A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528 |
Resumo: | In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals. |
id |
UECE-9_8ed6300b09c89061cf32932405ce1d08 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10528 |
network_acronym_str |
UECE-9 |
network_name_str |
Revista Conexão Comciência |
repository_id_str |
|
spelling |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemiaDiscursosubjetividadeinternet;aplicativos sociais;Pandemiaspeech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic.In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals. Em meados de 2019 o mundo é acometido pela pandemia causada pelo COVID-19. Neste cenário é inegável a relação intrínseca entre as tecnologias digitais e a atuação dos professores. Isto posto, objetiva-se identificar os discursos midiáticos feitos nas redes sociais digitais Instagram, Facebook e Twitter sobre a atuação docente. Os principais conceitos que permeiam essa pesquisa constituem-se na ideia de subjetividade, discurso e estratégias discursivas por Foucault (1986, 2005). Além desses, a abordagem foucaultiana que Fischer (2002) aponta sobre os dispositivos pedagógicos da mídia, considerando-a como aparato discursivo que produzem relações de poder com os indivíduos. A análise dar-se-á por meio de figuras, imagens e discursos disponibilizados nos ambientes virtuais, assim como relatos de professores encontrados em blogs e notícias. Constata-se que os discursos reverberam lutas de poder-saber que conduzem modos de subjetivações implicadas na prática docente que possibilitam apropriações e resistências quando das vontades de verdade sobre estes profissionais.EdUECE2023-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528Conexão ComCiência; v. 3 n. 2 (2023): RevCCC - Dossiê - Tecnologia e Educação2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528/9080Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queirozhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Lavínia Maria Silva2023-05-05T10:36:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10528Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-05T10:36:20Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
title |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
spellingShingle |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia Queiroz, Lavínia Maria Silva Discurso subjetividade internet; aplicativos sociais; Pandemia speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic. |
title_short |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
title_full |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
title_fullStr |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
title_sort |
A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia |
author |
Queiroz, Lavínia Maria Silva |
author_facet |
Queiroz, Lavínia Maria Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Queiroz, Lavínia Maria Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Discurso subjetividade internet; aplicativos sociais; Pandemia speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic. |
topic |
Discurso subjetividade internet; aplicativos sociais; Pandemia speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic. |
description |
In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion TEXTO |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528/9080 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queiroz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queiroz https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Conexão ComCiência; v. 3 n. 2 (2023): RevCCC - Dossiê - Tecnologia e Educação 2763-5848 reponame:Revista Conexão Comciência instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Conexão Comciência |
collection |
Revista Conexão Comciência |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
conexao.comciencia@uece.br |
_version_ |
1803388624076537856 |