School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Ronnyel Nunes da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes, Edilene Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205
Resumo: This article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí.
id UECE-7_1862f20247d0780d597dc54503f48631
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6205
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola CommunityA Educação Escolar na Comunidade Quilombola Brejão dos Aipins PiauíEducação escolarHistóriaQuilomboSchool educationHistoryQuilomboThis article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí.O presente artigo visa reconstruir o percurso histórico da educação escolar, na Comunidade Remanescente de Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, até a construção da Escola Rural Filomena Nunes. Comunidade essa, que está localizada em Redenção do Gurgueia, no estado do Piauí. Como problematização questionamos: Como e quando chegou a escola na comunidade? A metodologia utilizada foi uma abordagem bibliográfica, tendo como fonte primária os estudos de Vogado (2014) e Nunes (2018). A investigação justifica-se pela possibilidade de conhecer diferentes aspectos da materialidade histórica, bem como revelar fatos, recorrendo a memória dos indivíduos partícipes do período que antecede a construção da Escola Rural Filomena Nunes na comunidade. Refazer esse percurso permitiu externar aos mais jovens a trajetória marcante da educação formal, até a construção da primeira escola na comunidade Brejão dos Aipins, Piauí.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205/5297Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFonseca, Ronnyel Nunes da Gomes, Edilene Batista2022-09-23T14:40:25Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6205Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:25Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
A Educação Escolar na Comunidade Quilombola Brejão dos Aipins Piauí
title School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
spellingShingle School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
Fonseca, Ronnyel Nunes da
Educação escolar
História
Quilombo
School education
History
Quilombo
title_short School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
title_full School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
title_fullStr School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
title_full_unstemmed School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
title_sort School Education in the Brejão dos Aipins Piauí Quilombola Community
author Fonseca, Ronnyel Nunes da
author_facet Fonseca, Ronnyel Nunes da
Gomes, Edilene Batista
author_role author
author2 Gomes, Edilene Batista
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Ronnyel Nunes da
Gomes, Edilene Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Educação escolar
História
Quilombo
School education
History
Quilombo
topic Educação escolar
História
Quilombo
School education
History
Quilombo
description This article aims to reconstruct the historical course of school education, in the Remaining Community of Quilombo-CRQ Brejão dos Aipins, until the construction of the Filomena Nunes Rural School. This community is located in Redenção do Gurgueia, in the state of Piauí. As a problematization, we ask: How and when did the school reach the community? The methodology used was a bibliographical approach, having as primary source the studies by Vogado (2014) and Nunes (2018). The investigation is justified by the possibility of knowing different aspects of historical materiality, as well as revealing facts, using the memory of the individuals participating in the period prior to the construction of the Filomena Nunes Rural School in the community. Retracing this path allowed the younger people to be exposed to the remarkable trajectory of formal education, up to the construction of the first school in the Brejão dos Aipins community, Piauí.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6205/5297
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Ronnyel Nunes da Fonseca, Edilene Batista Gomes
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950307598336