Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762 |
Resumo: | This article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation. |
id |
UECE-7_bfc086964374f41c3b7191807887374b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6762 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da QuestãoPlano Individualizado de AtendimentoInclusão escolarEstado da QuestãoIndividualized Development PlanSchool inclusionState of the QuestionThis article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation.Este artigo investigou uma importante temática que diz respeito à inclusão escolar. O objetivo geral pautou-se em refletir sobre o Plano de Desenvolvimento Individualizado (PDI) e se é possível promover estratégias pedagógicas individualizadas a serem empregadas para o desenvolvimento de alunos com deficiência. A análise dos dados contou com o arcabouço teórico de Glat (2012), Pletsch (2012), dentre outros. Para tanto, foi realizado um Estado da Questão (EQ), que consiste em uma maneira mais profunda de entender e dar sentido ao que se investiga. Os resultados evidenciaram que uma vez elaborado de forma colaborativa entre os profissionais que atuam na escola, o PDI configura-se como instrumento que otimiza a rotina dos alunos com deficiência favorecendo o desenvolvimento de suas potencialidades. Conclui-se serem necessários constantes debates e estudos que abordem a temática da inclusão nas escolas de maneira que favoreçam o reconhecimento da educação como meio de esperançar pela emancipação humana.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762/5538Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Saleshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Tereza Cristina Lima Serpa e Sales, Maria Julieta Fai 2022-09-23T14:40:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6762Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:24Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
title |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
spellingShingle |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão Barbosa, Tereza Cristina Lima Plano Individualizado de Atendimento Inclusão escolar Estado da Questão Individualized Development Plan School inclusion State of the Question |
title_short |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
title_full |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
title_fullStr |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
title_full_unstemmed |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
title_sort |
Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão |
author |
Barbosa, Tereza Cristina Lima |
author_facet |
Barbosa, Tereza Cristina Lima Serpa e Sales, Maria Julieta Fai |
author_role |
author |
author2 |
Serpa e Sales, Maria Julieta Fai |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barbosa, Tereza Cristina Lima Serpa e Sales, Maria Julieta Fai |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Plano Individualizado de Atendimento Inclusão escolar Estado da Questão Individualized Development Plan School inclusion State of the Question |
topic |
Plano Individualizado de Atendimento Inclusão escolar Estado da Questão Individualized Development Plan School inclusion State of the Question |
description |
This article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762/5538 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Sales http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Sales http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213951350931456 |