Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morais, João Kaio Cavalcante de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Monteiro, Lúcia de Fátima, Henrique , Ana Lúcia Sarmento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313
Resumo: The main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team.
id UECE-6_f81cec89591747cf2f40fbb14fa4afdf
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7313
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)A concepção de formação humana nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE)Ensino MédioFormação humanaInstituto de Corresponsabilidade pela Educação.High SchoolHuman FormationInstitute of Co-responsibility for EducationThe main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team.O objetivo do artigo é analisar qual a concepção de formação humana está presente nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE). Para isso, recorremos a esse material para observar quais as principais orientações do modelo pedagógico da Escola da Escolha. A técnica utilizada para trabalhar com os dados foi a Análise Textual Discursiva (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006) e o método que norteou a pesquisa foi o materialismo histórico-dialético. Os achados mostram que o ICE busca contribuir com a formação de estudantes flexíveis para uma sociedade em constante transformação. Na aparência, os cadernos defendem uma formação humana centrada na excelência acadêmica e no desenvolvimento de competências socioemocionais. Entretanto, na essência, a defesa se alinha ao perfil ideal de trabalhador exigido pelo capitalismo na atualidade. Logo, o papel da escola, para esse Instituto, é formar sujeitos produtivos, flexíveis e que saibam trabalhar em equipe.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/731310.47149/pemo.v.4.7313Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e473132675-519Xreponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/6792https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8356https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8868Copyright (c) 2022 João Kaio Cavalcante de Morais, Lúcia de Fátima Monteiro, Ana Lúcia Sarmento Henrique http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorais, João Kaio Cavalcante deMonteiro, Lúcia de FátimaHenrique , Ana Lúcia Sarmento2023-10-05T13:27:08Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7313Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2023-10-05T13:27:08Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
A concepção de formação humana nos Cadernos de Formação do Instituto de Corresponsabilidade pela Educação (ICE)
title Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
spellingShingle Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
Morais, João Kaio Cavalcante de
Ensino Médio
Formação humana
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação.
High School
Human Formation
Institute of Co-responsibility for Education
title_short Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
title_full Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
title_fullStr Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
title_full_unstemmed Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
title_sort Conception of human formation that is present in the Training Books of Institute of Co-responsibility for Education (ICE)
author Morais, João Kaio Cavalcante de
author_facet Morais, João Kaio Cavalcante de
Monteiro, Lúcia de Fátima
Henrique , Ana Lúcia Sarmento
author_role author
author2 Monteiro, Lúcia de Fátima
Henrique , Ana Lúcia Sarmento
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morais, João Kaio Cavalcante de
Monteiro, Lúcia de Fátima
Henrique , Ana Lúcia Sarmento
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Médio
Formação humana
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação.
High School
Human Formation
Institute of Co-responsibility for Education
topic Ensino Médio
Formação humana
Instituto de Corresponsabilidade pela Educação.
High School
Human Formation
Institute of Co-responsibility for Education
description The main objective of the scientific article is to analyze the understanding of human formation present in ICE's Cadernos de Formação. In the methodology, we used the Historical-Dialectical method and the analysis technique was the Discursive Textual Analysis (ATD) (MORAES; GALIAZZI, 2006). The results show that ICE seeks to contribute to the formation of flexible subjects for a society in constant transformation. In appearance ICE defends a human formation centered on academic excellence and on the development of socio-emotional skills. However, in essence, the defense is aligned with the ideal worker profile required by capitalism today. Therefore, the role of the school, in ICE understanding, is to train people who are productive, flexible and who know how to work in a team.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313
10.47149/pemo.v.4.7313
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v.4.7313
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/6792
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8356
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/7313/8868
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 4 (2022): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; e47313
2675-519X
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213153938243584