A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Queiroz, Lavínia Maria Silva
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Conexão Comciência
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528
Resumo: In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of ​​subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals.  
id UECE-9_8ed6300b09c89061cf32932405ce1d08
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10528
network_acronym_str UECE-9
network_name_str Revista Conexão Comciência
repository_id_str
spelling A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemiaDiscursosubjetividadeinternet;aplicativos sociais;Pandemiaspeech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic.In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of ​​subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals.  Em meados de 2019 o mundo é acometido pela pandemia causada pelo COVID-19. Neste cenário é inegável a relação intrínseca entre as tecnologias digitais e a atuação dos professores. Isto posto, objetiva-se identificar os discursos midiáticos feitos nas redes sociais digitais Instagram, Facebook e Twitter sobre a atuação docente. Os principais conceitos que permeiam essa pesquisa constituem-se na ideia de subjetividade, discurso e estratégias discursivas por Foucault (1986, 2005). Além desses, a abordagem foucaultiana que Fischer (2002) aponta sobre os dispositivos pedagógicos da mídia, considerando-a como aparato discursivo que produzem relações de poder com os indivíduos. A análise dar-se-á por meio de figuras, imagens e discursos disponibilizados nos ambientes virtuais, assim como relatos de professores encontrados em blogs e notícias. Constata-se que os discursos reverberam lutas de poder-saber que conduzem modos de subjetivações implicadas na prática docente que possibilitam apropriações e resistências quando das vontades de verdade sobre estes profissionais.EdUECE2023-05-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTEXTOapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528Conexão ComCiência; v. 3 n. 2 (2023): RevCCC - Dossiê - Tecnologia e Educação2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528/9080Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queirozhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessQueiroz, Lavínia Maria Silva2023-05-05T10:36:20Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10528Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-05T10:36:20Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
title A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
spellingShingle A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
Queiroz, Lavínia Maria Silva
Discurso
subjetividade
internet;
aplicativos sociais;
Pandemia
speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic.
title_short A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
title_full A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
title_fullStr A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
title_full_unstemmed A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
title_sort A internet e os aplicativos sociais: : discursos e subjetivações docente em tempos de pandemia
author Queiroz, Lavínia Maria Silva
author_facet Queiroz, Lavínia Maria Silva
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Queiroz, Lavínia Maria Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
subjetividade
internet;
aplicativos sociais;
Pandemia
speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic.
topic Discurso
subjetividade
internet;
aplicativos sociais;
Pandemia
speech; subjectivity; Internet; social apps; pandemic.
description In mid-2019, the world is affected by the pandemic caused by COVID-19. In this scenario, the intrinsic relationship between digital technologies and the performance of teachers is undeniable. That said, the objective is to identify the media discourses made on the digital social networks Instagram, Facebook and Twitter about the teaching performance. The main concepts that permeate this research are the idea of ​​subjectivity, discourse and discursive strategies by Foucault (1986, 2005). In addition to these, the Foucaultian approach that Fischer (2002) points out about the pedagogical devices of the media, considering it as a discursive apparatus that produces power relations with individuals. The analysis will take place through figures, images and speeches made available in virtual environments, as well as teachers' reports found in blogs and news. It appears that the speeches reverberate power-knowledge struggles that lead to modes of subjectivation implied in teaching practice that enable appropriations and resistance when the will of truth about these professionals.  
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
TEXTO
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528
url https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/10528/9080
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queiroz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lavínia Maria Silva Queiroz
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Conexão ComCiência; v. 3 n. 2 (2023): RevCCC - Dossiê - Tecnologia e Educação
2763-5848
reponame:Revista Conexão Comciência
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Conexão Comciência
collection Revista Conexão Comciência
repository.name.fl_str_mv Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv conexao.comciencia@uece.br
_version_ 1803388624076537856