Potentials of yoga initiation from current technologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690 |
Resumo: | The study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge. |
id |
UECE-7_6dfd750527d130fd8d912d1863a942b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6690 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Potentials of yoga initiation from current technologiesPotencialidades da iniciação ao yoga a partir das tecnologias atuaisYogaTecnologias de Informação e ComunicaçãoEducaçãoYogaInformation and Communication TechnologiesEducationThe study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge.O estudo do Yoga envolve conhecimentos relacionados a princípios éticos, condutas disciplinares, exercícios respiratórios, posturas psicofísicas, exercícios de domínio dos sentidos, concentração e meditação, que objetivam a união com essência existencial mais elevada do ser e, consequentemente, podem trazer benefícios de natureza psicossomática. Em períodos de distanciamento social, assim como em situações de normalidade na saúde pública, há uma necessidade de promover maior autonomia da população brasileira em relação aos autocuidados psicofísicos. Diante do exposto, observou-se potencialidades do estudo do Yoga por meio das Tecnologias digitais de informação e comunicação. Essa pesquisa, mista, é composta por 4 fases: estado da questão, pesquisa em aplicativos, estudo de caso e entrevista com professores experientes, onde foram indicados dois sites para iniciantes. Os resultados apontam que, apesar da alta potencialidade averiguada, é importante a reflexão sobre os limites entre informação e internalização de saberes.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690/5604Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Cleriene Pereira Silva, Sammia Castro 2022-09-23T14:40:23Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6690Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:23Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potentials of yoga initiation from current technologies Potencialidades da iniciação ao yoga a partir das tecnologias atuais |
title |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
spellingShingle |
Potentials of yoga initiation from current technologies Gomes, Cleriene Pereira Yoga Tecnologias de Informação e Comunicação Educação Yoga Information and Communication Technologies Education |
title_short |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
title_full |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
title_fullStr |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
title_full_unstemmed |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
title_sort |
Potentials of yoga initiation from current technologies |
author |
Gomes, Cleriene Pereira |
author_facet |
Gomes, Cleriene Pereira Silva, Sammia Castro |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Sammia Castro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Cleriene Pereira Silva, Sammia Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Yoga Tecnologias de Informação e Comunicação Educação Yoga Information and Communication Technologies Education |
topic |
Yoga Tecnologias de Informação e Comunicação Educação Yoga Information and Communication Technologies Education |
description |
The study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690/5604 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951282774016 |