Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lívero, Íngrid
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Navarro, Pedro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/9078
Resumo: Among the discourses that circulate nowadays, various elements from the power network, which handles them, are constituted as academic investigation objects, as well as social analysis points of interest. Regarding the semiological discourses, the cinematographic animation field has been performing a preponderant role both in the conducts that the individuals can assume and in the maintenance of memories and cultural aspects. In face of such potential, this paper brings a discursive reading of the musical and imagery constitution of the movie Viva, a vida é uma festa (2017), guided by the theoretical-methodological concepts from Michel Foucault, mainly about what the philosopher designates dispositive (FOUCAULT, 2019), on the defense of the existence of a musical-cinematographic dispositive (JORDÃO, 2022), which configuration produces knowledges about the Mexican culture present in the movie. By this production and as of the analysis of enunciative sequences, as preconized by the Foucauldian archeogenealogical method, it is possible to track the ways by which the dispositive acts in the triad affects, emotions and memory, in an incessant process of (re)construction of the memorial and cultural subjectivities by the filmic products.
id UEFS-1_aa558ae88149110e5fb514676cce504b
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/9078
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivoDiscursoCinema de animaçãoMemóriaTrilha sonoraDispositivo musical-cinematográficoAmong the discourses that circulate nowadays, various elements from the power network, which handles them, are constituted as academic investigation objects, as well as social analysis points of interest. Regarding the semiological discourses, the cinematographic animation field has been performing a preponderant role both in the conducts that the individuals can assume and in the maintenance of memories and cultural aspects. In face of such potential, this paper brings a discursive reading of the musical and imagery constitution of the movie Viva, a vida é uma festa (2017), guided by the theoretical-methodological concepts from Michel Foucault, mainly about what the philosopher designates dispositive (FOUCAULT, 2019), on the defense of the existence of a musical-cinematographic dispositive (JORDÃO, 2022), which configuration produces knowledges about the Mexican culture present in the movie. By this production and as of the analysis of enunciative sequences, as preconized by the Foucauldian archeogenealogical method, it is possible to track the ways by which the dispositive acts in the triad affects, emotions and memory, in an incessant process of (re)construction of the memorial and cultural subjectivities by the filmic products.Em meio aos discursos que circulam na atualidade, diversos elementos da grande rede de poder que os maneja se constituem objetos de investigação acadêmica, bem como de análise social. No que diz respeito a discursos semiológicos, o meio cinematográfico de animação vem desempenhando papel preponderante não só nas possíveis condutas que os sujeitos(?) podem assumir, mas também na manutenção de memórias e de aspectos culturais. Diante desse potencial, o presente artigo propõe  uma leitura discursiva da constituição musical e imagética do filme de animação Viva, a vida é uma festa (2017), pautada nos conceitos teórico-metodológicos desenvolvidos  com base nos estudos de Michel Foucault, principalmente no que o filósofo denomina dispositivo (FOUCAULT, 2019), na defesa da existência de um dispositivo musical-cinematográfico (JORDÃO, 2022), cuja configuração produz saberes a respeito da cultura mexicana veiculada no filme. Por essa produção e a partir da análise de sequências enunciativas, conforme preconiza o chamado método arqueogenealógico foucaultiano, é possível rastrear os modos pelos quais o dispositivo atua na tríade afetos, emoções e memória, em um incessante processo de (re)construção das subjetividades memoriais e culturais a partir dos produtos fílmicos.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/907810.13102/cl.v24i1.9078A Cor das Letras; v. 24 n. 1 (2023): Estudos Literários2594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/9078/8683Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLívero, ÍngridNavarro, Pedro2024-04-04T03:13:12Zoai:ojs3.uefs.br:article/9078Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:13:12A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
title Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
spellingShingle Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
Lívero, Íngrid
Discurso
Cinema de animação
Memória
Trilha sonora
Dispositivo musical-cinematográfico
title_short Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
title_full Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
title_fullStr Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
title_full_unstemmed Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
title_sort Do discurso sobre a cultura e a morte: uma análise da trilha musical de Viva, a vida é uma festa na condição de dispositivo discursivo
author Lívero, Íngrid
author_facet Lívero, Íngrid
Navarro, Pedro
author_role author
author2 Navarro, Pedro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lívero, Íngrid
Navarro, Pedro
dc.subject.por.fl_str_mv Discurso
Cinema de animação
Memória
Trilha sonora
Dispositivo musical-cinematográfico
topic Discurso
Cinema de animação
Memória
Trilha sonora
Dispositivo musical-cinematográfico
description Among the discourses that circulate nowadays, various elements from the power network, which handles them, are constituted as academic investigation objects, as well as social analysis points of interest. Regarding the semiological discourses, the cinematographic animation field has been performing a preponderant role both in the conducts that the individuals can assume and in the maintenance of memories and cultural aspects. In face of such potential, this paper brings a discursive reading of the musical and imagery constitution of the movie Viva, a vida é uma festa (2017), guided by the theoretical-methodological concepts from Michel Foucault, mainly about what the philosopher designates dispositive (FOUCAULT, 2019), on the defense of the existence of a musical-cinematographic dispositive (JORDÃO, 2022), which configuration produces knowledges about the Mexican culture present in the movie. By this production and as of the analysis of enunciative sequences, as preconized by the Foucauldian archeogenealogical method, it is possible to track the ways by which the dispositive acts in the triad affects, emotions and memory, in an incessant process of (re)construction of the memorial and cultural subjectivities by the filmic products.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/9078
10.13102/cl.v24i1.9078
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/9078
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i1.9078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/9078/8683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 1 (2023): Estudos Literários
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321159229407232