Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313 |
Resumo: | The main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team. |
id |
UECE-6_f81cec89591747cf2f40fbb14fa4afdf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/7313 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)A concepção de formação humana nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE)Ensino MédioFormação humanaInstituto de Corresponsabilidade pela Educação.High SchoolHuman FormationInstitute of Co-responsibility for EducationThe main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team.O objetivo do artigo é analisar qual a concepção de formação humana está presente nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE). Para isso, recorremos a esse material para observar quais as principais orientações do modelo pedagógico da Escola da Escolha. A técnica utilizada para trabalhar com os dados foi a Análise Textual Discursiva (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006) e o método que norteou a pesquisa foi o materialismo histórico-dialético. Os achados mostram que o ICE busca contribuir com a formação de estudantes flexíveis para uma sociedade em constante transformação. Na aparência, os cadernos defendem uma formação humana centrada na excelência acadêmica e no desenvolvimento de competências socioemocionais. Entretanto, na essência, a defesa se alinha ao perfil ideal de trabalhador exigido pelo capitalismo na atualidade. Logo, o papel da escola, para esse Instituto, é formar sujeitos produtivos, flexíveis e que saibam trabalhar em equipe.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/731310.47149/pemo.v.4.7313Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e473132675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/6792https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8356https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8868Copyright (c) 2022 João Kaio Cavalcante de Morais, Lúcia de Fátima Monteiro, Ana Lúcia Sarmento Henrique http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, João Kaio Cavalcante deMonteiro, Lúcia de FátimaHenrique , Ana Lúcia Sarmento2023-10-05T13:27:08Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7313Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:27:08Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) A concepção de formação humana nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE) |
title |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
spellingShingle |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) Morais, João Kaio Cavalcante de Ensino Médio Formação humana Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. High School Human Formation Institute of Co-responsibility for Education |
title_short |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
title_full |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
title_fullStr |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
title_full_unstemmed |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
title_sort |
Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE) |
author |
Morais, João Kaio Cavalcante de |
author_facet |
Morais, João Kaio Cavalcante de Monteiro, Lúcia de Fátima Henrique , Ana Lúcia Sarmento |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Lúcia de Fátima Henrique , Ana Lúcia Sarmento |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Morais, João Kaio Cavalcante de Monteiro, Lúcia de Fátima Henrique , Ana Lúcia Sarmento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Médio Formação humana Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. High School Human Formation Institute of Co-responsibility for Education |
topic |
Ensino Médio Formação humana Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. High School Human Formation Institute of Co-responsibility for Education |
description |
The main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313 10.47149/pemo.v.4.7313 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v.4.7313 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/6792 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8356 https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8868 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313 2675-519X reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213153938243584 |