Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Angelita da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Forno, Rodrigo Lavalhos Dal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607
Resumo: This article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students.
id UECE-6_fc5c6cb9fab0a57fa0db8ca614b965b7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/3607
network_acronym_str UECE-6
network_name_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository_id_str
spelling Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and researchMemorial do IFSul Câmpus Venâncio Aires: história, educação e pesquisaEducaçãoHistóriaMemóriaPesquisaEnsino de HistóriaPesquisa e ExtensãoHistória e MemóriaInstituto Federal Sul-rio-grandenseThis article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students.Este artículo tiene como objetivo presentar el proyecto titulado "Apropiarse de historias: Investigación y preservación en el Memorial del IFSul campus Venâncio Aires", desarrollado en el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología Sul-rio-grandense (IFSul), en el campus del ciudad de Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. Más específicamente, es interesante reflexionar sobre el potencial del proyecto en relación con la educación, en el ámbito de la enseñanza, la investigación y la extensión, en el contexto de la Educación Básica, Técnica y Tecnológica en la red federal. Este análisis está permeado por la discusión de las nociones y concepciones de la historia, la memoria y el patrimonio, y cómo es posible entrelazar las perspectivas actuales en un trabajo con estudiantes de secundaria.  O presente artigo tem como objetivo apresentar o projeto denominado “Apropriando Histórias: A Pesquisa e a Preservação no Memorial do IFSul Campus Venâncio Aires”, desenvolvido no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul), no câmpus da cidade de Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. Mais especificamente, interessa refletir sobre as potencialidades do projeto em relação à educação, no âmbito do ensino, pesquisa e extensão, no contexto do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico na rede federal. Esta analise encontra-se permeada pela discussão das noções e concepções de história, memória e patrimônio, e de que forma é possível o entrelaçamento das presentes perspectivas em um trabalho com alunos do ensino médio.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-08-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/360710.47149/pemo.v2i2.3607Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-152675-519X10.47149/pemo.v2i2reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidadesinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607/3164Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Angelita daForno, Rodrigo Lavalhos Dal2021-06-03T19:43:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3607Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/revpemoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/revpemo/oairev.pemo@uece.br2675-519X2675-519Xopendoar:2021-06-03T19:43:25Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
Memorial do IFSul Câmpus Venâncio Aires: história, educação e pesquisa
title Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
spellingShingle Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
Rosa, Angelita da
Educação
História
Memória
Pesquisa
Ensino de História
Pesquisa e Extensão
História e Memória
Instituto Federal Sul-rio-grandense
title_short Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
title_full Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
title_fullStr Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
title_full_unstemmed Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
title_sort Memorial of IFSul Câmpus Venâncio Aires: history, education and research
author Rosa, Angelita da
author_facet Rosa, Angelita da
Forno, Rodrigo Lavalhos Dal
author_role author
author2 Forno, Rodrigo Lavalhos Dal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Angelita da
Forno, Rodrigo Lavalhos Dal
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
História
Memória
Pesquisa
Ensino de História
Pesquisa e Extensão
História e Memória
Instituto Federal Sul-rio-grandense
topic Educação
História
Memória
Pesquisa
Ensino de História
Pesquisa e Extensão
História e Memória
Instituto Federal Sul-rio-grandense
description This article aims to present the project entitled "Stories of Appropriation: Research and Preservation in the Memorial of campus Venâncio Aires", developed by the Federal Institute of Education, Science and Technology Sul-rio-grandense (IFSul), on the campus of the city of Venâncio Aires, Rio Grande do Sul. More specifically, it is interesting to reflect on the potentialities of the project in relation to education, in the context of teaching, research and extension, in the context of Basic, Technical and Technological Education in the federal network. This analysis is permeated by the discussion of the notions and conceptions of history, memory and heritage, and how it is possible to intertwine current perspectives in a work with high school students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607
10.47149/pemo.v2i2.3607
url https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607
identifier_str_mv 10.47149/pemo.v2i2.3607
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607/3164
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Angelita da Rosa, Rodrigo Lavalhos Dal Forno (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Educational Practices, Memories and Oralities; Vol. 2 No. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; Vol. 2 Núm. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo; v. 2 n. 2 (2020): Práticas Educativas, Memórias e Oralidades; 1-15
2675-519X
10.47149/pemo.v2i2
reponame:Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
collection Práticas Educativas, Memórias e Oralidades
repository.name.fl_str_mv Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv rev.pemo@uece.br
_version_ 1801213152888619008