Potentials of yoga initiation from current technologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gomes, Cleriene Pereira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Sammia Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690
Resumo: The study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge.
id UECE-7_6dfd750527d130fd8d912d1863a942b9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6690
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Potentials of yoga initiation from current technologiesPotencialidades da iniciação ao yoga a partir das tecnologias atuaisYogaTecnologias de Informação e ComunicaçãoEducaçãoYogaInformation and Communication TechnologiesEducationThe study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge.O estudo do Yoga envolve conhecimentos relacionados a princípios éticos, condutas disciplinares, exercícios respiratórios, posturas psicofísicas, exercícios de domínio dos sentidos, concentração e meditação, que objetivam a união com essência existencial mais elevada do ser e, consequentemente, podem trazer benefícios de natureza psicossomática. Em períodos de distanciamento social, assim como em situações de normalidade na saúde pública, há uma necessidade de promover maior autonomia da população brasileira em relação aos autocuidados psicofísicos. Diante do exposto, observou-se potencialidades do estudo do Yoga por meio das Tecnologias digitais de informação e comunicação. Essa pesquisa, mista, é composta por 4 fases: estado da questão, pesquisa em aplicativos, estudo de caso e entrevista com professores experientes, onde foram indicados dois sites para iniciantes. Os resultados apontam que, apesar da alta potencialidade averiguada, é importante a reflexão sobre os limites entre informação e internalização de saberes.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690/5604Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGomes, Cleriene Pereira Silva, Sammia Castro 2022-09-23T14:40:23Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6690Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:23Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentials of yoga initiation from current technologies
Potencialidades da iniciação ao yoga a partir das tecnologias atuais
title Potentials of yoga initiation from current technologies
spellingShingle Potentials of yoga initiation from current technologies
Gomes, Cleriene Pereira
Yoga
Tecnologias de Informação e Comunicação
Educação
Yoga
Information and Communication Technologies
Education
title_short Potentials of yoga initiation from current technologies
title_full Potentials of yoga initiation from current technologies
title_fullStr Potentials of yoga initiation from current technologies
title_full_unstemmed Potentials of yoga initiation from current technologies
title_sort Potentials of yoga initiation from current technologies
author Gomes, Cleriene Pereira
author_facet Gomes, Cleriene Pereira
Silva, Sammia Castro
author_role author
author2 Silva, Sammia Castro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gomes, Cleriene Pereira
Silva, Sammia Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Yoga
Tecnologias de Informação e Comunicação
Educação
Yoga
Information and Communication Technologies
Education
topic Yoga
Tecnologias de Informação e Comunicação
Educação
Yoga
Information and Communication Technologies
Education
description The study of Yoga involves knowledge related to ethical principles, disciplinary behavior, breathing exercises, psychophysical postures, exercises in the domain of the senses, concentration and meditation, which aim at the union with the highest existential essence of the being and, consequently, can bring benefits of nature psychosomatics. In periods of social distance, as well as in situations of normality in public health, there is a need to promote greater autonomy for the Brazilian population in relation to psychophysical self-care. Given the above, what potentials in the study of Yoga through digital information and communication technologies? This qualitative exploratory research found 2565 articles in databases, 234 free apps above 4 stars in the Play Store, evaluated first experiences in a distance course and in an interview with experienced teachers, two sites for beginners were indicated. Despite the high potentiality verified, it is important to reflect on the limits between information and the internalization of knowledge.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6690/5604
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cleriene Pereira Gomes, Sammia Castro Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951282774016