PRÁTICAS PEDAGÓGICAS INCLUSIVAS:: REFLEXÕES CONSTITUÍDAS A PARTIR DA IMPLEMENTAÇÃO CURRICULAR.
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Conexão Comciência |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7904 |
Resumo: | The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) legitimizes demands that for some time were totally unassisted in the school environment. This act was presided over by questions related to teaching practices and whether they offer learning possibilities for this public, given the homogenizing patterns of the school. This analysis is a qualitative study that was based on bibliographic research, in which we aimed to present the need for a resignification of pedagogical practices in order to meet the current demands of the school, based on a reflection on the analysis of the curriculum. These elements allowed us to realize that the operationalization of inclusive practices is a challenge and that we must resignify our practices in a multicultural perspective, breaking stigmas and barriers that can generate impediments in this path, where new paths need to be structured in order to favor the teaching and learning process of this segment. |
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PRÁTICAS PEDAGÓGICAS INCLUSIVAS:: REFLEXÕES CONSTITUÍDAS A PARTIR DA IMPLEMENTAÇÃO CURRICULAR.Práticas Pedagógicas. Inclusão. Currículo.Práticas Pedagógicas. Inclusão. Currículo.The National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) legitimizes demands that for some time were totally unassisted in the school environment. This act was presided over by questions related to teaching practices and whether they offer learning possibilities for this public, given the homogenizing patterns of the school. This analysis is a qualitative study that was based on bibliographic research, in which we aimed to present the need for a resignification of pedagogical practices in order to meet the current demands of the school, based on a reflection on the analysis of the curriculum. These elements allowed us to realize that the operationalization of inclusive practices is a challenge and that we must resignify our practices in a multicultural perspective, breaking stigmas and barriers that can generate impediments in this path, where new paths need to be structured in order to favor the teaching and learning process of this segment.A Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) vem legitimar demandas que já há algum tempo estavam totalmente desassistidas no âmbito escolar. Tal ato, foi presidido de questionamentos referentes às práticas docentes e se estas oferecem possibilidades de aprendizagem para este público, visto os padrões homogeneizadores da escola. Esta análise trata-se de um estudo qualitativo e que teve como base a pesquisa bibliográfica, no qual objetivamos apresentar a necessidade de uma ressignificação das práticas pedagógicas a fim de atender as atuais demandas da escola, a partir de uma reflexão sobre a análise do currículo. Tais elementos permitiram perceber que a operacionalização das práticas inclusivas é um desafio e que devemos ressignificar nossas práticas numa perspectiva multicultural, rompendo estigmas e barreiras que possam gerar impedimentos neste percurso, onde novos caminhos precisam ser estruturados a fim de favorecer o processo de ensino e aprendizagem desse segmento. EdUECE2022-09-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7904Conexão ComCiência; v. 2 n. 3 (2022): Conexão ComCiências (2022)2763-5848reponame:Revista Conexão Comciênciainstname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/article/view/7904/7129Copyright (c) 2022 Edilania Alveshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Edilania2023-05-04T13:32:40Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/7904Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/PUBhttps://revistas.uece.br/index.php/conexaocomciencia/oaiconexao.comciencia@uece.br2763-58482763-5848opendoar:2023-05-04T13:32:40Revista Conexão Comciência - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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