Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leite, Maria Luiza da Silva, Rafael, Francisco Josélio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012
Resumo: This study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory.
id UECE-7_54f7b77c741ff27d0d6b067505773595
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9012
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilitiesLevantamento bibliográfico sobre o ensino de Física inclusivo para alunos com deficiênciaMetodologias e Recursos AcessíveisEnsino de FísicaPessoa com DeficiênciaLevantamento bibliográficoAccessible Methodologies and ResourcesPhysics TeachingDeficiency peopleBibliographic surveyThis study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory.Este estudo objetiva apresentar quais metodologias e recursos acessíveis para alunos com deficiência no Ensino de Física estão sendo produzidas e publicadas no Brasil. Tendo isso em vista, esta pesquisa possui uma abordagem quali-quantitativa, de caráter exploratório, e caracterizada por ser um levantamento bibliográfico nos bancos de dados das seguintes revistas: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF e Física na Escola – FnE, entre o período de 2018 a 2022. Conforme os resultados obtidos no decorrer da pesquisa, conclui-se que os trabalhos encontrados apresentam uma produção de materiais acessíveis e de baixo custo, e contribuições relevantes para a aplicação de metodologias com caráter inclusivo no Ensino de Física, porém há uma falta de produções para os outros tipos de deficiências, como a intelectual e auditiva.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012/7387Copyright (c) 2022 Mizael Haabe Bezerra de Oliveira, Maria Luiza da Silva Leite, Francisco Josélio Rafaelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mizael Haabe Bezerra de Leite, Maria Luiza da Silva Rafael, Francisco Josélio 2022-12-17T12:03:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9012Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:56Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
Levantamento bibliográfico sobre o ensino de Física inclusivo para alunos com deficiência
title Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
spellingShingle Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de
Metodologias e Recursos Acessíveis
Ensino de Física
Pessoa com Deficiência
Levantamento bibliográfico
Accessible Methodologies and Resources
Physics Teaching
Deficiency people
Bibliographic survey
title_short Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
title_full Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
title_fullStr Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
title_full_unstemmed Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
title_sort Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
author Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de
author_facet Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de
Leite, Maria Luiza da Silva
Rafael, Francisco Josélio
author_role author
author2 Leite, Maria Luiza da Silva
Rafael, Francisco Josélio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de
Leite, Maria Luiza da Silva
Rafael, Francisco Josélio
dc.subject.por.fl_str_mv Metodologias e Recursos Acessíveis
Ensino de Física
Pessoa com Deficiência
Levantamento bibliográfico
Accessible Methodologies and Resources
Physics Teaching
Deficiency people
Bibliographic survey
topic Metodologias e Recursos Acessíveis
Ensino de Física
Pessoa com Deficiência
Levantamento bibliográfico
Accessible Methodologies and Resources
Physics Teaching
Deficiency people
Bibliographic survey
description This study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012/7387
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952377487360