Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Dayane Peixoto da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lopes, Letícia Simone da Silva, Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381
Resumo: Pendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path.
id UECE-7_c19c29e207e14bff24ad3d962c656e17
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6381
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migrationMaria de Fatima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima: a educação em meio a migração pendularEducaçãoMigração pendularHistória oralEducacionPendular migrationOral HistoryPendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path.A migração pendular é um deslocamento diário para aqueles que precisam trabalhar ou estudar em um município diferente do que moram, o que nesse artigo foi discutido essa necessidade de que para muitos é a única forma viável de continuar os estudos. Para a metodologia utilizaremos a abordagem qualitativa, com o uso da técnica da História Oral, através da realização de entrevistas com as professoras Maria de Fátima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima. Utilizado como referencial teórico o autor Ferreira (2017), para uma maior compreensão do processo de migração pendular, e a autora Romanelli (1986) para compreensão sobre a história educacional da época em que as biografadas estudaram. Deste modo, por meio da análise das entrevistas e dos textos acadêmicos citados, podemos perceber a necessidade de algumas pessoas ou a maioria que moravam em cidades pequenas que não tinham todas as modalidades de ensino para dar continuidade aos estudos, ou distantes das escolas tendo que seguir um trajeto que se dá o movimento pendular.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381/5610Copyright (c) 2021 Dayane Peixoto da Silva, Letícia Simone da Silva Lopes, Márcia Cristiane Ferreira Mendeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Dayane Peixoto da Lopes, Letícia Simone da Silva Mendes, Márcia Cristiane Ferreira 2022-10-06T12:39:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6381Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-06T12:39:57Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
Maria de Fatima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima: a educação em meio a migração pendular
title Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
spellingShingle Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
Silva, Dayane Peixoto da
Educação
Migração pendular
História oral
Educacion
Pendular migration
Oral History
title_short Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
title_full Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
title_fullStr Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
title_full_unstemmed Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
title_sort Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
author Silva, Dayane Peixoto da
author_facet Silva, Dayane Peixoto da
Lopes, Letícia Simone da Silva
Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
author_role author
author2 Lopes, Letícia Simone da Silva
Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Dayane Peixoto da
Lopes, Letícia Simone da Silva
Mendes, Márcia Cristiane Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Migração pendular
História oral
Educacion
Pendular migration
Oral History
topic Educação
Migração pendular
História oral
Educacion
Pendular migration
Oral History
description Pendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381/5610
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950736465920