Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Bruna Gonçalo do
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bôto, Anne Heide Vieira, Cavalcante, Maria Marina Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ensino em Perspectivas
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287
Resumo: This study presents the Priority Curriculum Guidelines of Ceará (PCGC) in the field of continuing training of teachers. The general objective is to analyze the PCGC and analyze the appropriation of this document in the continuing education. The chosen methodology was anchored in the qualitative approach of analytical documental nature to identify the applicability of PCGC in the continuing training of teachers. The referenced support theorists are Nóvoa (1995) and Imbernón (2010). They provide a deeper support regarding the continuing training of teachers. The analysis of this document pointed to the need for continuing training to emphasize the usefulness of the PCGC as a reference for teaching practices.
id UECE-7_f52cced0319f57b4eacf59640633c49b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/6287
network_acronym_str UECE-7
network_name_str Ensino em Perspectivas
repository_id_str
spelling Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachersReflexões sobre as orientações curriculares prioritárias do Ceará na formação continuadaOrientações Curriculares PrioritáriasReflexõesFormação continuada de professoresPriority Curriculum OrientationsReflectionsContinuing training of teachersThis study presents the Priority Curriculum Guidelines of Ceará (PCGC) in the field of continuing training of teachers. The general objective is to analyze the PCGC and analyze the appropriation of this document in the continuing education. The chosen methodology was anchored in the qualitative approach of analytical documental nature to identify the applicability of PCGC in the continuing training of teachers. The referenced support theorists are Nóvoa (1995) and Imbernón (2010). They provide a deeper support regarding the continuing training of teachers. The analysis of this document pointed to the need for continuing training to emphasize the usefulness of the PCGC as a reference for teaching practices.O presente estudo trata sobre as Orientações Curriculares Prioritárias do Ceará - OCPC no campo da formação continuada de professores. O objetivo geral consiste em analisar a OCPC e analisar a apropriação do documento em questão no processo de formação continuada. A metodologia escolhida ancorou-se na abordagem qualitativa de natureza documental analítica, com o propósito de identificar a aplicabilidade do documento citado anteriormente nas formações continuadas. Os teóricos de apoio referenciados são Nóvoa (1995) e Imbernón (2010) que trazem subsídios mais aprofundados a respeito da formação continuada de professores. A análise do documento em questão apontou para a necessidade da formação continuada trabalhar a proficuidade da OCPC como referencial para a prática docente.EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará2021-08-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-5Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-5Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-52675-9144reponame:Ensino em Perspectivasinstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287/5406Copyright (c) 2021 Bruna Gonçalo do Nascimento, Anne Heide Vieira Bôto, Maria Marina Dias Cavalcantehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Bruna Gonçalo do Bôto, Anne Heide Vieira Cavalcante, Maria Marina Dias 2022-10-05T17:19:31Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/6287Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/indexPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/oaiensino.perspectivas@gmail.com2675-91442675-9144opendoar:2022-10-05T17:19:31Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
Reflexões sobre as orientações curriculares prioritárias do Ceará na formação continuada
title Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
spellingShingle Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
Nascimento, Bruna Gonçalo do
Orientações Curriculares Prioritárias
Reflexões
Formação continuada de professores
Priority Curriculum Orientations
Reflections
Continuing training of teachers
title_short Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
title_full Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
title_fullStr Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
title_full_unstemmed Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
title_sort Reflections on the Priority Curriculum Orientations of Ceará in the continuing training of teachers
author Nascimento, Bruna Gonçalo do
author_facet Nascimento, Bruna Gonçalo do
Bôto, Anne Heide Vieira
Cavalcante, Maria Marina Dias
author_role author
author2 Bôto, Anne Heide Vieira
Cavalcante, Maria Marina Dias
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Bruna Gonçalo do
Bôto, Anne Heide Vieira
Cavalcante, Maria Marina Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Orientações Curriculares Prioritárias
Reflexões
Formação continuada de professores
Priority Curriculum Orientations
Reflections
Continuing training of teachers
topic Orientações Curriculares Prioritárias
Reflexões
Formação continuada de professores
Priority Curriculum Orientations
Reflections
Continuing training of teachers
description This study presents the Priority Curriculum Guidelines of Ceará (PCGC) in the field of continuing training of teachers. The general objective is to analyze the PCGC and analyze the appropriation of this document in the continuing education. The chosen methodology was anchored in the qualitative approach of analytical documental nature to identify the applicability of PCGC in the continuing training of teachers. The referenced support theorists are Nóvoa (1995) and Imbernón (2010). They provide a deeper support regarding the continuing training of teachers. The analysis of this document pointed to the need for continuing training to emphasize the usefulness of the PCGC as a reference for teaching practices.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287
url https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6287/5406
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv EdUECE - Editora da Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Teaching in Perspectives; Vol. 2 No. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-5
Enseñar en perspectivas; Vol. 2 Núm. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-5
Ensino em Perspectivas; v. 2 n. 4 (2021): Ensino em Perspectivas; 1-5
2675-9144
reponame:Ensino em Perspectivas
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Ensino em Perspectivas
collection Ensino em Perspectivas
repository.name.fl_str_mv Ensino em Perspectivas - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv ensino.perspectivas@gmail.com
_version_ 1801213950362124288