Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gerbet Dantas dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Leal, Lyanna Lourdes Lima, Farias, Isabel Maria Sabino de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150
Resumo: Thinking about the constitution of teaching identity in Brazil is not a simple task. The objective of this work is to investigate the process of constitution of the teaching identity, in Brazil, colony and empire. The investigation will be possible from a bibliographic study of the works Dialectic of Colonization (BOSI, 2008) and Education, Power and Society in the Brazilian Empire (GONDRA & SCHUELER, 2008). The idea of ​​building a teaching identity in Brazil goes through the paths of colonization and has, in this relationship, a winding and little specialized path to systematize the profession, its training itineraries and, finally, its identity. The constitution of teaching identity in Brazil is a theme immanently linked to the historical context of the construction of national identity. Research on this topic, noting the dialectic by which History is outlined, needs to go through the consequences of having been, Brazil, a territory scourged and vitality scythed since its invasion.
id UECE-7_efd4b3c02a181ed9ad208f86d7945502
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9150
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Constitution of teacher identity from the dialectic of colonizationConstituição da identidade docente a partir da dialética da colonizaçãoIdentidade docenteBrasil colôniaBrasil ImpérioColonizaçãoTeacher identityBrazil colonyBrazil EmpireColonizationThinking about the constitution of teaching identity in Brazil is not a simple task. The objective of this work is to investigate the process of constitution of the teaching identity, in Brazil, colony and empire. The investigation will be possible from a bibliographic study of the works Dialectic of Colonization (BOSI, 2008) and Education, Power and Society in the Brazilian Empire (GONDRA & SCHUELER, 2008). The idea of ​​building a teaching identity in Brazil goes through the paths of colonization and has, in this relationship, a winding and little specialized path to systematize the profession, its training itineraries and, finally, its identity. The constitution of teaching identity in Brazil is a theme immanently linked to the historical context of the construction of national identity. Research on this topic, noting the dialectic by which History is outlined, needs to go through the consequences of having been, Brazil, a territory scourged and vitality scythed since its invasion.Pensar a constituição da identidade docente no Brasil não é tarefa simples. O objetivo deste trabalho é investigar o processo de constituição da identidade docente, no recorte do Brasil colônia e império. A investigação será possível a partir de um estudo bibliográfico das obras Dialética da Colonização (BOSI, 2008) e Educação, Poder e Sociedade no Império Brasileiro (GONDRA & SCHUELER, 2008). A ideia da construção de uma identidade docente no Brasil perpassa pelos caminhos da colonização e tem nessa relação um percurso sinuoso e pouco especializado de sistematizar a profissão, seus itinerários formativos e, finalmente, sua identidade. A constituição da identidade docente no Brasil é uma temática imanentemente atrelada ao contexto histórico de construção da identidade nacional. As pesquisas sobre essa temática, a notar a dialética pela qual a História se delineia, carecem perpassar pelas consequências de ter sido, o Brasil, território açoitado e de vitalidade ceifada desde sua invasão.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2022-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-2Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-2Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-22675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150/7561Copyright (c) 2022 Gerbet Dantas dos Santos, Lyanna Lourdes Lima Leal, Isabel Maria Sabino de Fariashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Gerbet Dantas dosLeal, Lyanna Lourdes LimaFarias, Isabel Maria Sabino de2022-12-17T12:04:07Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9150Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-12-17T12:04:07Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
Constituição da identidade docente a partir da dialética da colonização
title Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
spellingShingle Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
Santos, Gerbet Dantas dos
Identidade docente
Brasil colônia
Brasil Império
Colonização
Teacher identity
Brazil colony
Brazil Empire
Colonization
title_short Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
title_full Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
title_fullStr Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
title_full_unstemmed Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
title_sort Constitution of teacher identity from the dialectic of colonization
author Santos, Gerbet Dantas dos
author_facet Santos, Gerbet Dantas dos
Leal, Lyanna Lourdes Lima
Farias, Isabel Maria Sabino de
author_role author
author2 Leal, Lyanna Lourdes Lima
Farias, Isabel Maria Sabino de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gerbet Dantas dos
Leal, Lyanna Lourdes Lima
Farias, Isabel Maria Sabino de
dc.subject.por.fl_str_mv Identidade docente
Brasil colônia
Brasil Império
Colonização
Teacher identity
Brazil colony
Brazil Empire
Colonization
topic Identidade docente
Brasil colônia
Brasil Império
Colonização
Teacher identity
Brazil colony
Brazil Empire
Colonization
description Thinking about the constitution of teaching identity in Brazil is not a simple task. The objective of this work is to investigate the process of constitution of the teaching identity, in Brazil, colony and empire. The investigation will be possible from a bibliographic study of the works Dialectic of Colonization (BOSI, 2008) and Education, Power and Society in the Brazilian Empire (GONDRA & SCHUELER, 2008). The idea of ​​building a teaching identity in Brazil goes through the paths of colonization and has, in this relationship, a winding and little specialized path to systematize the profession, its training itineraries and, finally, its identity. The constitution of teaching identity in Brazil is a theme immanently linked to the historical context of the construction of national identity. Research on this topic, noting the dialectic by which History is outlined, needs to go through the consequences of having been, Brazil, a territory scourged and vitality scythed since its invasion.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/9150/7561
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 3 No. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-2
Enseñar en perspectivas; Vol. 3 Núm. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-2
Ensino em Perspectivas; v. 3 n. 1 (2022): Ensino em Perspectivas; 1-2
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213952420478976