Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645 |
Resumo: | This article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students. |
id |
UECE-7_9d208cd3f2728cf86cf7a4c43e35bc95 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4645 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de MoraisComunidade quilombola de Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de MoraisComunidade de MituaçúEstágio DocênciaEscola Municipal Ovídio Tavares de Morais.Mituaçú communityTeaching InternshipMunicipal School Ovídio Tavares de MoraisThis article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students.Este artigo tem como objetivo apresentar o relato de experiência através do estágio docência como campo de atuação privilegiado para a reorganização do trabalho docente a favor da educação e dos educandos. A metodologia que desenvolvemos é a Pesquisa Participante (RICHARDSON, 2017) de base qualitativa, o principal instrumento de coleta dos dados é o Diário de Campo (BOGDAN, BIKLEN, 1999). O campo teórico que alinhamos o nosso estudo é o da Educação Popular e da Pedagogia Griô. Nosso campo de atuação é a Escola Municipal Ovidio Tavares de Morais, localizada na comunidade quilombola de Mituaçú/PB. A investigação inicia na chegada da comunidade até a sala de aula do 5° ano do Ensino Fundamental I. Os resultados obtidos apresentam que: o diálogo estabelecido com os educandos é o principal instrumento de ensino e aprendizagem capaz de organizar a prática docente a serviço da educação e dos educandos.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2020-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-192675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645/5146Copyright (c) 2020 Gabriel Alves do Nascimento, Aline Rodrigues de Almeida, Charliton José dos Santos Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Gabriel Alves doAlmeida, Aline Rodrigues deMachado, Charliton José dos Santos2022-09-23T11:34:00Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4645Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T11:34Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais Comunidade quilombola de Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
title |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
spellingShingle |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais Nascimento, Gabriel Alves do Comunidade de Mituaçú Estágio Docência Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais. Mituaçú community Teaching Internship Municipal School Ovídio Tavares de Morais |
title_short |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
title_full |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
title_fullStr |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
title_full_unstemmed |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
title_sort |
Quilombola community of Mituaçú: Relato de estágio docência na Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais |
author |
Nascimento, Gabriel Alves do |
author_facet |
Nascimento, Gabriel Alves do Almeida, Aline Rodrigues de Machado, Charliton José dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Aline Rodrigues de Machado, Charliton José dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nascimento, Gabriel Alves do Almeida, Aline Rodrigues de Machado, Charliton José dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunidade de Mituaçú Estágio Docência Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais. Mituaçú community Teaching Internship Municipal School Ovídio Tavares de Morais |
topic |
Comunidade de Mituaçú Estágio Docência Escola Municipal Ovídio Tavares de Morais. Mituaçú community Teaching Internship Municipal School Ovídio Tavares de Morais |
description |
This article aims to present the experience report through the teaching internship as a privileged field of action for the reorganization of the teaching work in favor of education and students. The methodology we developed is Participatory Research (RICHARDSON, 2017) with a qualitative basis, the main instrument of data collection and analysis is the Field Diary (BOGDAN, BIKLEN, 1999). The theoretical field that we align our study on is that of Popular Education and Pedagogy Griô. Our field of action is the Municipal School Ovidio Tavares de Morais, located in the quilombola community of Mituaçú/PB. The investigation begins with the arrival of the community to the classroom of the 5th year of Elementary School I. The results obtained show that: the dialogue established with students is the main teaching and learning instrument capable of organizing teaching practice at the service of education and students. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4645/5146 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 1 No. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19 Enseñar en perspectivas; Vol. 1 Núm. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19 Ensino em Perspectivas; v. 1 n. 1 (2020): Ensino em Perspectivas; 1-19 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213949792747520 |