State of the Art type and methodologically supported by the analysis of the content of a sample of texts published by this magazine - the most cited - which brought out four categories: “Teacher training”, “Teaching practices”, “History of Education ”And“ Critical analysis of educational issues ”. These were discussed, mostly, by scholars who interacted directly with the educational context or with education professionals. The analysis allows us to conclude that the Educação & Formação Magazine, despite its short existence, constitutes an important instrument for the dissemination of knowledge for this area of knowledge, primarily on teacher training, the scope of this journal.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473
10.47149/pemo.v2i1.3473
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i1.3473
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473/4057
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Francisca Risolene Fernandes (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Francisca Risolene Fernandes (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-16
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-16
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 1 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-16
2675-519X
10.47149/pemo.v2i1
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152808927232