Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
DOI: | 10.13102/cl.v24i3.10142 |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142 |
Resumo: | The study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator. |
id |
UEFS-1_bfb14896bc4c1941c9817c5bbc10d43b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/10142 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
spelling |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surdaLibrasGestão EscolarCultura SurdaThe study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator.O estudo busca problematizar como a gestão escolar pode contribuir para a difusão da Libras e da cultura surda. Para tanto, percorre os seguintes objetivos: a) definir gestão escolar, b) esclarecer a relação existente entre a gestão escolar e a Libras e c) elucidar como essa relação tece sentidos com a luta do movimento surdo. A produção tem cunho qualitativo, pautada em pesquisa bibliográfica e se apoia em referenciais teóricos que abarcam tanto a gestão educacional e escolar (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), quanto a discussão em torno da Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), além de legislações centrais para o debate, tais como a Constituição Federal de 1988 e a LDB n°9394/96, dentre outras. Depreende que, se embasada em uma perspectiva que contemple as pautas do movimento surdo, a gestão escolar passa a assumir um papel de facilitadora no alcance de seus ideais, já que articuladora da organização escolar.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2024-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/1014210.13102/cl.v24i3.10142A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 52-662594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142/8677Copyright (c) 2024 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoraes, LuanaDalgalo, Vanderlize2024-04-04T03:21:11Zoai:ojs3.uefs.br:article/10142Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2024-04-04T03:21:11A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
title |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
spellingShingle |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda Moraes, Luana Libras Gestão Escolar Cultura Surda Moraes, Luana Libras Gestão Escolar Cultura Surda |
title_short |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
title_full |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
title_fullStr |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
title_full_unstemmed |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
title_sort |
Libras e a organização escolar: o papel da gestão para difusão da cultura surda |
author |
Moraes, Luana |
author_facet |
Moraes, Luana Moraes, Luana Dalgalo, Vanderlize Dalgalo, Vanderlize |
author_role |
author |
author2 |
Dalgalo, Vanderlize |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Luana Dalgalo, Vanderlize |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Libras Gestão Escolar Cultura Surda |
topic |
Libras Gestão Escolar Cultura Surda |
description |
The study aims to problematize how school management can contribute to the diffusion of Libras and deaf culture. For that, it goes through the following objectives: a) to define school management, b) to clarify the relationship between school management and Libras and c) to elucidate how this relationship build senses with the struggle of the deaf movement. The production has a qualitative nature, based on bibliographic research and is based on theoretical references that cover both educational and school management (DOURADO, 2003; LIBÂNEO, 2009; LUCK, 2010), regarding the discussion around Libras (QUADROS, 2020; STREIECHEN, 2017, 2020; STROBEL, 2014), in addition to central legislation for the debate, such as the Constitution of the Federative Republic of Brazil of 1988, and the LBD (The Bases and Guidelines National Law) n°9394/96, among others. The article comprehends that, based on a perspective that contemplates the deaf movement agenda, school management assumes a facilitator role on the reach of its goals, since it is the school organization articulator. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142 10.13102/cl.v24i3.10142 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v24i3.10142 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/10142/8677 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 24 n. 3 (2023): Ensino de Língua e Literatura ; 52-66 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1822179306255679488 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.13102/cl.v24i3.10142 |