Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ensino em Perspectivas |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381 |
Resumo: | Pendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path. |
id |
UECE-7_c19c29e207e14bff24ad3d962c656e17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/6381 |
network_acronym_str |
UECE-7 |
network_name_str |
Ensino em Perspectivas |
repository_id_str |
|
spelling |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migrationMaria de Fatima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima: a educação em meio a migração pendularEducaçãoMigração pendularHistória oralEducacionPendular migrationOral HistoryPendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path.A migração pendular é um deslocamento diário para aqueles que precisam trabalhar ou estudar em um município diferente do que moram, o que nesse artigo foi discutido essa necessidade de que para muitos é a única forma viável de continuar os estudos. Para a metodologia utilizaremos a abordagem qualitativa, com o uso da técnica da História Oral, através da realização de entrevistas com as professoras Maria de Fátima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima. Utilizado como referencial teórico o autor Ferreira (2017), para uma maior compreensão do processo de migração pendular, e a autora Romanelli (1986) para compreensão sobre a história educacional da época em que as biografadas estudaram. Deste modo, por meio da análise das entrevistas e dos textos acadêmicos citados, podemos perceber a necessidade de algumas pessoas ou a maioria que moravam em cidades pequenas que não tinham todas as modalidades de ensino para dar continuidade aos estudos, ou distantes das escolas tendo que seguir um trajeto que se dá o movimento pendular.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-122675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381/5610Copyright (c) 2021 Dayane Peixoto da Silva, Letícia Simone da Silva Lopes, Márcia Cristiane Ferreira Mendeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Dayane Peixoto da Lopes, Letícia Simone da Silva Mendes, Márcia Cristiane Ferreira 2022-10-06T12:39:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6381Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-06T12:39:57Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration Maria de Fatima da Silva Gomes e Maria Valrineide da Silva Lima: a educação em meio a migração pendular |
title |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
spellingShingle |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration Silva, Dayane Peixoto da Educação Migração pendular História oral Educacion Pendular migration Oral History |
title_short |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
title_full |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
title_fullStr |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
title_full_unstemmed |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
title_sort |
Maria de Fatima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima: education in the midst of pendular migration |
author |
Silva, Dayane Peixoto da |
author_facet |
Silva, Dayane Peixoto da Lopes, Letícia Simone da Silva Mendes, Márcia Cristiane Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Letícia Simone da Silva Mendes, Márcia Cristiane Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Dayane Peixoto da Lopes, Letícia Simone da Silva Mendes, Márcia Cristiane Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Migração pendular História oral Educacion Pendular migration Oral History |
topic |
Educação Migração pendular História oral Educacion Pendular migration Oral History |
description |
Pendular migration is a daily displacement for those who need to work or study in a different municipality from the one they live in, and in this article we discuss this need that for many is the only viable way to continue their studies. For the methodology we will use the qualitative approach, with the use of the Oral History technique, through interviews with the teachers Maria de Fátima da Silva Gomes and Maria Valrineide da Silva Lima. Used as theoretical reference the authors Ferreira (2017), Anbra (2009), Aranha (2005) for a better understanding of the pendular migration process, and the author Romanelli (1986) for understanding about the educational history of the time when the biographers studied In this way, through the analysis of the interviews and the academic texts cited, we can perceive the need of some people or the majority of people who lived in small towns that did not have all the education modalities to continue their studies, or who were distant from the schools having to follow a commuting path. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6381/5610 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 3 (2021): Edição especial: formação de professores; 1-12 2675-9144 reponame:Ensino em Perspectivas instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Ensino em Perspectivas |
collection |
Ensino em Perspectivas |
repository.name.fl_str_mv |
Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
ensino.perspectivas@gmail.com |
_version_ |
1801213950736465920 |