Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817 |
Resumo: | Gender studies differ sex, identity, and gender role to the point that it proposes a denaturalization of identities, be they social or even biological. Psychoanalysis has a way to think about these topics, even belonging to another field of studies. Thus, this descriptive-exploratory qualitative study proposes, based on Foucauldian discourse analysis, a way to think on these questions based on Jacques Lacan's work. Lacan's articulations are taken up, mainly in his Seminar 1, to go through a proposal that dialogues body, libido, narcissism, self formation and Identity; and in this way open a dialogue between issues pertinent to gender studies and psychoanalysis. |
id |
UECE-7_66a289a7e67778f61126224f8e46cd88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8817 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identitiesPsicanálise e gênero: um percurso arqueológico no seminário 1 sobre identidadesPsicanáliseJacques LacanEstudos de gêneroPsychoanalysisJacques LacanGender StudiesGender studies differ sex, identity, and gender role to the point that it proposes a denaturalization of identities, be they social or even biological. Psychoanalysis has a way to think about these topics, even belonging to another field of studies. Thus, this descriptive-exploratory qualitative study proposes, based on Foucauldian discourse analysis, a way to think on these questions based on Jacques Lacan's work. Lacan's articulations are taken up, mainly in his Seminar 1, to go through a proposal that dialogues body, libido, narcissism, self formation and Identity; and in this way open a dialogue between issues pertinent to gender studies and psychoanalysis.Os estudos de gênero diferenciam sexo, identidade e papel de gênero ao ponto que propõe uma desnaturalização das identidades, sejam elas sociais e até mesmo biológicas. A psicanálise possui um caminho para pensar essas questões, mesmo pertencendo a um outro campo de estudos. Assim, esse estudo qualitativo de tipo descritivo-exploratório propõe a partir da análise de discurso foucaultiana, um caminho para pensar essas questões a partir do percurso de Jacques Lacan. Retoma-se as articulações de Lacan, principalmente, em seu seminário 1 para percorrer uma proposta que dialoga com o corpo, libido, narcisismo, formação do eu e identidade; e, desse modo, abrir diálogo entre questões pertinentes aos estudos de gênero e à psicanálise.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817/7388Copyright (c) 2022 Gabriel Câmara Branco, George Miguel Thisoteine, Andre Gellishttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBranco, Gabriel Câmara Thisoteine, George Miguel Gellis, Andre 2022-12-17T12:03:56Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8817Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:56Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities Psicanálise e gênero: um percurso arqueológico no seminário 1 sobre identidades |
title |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
spellingShingle |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities Branco, Gabriel Câmara Psicanálise Jacques Lacan Estudos de gênero Psychoanalysis Jacques Lacan Gender Studies |
title_short |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
title_full |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
title_fullStr |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
title_full_unstemmed |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
title_sort |
Psychoanalysis and gender: an archaeological journey through seminar 1 about identities |
author |
Branco, Gabriel Câmara |
author_facet |
Branco, Gabriel Câmara Thisoteine, George Miguel Gellis, Andre |
author_role |
author |
author2 |
Thisoteine, George Miguel Gellis, Andre |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Branco, Gabriel Câmara Thisoteine, George Miguel Gellis, Andre |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psicanálise Jacques Lacan Estudos de gênero Psychoanalysis Jacques Lacan Gender Studies |
topic |
Psicanálise Jacques Lacan Estudos de gênero Psychoanalysis Jacques Lacan Gender Studies |
description |
Gender studies differ sex, identity, and gender role to the point that it proposes a denaturalization of identities, be they social or even biological. Psychoanalysis has a way to think about these topics, even belonging to another field of studies. Thus, this descriptive-exploratory qualitative study proposes, based on Foucauldian discourse analysis, a way to think on these questions based on Jacques Lacan's work. Lacan's articulations are taken up, mainly in his Seminar 1, to go through a proposal that dialogues body, libido, narcissism, self formation and Identity; and in this way open a dialogue between issues pertinent to gender studies and psychoanalysis. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8817/7388 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriel Câmara Branco, George Miguel Thisoteine, Andre Gellis http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Gabriel Câmara Branco, George Miguel Thisoteine, Andre Gellis http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951866830848 |