School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205 |
Resumo: | This article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí. |
id |
UECE-7_1862f20247d0780d597dc54503f48631 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6205 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola CommunityA Educação Escolar na Comunidade Quilombola Brejão dos Aipins PiauíEducação escolarHistóriaQuilomboSchool educationHistoryQuilomboThis article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí.O presente artigo visa reconstruir o percurso histórico da educação escolar, na Comunidade Remanescente de Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, até a construção da Escola Rural Filomena Nunes. Comunidade essa, que está localizada em Redenção do Gurgueia, no estado do Piauí. Como problematização questionamos: Como e quando chegou a escola na comunidade? A metodologia utilizada foi uma abordagem bibliográfica, tendo como fonte primária os estudos de Vogado (2014) e Nunes (2018). A investigação justifica-se pela possibilidade de conhecer diferentes aspectos da materialidade histórica, bem como revelar fatos, recorrendo a memória dos indivíduos partícipes do período que antecede a construção da Escola Rural Filomena Nunes na comunidade. Refazer esse percurso permitiu externar aos mais jovens a trajetória marcante da educação formal, até a construção da primeira escola na comunidade Brejão dos Aipins, Piauí.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205/5297Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Ronnyel Nunes da Gomes, Edilene Batista2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6205Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community A Educação Escolar na Comunidade Quilombola Brejão dos Aipins Piauí |
title |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
spellingShingle |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community Fonseca, Ronnyel Nunes da Educação escolar História Quilombo School education History Quilombo |
title_short |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
title_full |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
title_fullStr |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
title_full_unstemmed |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
title_sort |
School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community |
author |
Fonseca, Ronnyel Nunes da |
author_facet |
Fonseca, Ronnyel Nunes da Gomes, Edilene Batista |
author_role |
author |
author2 |
Gomes, Edilene Batista |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Ronnyel Nunes da Gomes, Edilene Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação escolar História Quilombo School education History Quilombo |
topic |
Educação escolar História Quilombo School education History Quilombo |
description |
This article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205/5297 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomes http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950307598336 |