Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Gabriel Alves do
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Almeida, Aline Rodrigues de, Machado, Charliton José dos Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645
Resumo: This article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students.
id UECE-7_9d208cd3f2728cf86cf7a4c43e35bc95
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4645
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de MoraisComunidade quilombola de Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de MoraisComunidade de MituaçúEstágio DocênciaEscola Municipal Ovídio Tavares de Morais.Mituaçú communityTeaching InternshipMunicipal School Ovídio Tavares de MoraisThis article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students.Este artigo tem como objetivo apresentar o relato de experiência através do estágio docência como campo de atuação privilegiado para a reorganização do trabalho docente a favor da educação e dos educandos. A metodologia que desenvolvemos é a Pesquisa Participante (RICHARDSON, 2017) de base qualitativa, o principal instrumento de coleta dos dados é o Diário de Campo (BOGDAN, BIKLEN, 1999). O campo teórico que alinhamos o nosso estudo é o da Educação Popular e da Pedagogia Griô. Nosso campo de atuação é a Escola Municipal Ovidio Tavares de Morais, localizada na comunidade quilombola de Mituaçú/PB. A investigação inicia na chegada da comunidade até a sala de aula do 5° ano do Ensino Fundamental I. Os resultados obtidos apresentam que: o diálogo estabelecido com os educandos é o principal instrumento de ensino e aprendizagem capaz de organizar a prática docente a serviço da educação e dos educandos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-192675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645/5146Copyright (c) 2020 Gabriel Alves do Nascimento, Aline Rodrigues de Almeida, Charliton José dos Santos Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Gabriel Alves doAlmeida, Aline Rodrigues deMachado, Charliton José dos Santos2022-09-23T11:34:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4645Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T11:34Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
Comunidade quilombola de Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
title Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
spellingShingle Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
Nascimento, Gabriel Alves do
Comunidade de Mituaçú
Estágio Docência
Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais.
Mituaçú community
Teaching Internship
Municipal School Ovídio Tavares de Morais
title_short Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
title_full Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
title_fullStr Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
title_full_unstemmed Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
title_sort Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
author Nascimento, Gabriel Alves do
author_facet Nascimento, Gabriel Alves do
Almeida, Aline Rodrigues de
Machado, Charliton José dos Santos
author_role author
author2 Almeida, Aline Rodrigues de
Machado, Charliton José dos Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Gabriel Alves do
Almeida, Aline Rodrigues de
Machado, Charliton José dos Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Comunidade de Mituaçú
Estágio Docência
Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais.
Mituaçú community
Teaching Internship
Municipal School Ovídio Tavares de Morais
topic Comunidade de Mituaçú
Estágio Docência
Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais.
Mituaçú community
Teaching Internship
Municipal School Ovídio Tavares de Morais
description This article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645/5146
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19
Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19
Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213949792747520