Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kehl, Mariana
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921
Resumo: The Psychopedagogical Student Support Program is, mainly, a psychological assistance service offered to medical students at the State University of Rio de Janeiro. In addition to psychoanalytic-based clinical care, the program develops activities and projects aimed at promoting an interdisciplinary and humanized medical education. One of the projects focuses on integrate students into the Pediatric Ward of the University Hospital with the singular purpose of expanding contact with patients by valuing dialogue and establishing social bonds. The term “extension” is contemplated in this proposal both in the university sense and in terms of “extension psychoanalysis”, as it seeks to make it present in the academic sphere by highlighting subjectivity to the detriment of an eminently biologizing perspective. Thus, this article proposes to examine the data produced in the supervision of students, material that highlights the malaise found in medical training.
id UECE-9_4c8c0c090911f0212d272b5422bb1afa
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/7921
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivaçãoextensãopsicanálisemedicinamal-estarsubjetividadeThe Psychopedagogical Student Support Program is, mainly, a psychological assistance service offered to medical students at the State University of Rio de Janeiro. In addition to psychoanalytic-based clinical care, the program develops activities and projects aimed at promoting an interdisciplinary and humanized medical education. One of the projects focuses on integrate students into the Pediatric Ward of the University Hospital with the singular purpose of expanding contact with patients by valuing dialogue and establishing social bonds. The term “extension” is contemplated in this proposal both in the university sense and in terms of “extension psychoanalysis”, as it seeks to make it present in the academic sphere by highlighting subjectivity to the detriment of an eminently biologizing perspective. Thus, this article proposes to examine the data produced in the supervision of students, material that highlights the malaise found in medical training.O Programa de Apoio Psicopedagógico ao Estudante configura-se, sobretudo, como um serviço de assistência psicológica oferecido aos estudantes de Medicina da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Além de atendimentos clínicos de base psicanalítica, o programa desenvolve atividades e projetos que se destinam à promoção de uma formação médica interdisciplinar e humanizada. Um dos projetos objetiva a integração dos alunos à Enfermaria Pediátrica do Hospital Universitário com o propósito singular de ampliar o contato com os pacientes através da valorização do diálogo e do estabelecimento de laços sociais.  O termo “extensão” é contemplado nessa proposta tanto no sentido universitário quanto no que se refere à “psicanálise em extensão”, pois diligencia sua presentificação no âmbito acadêmico ao destacar a subjetividade em detrimento de uma perspectiva eminentemente biologizante. Assim, neste artigo propõe-se o exame dos dados produzidos na supervisão dos alunos, material que evidencia o mal-estar encontrado na formação médica.  EdUECE2022-07-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiêEUtextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921/6953Copyright (c) 2022 Mariana Kehlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessKehl, Mariana2023-05-04T13:32:41Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7921Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:41Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
title Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
spellingShingle Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
Kehl, Mariana
extensão
psicanálise
medicina
mal-estar
subjetividade
title_short Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
title_full Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
title_fullStr Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
title_full_unstemmed Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
title_sort Psicanálise em (Ex)tensão: Discurso Médico e Subjetivação
author Kehl, Mariana
author_facet Kehl, Mariana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kehl, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv extensão
psicanálise
medicina
mal-estar
subjetividade
topic extensão
psicanálise
medicina
mal-estar
subjetividade
description The Psychopedagogical Student Support Program is, mainly, a psychological assistance service offered to medical students at the State University of Rio de Janeiro. In addition to psychoanalytic-based clinical care, the program develops activities and projects aimed at promoting an interdisciplinary and humanized medical education. One of the projects focuses on integrate students into the Pediatric Ward of the University Hospital with the singular purpose of expanding contact with patients by valuing dialogue and establishing social bonds. The term “extension” is contemplated in this proposal both in the university sense and in terms of “extension psychoanalysis”, as it seeks to make it present in the academic sphere by highlighting subjectivity to the detriment of an eminently biologizing perspective. Thus, this article proposes to examine the data produced in the supervision of students, material that highlights the malaise found in medical training.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
DossiêEU
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7921/6953
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Mariana Kehl
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Mariana Kehl
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 2 n. 2 (2022): Dossiê - Extensão Universitária
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388623823831040