Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Kaline Feitosa dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Maria Aparecida Alves da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881
Resumo: This article aimed to biography Rosângela Botelho Fonteles with emphasis on her training trajectory, considering her primary teaching that took place in public schools in Rio de Janeiro and her teaching started in Rio de Janeiro and concluded in Fortaleza-CE. Having as a type of study the biography, as theoretical support the Cultural History, methodologically the Oral History with collection of sources in free interviews that were recorded, transcribed and textualized, the research developed here brings as results the importance of the biographical studies about the history of the education, since these researches focus on micro contexts, that is, the study of a subject, reaching macro contexts. It provided an understanding that the trajectory of the biographer as an education professional was marked by several stages and challenges that led her to what, according to her, she liked most about being a teacher of literacy.
id UECE-7_eac10d3a8d943f9644bfa949239a6434
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8881
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro FontelesRecortes biográficos da professora Rosângela Ribeiro FontelesRosângela BotelhoFormaçãoProfessoraFormadoraRosangela BotelhoTrainingTrajectoryTrainerThis article aimed to biography Rosângela Botelho Fonteles with emphasis on her training trajectory, considering her primary teaching that took place in public schools in Rio de Janeiro and her teaching started in Rio de Janeiro and concluded in Fortaleza-CE. Having as a type of study the biography, as theoretical support the Cultural History, methodologically the Oral History with collection of sources in free interviews that were recorded, transcribed and textualized, the research developed here brings as results the importance of the biographical studies about the history of the education, since these researches focus on micro contexts, that is, the study of a subject, reaching macro contexts. It provided an understanding that the trajectory of the biographer as an education professional was marked by several stages and challenges that led her to what, according to her, she liked most about being a teacher of literacy.O presente artigo teve como objetivo biografar Rosângela Botelho Fonteles com destaque em sua trajetória de formação, tendo em vista sua docência primária que ocorreu em escolas da rede pública do Rio de Janeiro e sua docência iniciada no Rio de Janeiro e concluída em Fortaleza-CE. Tendo como tipo de estudo a biografia, como amparo teórico a História Cultural, metodologicamente a História Oral com coleta de fontes em entrevistas livres que foram gravadas, transcritas e textualizadas, a pesquisa aqui desenvolvida traz como resultados a importância dos estudos biográficos acerca da história da educação, uma vez que estas pesquisas se debruçam em contextos micros, ou seja, estudo de um sujeito, com alcance a contextos macros. Proporcionou compreender que a trajetória da biografada como profissional da educação foi marcada por diversas etapas e desafios que a levaram ao que segundo ela mais gostou de ser formadora de professores alfabetizadores.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-10-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-82675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881/7379Copyright (c) 2022 Kaline Feitosa dos Santos, Maria Aparecida Alves da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Kaline Feitosa dos Costa, Maria Aparecida Alves da2022-12-17T12:03:58Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8881Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:03:58Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
Recortes biográficos da professora Rosângela Ribeiro Fonteles
title Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
spellingShingle Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
Santos, Kaline Feitosa dos
Rosângela Botelho
Formação
Professora
Formadora
Rosangela Botelho
Training
Trajectory
Trainer
title_short Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
title_full Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
title_fullStr Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
title_full_unstemmed Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
title_sort Biographical clippings of professor Rosângela Ribeiro Fonteles
author Santos, Kaline Feitosa dos
author_facet Santos, Kaline Feitosa dos
Costa, Maria Aparecida Alves da
author_role author
author2 Costa, Maria Aparecida Alves da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Kaline Feitosa dos
Costa, Maria Aparecida Alves da
dc.subject.por.fl_str_mv Rosângela Botelho
Formação
Professora
Formadora
Rosangela Botelho
Training
Trajectory
Trainer
topic Rosângela Botelho
Formação
Professora
Formadora
Rosangela Botelho
Training
Trajectory
Trainer
description This article aimed to biography Rosângela Botelho Fonteles with emphasis on her training trajectory, considering her primary teaching that took place in public schools in Rio de Janeiro and her teaching started in Rio de Janeiro and concluded in Fortaleza-CE. Having as a type of study the biography, as theoretical support the Cultural History, methodologically the Oral History with collection of sources in free interviews that were recorded, transcribed and textualized, the research developed here brings as results the importance of the biographical studies about the history of the education, since these researches focus on micro contexts, that is, the study of a subject, reaching macro contexts. It provided an understanding that the trajectory of the biographer as an education professional was marked by several stages and challenges that led her to what, according to her, she liked most about being a teacher of literacy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/8881/7379
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Kaline Feitosa dos Santos, Maria Aparecida Alves da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Kaline Feitosa dos Santos, Maria Aparecida Alves da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-8
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213951941279744