Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weschenfelder, Gelson Vanderlei
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mugge, Ernani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: A Cor das Letras
Texto Completo: http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826
Resumo: There are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters.
id UEFS-1_e99e387557c728e416cc8bfa875d2c92
oai_identifier_str oai:ojs3.uefs.br:article/7826
network_acronym_str UEFS-1
network_name_str A Cor das Letras
repository_id_str
spelling Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docenteTeacher trainingHuman developmentsuperheroescomicbookschool environmentFormação docenteDesenvolvimento humanosuper-heróisquadrinhosambiente escolarThere are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters.Há diversas pesquisas que indicam a necessidade de atualização dos cursos de licenciaturas, visto que, muitas vezes, suas propostas se mostram equivocadas e alienadas das realidades socioculturais contemporâneas. Elas também apontam para a necessidade de um outro e novo olhar sobre os processos formativos dos docentes. Segundo elas, a formação continuada representa, além de uma necessidade, uma possibilidade de construção de ações pedagógicas coerentes e viáveis nos contextos da ação profissional docente. No leque de temáticas passíveis de serem abordadas no âmbito da qualificação, entra o gênero história de quadrinhos, muitas vezes colocado em segundo plano ou, até mesmo, ausente do ambiente escolar, pelo fato de as histórias serem vistas apenas como entretenimento. Todavia, a qualificação é inconsistente, visto que essa manifestação artística possibilita, ao leitor, refletir sobre problemas centrais da condição humana, muitos deles vinculados aos temas transversais apresentados pela BNCC e relacionados a políticas de desenvolvimento humano. Assim, o propósito desta produção é apresentar uma proposta de formação docente, focada em recursos para o desenvolvimento humano em ambiente escolar, a partir da utilização de quadrinhos que têm super-heróis como personagens centrais.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/782610.13102/cl.v22i3.7826A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 290-3052594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826/7634Copyright (c) 2022 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeschenfelder, Gelson Vanderlei Mugge, Ernani2022-12-28T21:41:31Zoai:ojs3.uefs.br:article/7826Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2022-12-28T21:41:31A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false
dc.title.none.fl_str_mv Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
title Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
spellingShingle Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
Weschenfelder, Gelson Vanderlei
Teacher training
Human development
superheroes
comicbook
school environment
Formação docente
Desenvolvimento humano
super-heróis
quadrinhos
ambiente escolar
title_short Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
title_full Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
title_fullStr Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
title_full_unstemmed Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
title_sort Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
author Weschenfelder, Gelson Vanderlei
author_facet Weschenfelder, Gelson Vanderlei
Mugge, Ernani
author_role author
author2 Mugge, Ernani
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weschenfelder, Gelson Vanderlei
Mugge, Ernani
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Human development
superheroes
comicbook
school environment
Formação docente
Desenvolvimento humano
super-heróis
quadrinhos
ambiente escolar
topic Teacher training
Human development
superheroes
comicbook
school environment
Formação docente
Desenvolvimento humano
super-heróis
quadrinhos
ambiente escolar
description There are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826
10.13102/cl.v22i3.7826
url http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826
identifier_str_mv 10.13102/cl.v22i3.7826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826/7634
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Cor das Letras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
publisher.none.fl_str_mv UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA
dc.source.none.fl_str_mv A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 290-305
2594-9675
1415-8973
reponame:A Cor das Letras
instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron:UEFS
instname_str Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
instacron_str UEFS
institution UEFS
reponame_str A Cor das Letras
collection A Cor das Letras
repository.name.fl_str_mv A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)
repository.mail.fl_str_mv revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br
_version_ 1798321161640083456