Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607 |
Resumo: | This article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students. |
id |
UECE-6_fc5c6cb9fab0a57fa0db8ca614b965b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/3607 |
network_acronym_str |
UECE-6 |
network_name_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository_id_str |
|
spelling |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and researchMemorial do IFSul Câmpus Venâncio Aires: história, educação e pesquisaEducaçãoHistóriaMemóriaPesquisaEnsino de HistóriaPesquisa e ExtensãoHistória e MemóriaInstituto Federal Sul-rio-grandenseThis article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students.Este artículo tiene como objetivo presentar el proyecto titulado "Apropiarse de historias: Investigación y preservación en el Memorial del IFSul campus Venâncio Aires", desarrollado en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología Sul-rio-grandense (IFSul), en el campus del ciudad de Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. Más específicamente, es interesante reflexionar sobre el potencial del proyecto en relación con la educación, en el ámbito de la enseñanza, la investigación y la extensión, en el contexto de la Educación Básica, Técnica y Tecnológica en la red federal. Este análisis está permeado por la discusión de las nociones y concepciones de la historia, la memoria y el patrimonio, y cómo es posible entrelazar las perspectivas actuales en un trabajo con estudiantes de secundaria. O presente artigo tem como objetivo apresentar o projeto denominado “Apropriando Histórias: A Pesquisa e a Preservação no Memorial do IFSul Campus Venâncio Aires”, desenvolvido no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), no câmpus da cidade de Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. Mais especificamente, interessa refletir sobre as potencialidades do projeto em relação à educação, no âmbito do ensino, pesquisa e extensão, no contexto do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na rede federal. Esta analise encontra-se permeada pela discussão das noções e concepções de história, memória e patrimônio, e de que forma é possível o entrelaçamento das presentes perspectivas em um trabalho com alunos do ensino médio.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/360710.47149/pemo.v2i2.3607Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-152675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607/3164Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Angelita daForno, Rodrigo Lavalhos Dal2021-06-03T19:43:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3607Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T19:43:25Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research Memorial do IFSul Câmpus Venâncio Aires: história, educação e pesquisa |
title |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
spellingShingle |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research Rosa, Angelita da Educação História Memória Pesquisa Ensino de História Pesquisa e Extensão História e Memória Instituto Federal Sul-rio-grandense |
title_short |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
title_full |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
title_fullStr |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
title_full_unstemmed |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
title_sort |
Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research |
author |
Rosa, Angelita da |
author_facet |
Rosa, Angelita da Forno, Rodrigo Lavalhos Dal |
author_role |
author |
author2 |
Forno, Rodrigo Lavalhos Dal |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosa, Angelita da Forno, Rodrigo Lavalhos Dal |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação História Memória Pesquisa Ensino de História Pesquisa e Extensão História e Memória Instituto Federal Sul-rio-grandense |
topic |
Educação História Memória Pesquisa Ensino de História Pesquisa e Extensão História e Memória Instituto Federal Sul-rio-grandense |
description |
This article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607 10.47149/pemo.v2i2.3607 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607 |
identifier_str_mv |
10.47149/pemo.v2i2.3607 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607/3164 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15 2675-519X 10.47149/pemo.v2i2 reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
collection |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades |
repository.name.fl_str_mv |
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
rev.pemo@uece.br |
_version_ |
1801213152888619008 |