Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012 |
Resumo: | This study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory. |
id |
UECE-7_54f7b77c741ff27d0d6b067505773595 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/9012 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilitiesLevantamento bibliográfico sobre o ensino de Física inclusivo para alunos com deficiênciaMetodologias e Recursos AcessíveisEnsino de FísicaPessoa com DeficiênciaLevantamento bibliográficoAccessible Methodologies and ResourcesPhysics TeachingDeficiency peopleBibliographic surveyThis study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory.Este estudo objetiva apresentar quais metodologias e recursos acessíveis para alunos com deficiência no Ensino de Física estão sendo produzidas e publicadas no Brasil. Tendo isso em vista, esta pesquisa possui uma abordagem quali-quantitativa, de caráter exploratório, e caracterizada por ser um levantamento bibliográfico nos bancos de dados das seguintes revistas: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF e Física na Escola – FnE, entre o período de 2018 a 2022. Conforme os resultados obtidos no decorrer da pesquisa, conclui-se que os trabalhos encontrados apresentam uma produção de materiais acessíveis e de baixo custo, e contribuições relevantes para a aplicação de metodologias com caráter inclusivo no Ensino de Física, porém há uma falta de produções para os outros tipos de deficiências, como a intelectual e auditiva.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012/7387Copyright (c) 2022 Mizael Haabe Bezerra de Oliveira, Maria Luiza da Silva Leite, Francisco Josélio Rafaelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Mizael Haabe Bezerra de Leite, Maria Luiza da Silva Rafael, Francisco Josélio 2022-12-17T12:03:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9012Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:56Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities Levantamento bibliográfico sobre o ensino de Física inclusivo para alunos com deficiência |
title |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
spellingShingle |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de Metodologias e Recursos Acessíveis Ensino de Física Pessoa com Deficiência Levantamento bibliográfico Accessible Methodologies and Resources Physics Teaching Deficiency people Bibliographic survey |
title_short |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
title_full |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
title_fullStr |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
title_full_unstemmed |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
title_sort |
Bibliographic survey on inclusive Physics education for students with disabilities |
author |
Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de |
author_facet |
Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de Leite, Maria Luiza da Silva Rafael, Francisco Josélio |
author_role |
author |
author2 |
Leite, Maria Luiza da Silva Rafael, Francisco Josélio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Mizael Haabe Bezerra de Leite, Maria Luiza da Silva Rafael, Francisco Josélio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metodologias e Recursos Acessíveis Ensino de Física Pessoa com Deficiência Levantamento bibliográfico Accessible Methodologies and Resources Physics Teaching Deficiency people Bibliographic survey |
topic |
Metodologias e Recursos Acessíveis Ensino de Física Pessoa com Deficiência Levantamento bibliográfico Accessible Methodologies and Resources Physics Teaching Deficiency people Bibliographic survey |
description |
This study aims to present which methodologies and accessible resources for students with disabilities in Physics Teaching are being produced and published in Brazil. With this in mind, this research has a quantitative and qualitative approach, exploratory in nature, and characterized by being a bibliographic survey in the database of the following journals: Revista Brasileira de Ensino de Física - RBEF and Física na Escola - FnE, between the period 2018 and 2022. According to the results obtained during the research, we conclude that the works found present a production of accessible and low-cost materials, and relevant contributions for the application of methodologies with an inclusive character in physics teaching, but there is a lack of productions for other types of disabilities, such as intellectual and auditory. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9012/7387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-12 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213952377487360 |