Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | A Cor das Letras |
Texto Completo: | http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826 |
Resumo: | There are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters. |
id |
UEFS-1_e99e387557c728e416cc8bfa875d2c92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.uefs.br:article/7826 |
network_acronym_str |
UEFS-1 |
network_name_str |
A Cor das Letras |
repository_id_str |
|
spelling |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docenteTeacher trainingHuman developmentsuperheroescomicbookschool environmentFormação docenteDesenvolvimento humanosuper-heróisquadrinhosambiente escolarThere are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters.Há diversas pesquisas que indicam a necessidade de atualização dos cursos de licenciaturas, visto que, muitas vezes, suas propostas se mostram equivocadas e alienadas das realidades socioculturais contemporâneas. Elas também apontam para a necessidade de um outro e novo olhar sobre os processos formativos dos docentes. Segundo elas, a formação continuada representa, além de uma necessidade, uma possibilidade de construção de ações pedagógicas coerentes e viáveis nos contextos da ação profissional docente. No leque de temáticas passíveis de serem abordadas no âmbito da qualificação, entra o gênero história de quadrinhos, muitas vezes colocado em segundo plano ou, até mesmo, ausente do ambiente escolar, pelo fato de as histórias serem vistas apenas como entretenimento. Todavia, a qualificação é inconsistente, visto que essa manifestação artística possibilita, ao leitor, refletir sobre problemas centrais da condição humana, muitos deles vinculados aos temas transversais apresentados pela BNCC e relacionados a políticas de desenvolvimento humano. Assim, o propósito desta produção é apresentar uma proposta de formação docente, focada em recursos para o desenvolvimento humano em ambiente escolar, a partir da utilização de quadrinhos que têm super-heróis como personagens centrais.UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/782610.13102/cl.v22i3.7826A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 290-3052594-96751415-8973reponame:A Cor das Letrasinstname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)instacron:UEFSporhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826/7634Copyright (c) 2022 A Cor das Letrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWeschenfelder, Gelson Vanderlei Mugge, Ernani2022-12-28T21:41:31Zoai:ojs3.uefs.br:article/7826Revistahttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletrasPUBhttp://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/oairevistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br1415-89732594-9675opendoar:2022-12-28T21:41:31A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
title |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
spellingShingle |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente Weschenfelder, Gelson Vanderlei Teacher training Human development superheroes comicbook school environment Formação docente Desenvolvimento humano super-heróis quadrinhos ambiente escolar |
title_short |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
title_full |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
title_fullStr |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
title_full_unstemmed |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
title_sort |
Os super-heróis como recursos de desenvolvimento humano em ambiente escolar: uma proposta de formação docente |
author |
Weschenfelder, Gelson Vanderlei |
author_facet |
Weschenfelder, Gelson Vanderlei Mugge, Ernani |
author_role |
author |
author2 |
Mugge, Ernani |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weschenfelder, Gelson Vanderlei Mugge, Ernani |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teacher training Human development superheroes comicbook school environment Formação docente Desenvolvimento humano super-heróis quadrinhos ambiente escolar |
topic |
Teacher training Human development superheroes comicbook school environment Formação docente Desenvolvimento humano super-heróis quadrinhos ambiente escolar |
description |
There are several surveys that indicate the need to update undergraduate courses, as their proposals often prove to be mistaken and alienated from contemporary sociocultural realities. They also point to the need for another and new look at the training processes of teachers. According to them, continuing education represents, in addition to a necessity, a possibility of building coherent and viable pedagogical actions in the contexts of professional teaching action. In the range of themes that can be addressed in the qualification scope, the comic book genre is included, often placed in the background or even absent from the school environment, due to the fact that the stories are seen only as entertainment. However, this qualification is inconsistent, since this artistic expression allows the reader to reflect on central problems of the human condition, many of them linked to the transversal themes presented by the BNCC and related to human development policies. Thus, the purpose of this production is to present a proposal for teacher training, focused on resources for human development in the school environment, from the use of comics that have superheroes as central characters. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826 10.13102/cl.v22i3.7826 |
url |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826 |
identifier_str_mv |
10.13102/cl.v22i3.7826 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.uefs.br/index.php/acordasletras/article/view/7826/7634 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Cor das Letras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE FEIRA DE SANTANA |
dc.source.none.fl_str_mv |
A Cor das Letras; v. 23 n. 3 (2022): Ensino de Língua e Literatura; 290-305 2594-9675 1415-8973 reponame:A Cor das Letras instname:Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) instacron:UEFS |
instname_str |
Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
instacron_str |
UEFS |
institution |
UEFS |
reponame_str |
A Cor das Letras |
collection |
A Cor das Letras |
repository.name.fl_str_mv |
A Cor das Letras - Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistacordasletras@uefs.br||revistacordasletras@uefs.br |
_version_ |
1798321161640083456 |