Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Luana
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Dalgalo, Vanderlize
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
DOI: 10.13102/cl.v24i3.10142
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142
Resumo: The study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator.
id UEFS-1_bfb14896bc4c1941c9817c5bbc10d43b
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/10142
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
spelling Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surdaLibrasGestão EscolarCultura SurdaThe study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator.O estudo busca problematizar como a gestão escolar pode contribuir para a difusão da Libras e da cultura surda. Para tanto, percorre os seguintes objetivos: a) definir gestão escolar, b) esclarecer a relação existente entre a gestão escolar e a Libras e c) elucidar como essa relação tece sentidos com a luta do movimento surdo. A produção tem cunho qualitativo, pautada em pesquisa bibliográfica e se apoia em referenciais teóricos que abarcam tanto a gestão educacional e escolar (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), quanto a discussão em torno da Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), além de legislações centrais para o debate, tais como a Constituição Federal de 1988 e a LDB n°9394/96, dentre outras. Depreende que, se embasada em uma perspectiva que contemple as pautas do movimento surdo, a gestão escolar passa a assumir um papel de facilitadora no alcance de seus ideais, já que articuladora da organização escolar.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1014210.13102/cl.v24i3.10142A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 52-662594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142/8677Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, LuanaDalgalo, Vanderlize2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10142Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
title Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
spellingShingle Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
Moraes, Luana
Libras
Gestão Escolar
Cultura Surda
Moraes, Luana
Libras
Gestão Escolar
Cultura Surda
title_short Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
title_full Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
title_fullStr Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
title_full_unstemmed Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
title_sort Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
author Moraes, Luana
author_facet Moraes, Luana
Moraes, Luana
Dalgalo, Vanderlize
Dalgalo, Vanderlize
author_role author
author2 Dalgalo, Vanderlize
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Luana
Dalgalo, Vanderlize
dc.subject.por.fl_str_mv Libras
Gestão Escolar
Cultura Surda
topic Libras
Gestão Escolar
Cultura Surda
description The study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142
10.13102/cl.v24i3.10142
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142
identifier_str_mv 10.13102/cl.v24i3.10142
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142/8677
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 52-66
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1822179306255679488
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.13102/cl.v24i3.10142