Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barbosa, Tereza Cristina Lima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Serpa e Sales, Maria Julieta Fai
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762
Resumo: This article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation.
id UECE-7_bfc086964374f41c3b7191807887374b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6762
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da QuestãoPlano Individualizado de AtendimentoInclusão escolarEstado da QuestãoIndividualized Development PlanSchool inclusionState of the QuestionThis article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation.Este artigo investigou uma importante temática que diz respeito à inclusão escolar. O objetivo geral pautou-se em refletir sobre o Plano de Desenvolvimento Individualizado (PDI) e se é possível promover estratégias pedagógicas individualizadas a serem empregadas para o desenvolvimento de alunos com deficiência. A análise dos dados contou com o arcabouço teórico de Glat (2012), Pletsch (2012), dentre outros. Para tanto, foi realizado um Estado da Questão (EQ), que consiste em uma maneira mais profunda de entender e dar sentido ao que se investiga. Os resultados evidenciaram que uma vez elaborado de forma colaborativa entre os profissionais que atuam na escola, o PDI configura-se como instrumento que otimiza a rotina dos alunos com deficiência favorecendo o desenvolvimento de suas potencialidades. Conclui-se serem necessários constantes debates e estudos que abordem a temática da inclusão nas escolas de maneira que favoreçam o reconhecimento da educação como meio de esperançar pela emancipação humana.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-112675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762/5538Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Saleshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarbosa, Tereza Cristina Lima Serpa e Sales, Maria Julieta Fai 2022-09-23T14:40:24Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6762Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-09-23T14:40:24Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
title Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
spellingShingle Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
Barbosa, Tereza Cristina Lima
Plano Individualizado de Atendimento
Inclusão escolar
Estado da Questão
Individualized Development Plan
School inclusion
State of the Question
title_short Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
title_full Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
title_fullStr Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
title_full_unstemmed Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
title_sort Plano de Desenvolvimento Individualizado na inclusão escolar: um Estado da Questão
author Barbosa, Tereza Cristina Lima
author_facet Barbosa, Tereza Cristina Lima
Serpa e Sales, Maria Julieta Fai
author_role author
author2 Serpa e Sales, Maria Julieta Fai
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barbosa, Tereza Cristina Lima
Serpa e Sales, Maria Julieta Fai
dc.subject.por.fl_str_mv Plano Individualizado de Atendimento
Inclusão escolar
Estado da Questão
Individualized Development Plan
School inclusion
State of the Question
topic Plano Individualizado de Atendimento
Inclusão escolar
Estado da Questão
Individualized Development Plan
School inclusion
State of the Question
description This article investigated an important theme regarding school inclusion. The general objective was based on reflecting on the Individualized Development Plan (PDI) and whether it is possible to promote individualized pedagogical strategies to be used for the development of students with disabilities. Data analysis relied on the theoretical framework of Glat (2012), Pletsch (2012), among others. Therefore, a State of the Question was carried out, which consists of a deeper way of understanding and giving meaning to what is being investigated. The results showed that once elaborated in a collaborative way between professionals who work at the school, the PDI is configured as an instrument that optimizes the routine of students with disabilities, favoring the development of their potential. It is concluded, therefore, that constant debates and studies are needed that address the issue of inclusion in schools in a way that favors the recognition of education as a means of hoping for human emancipation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6762/5538
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Sales
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Tereza Cristina Lima Barbosa, Maria Julieta Fai Serpa e Sales
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-11
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951350931456