“Caixa do diabo” : representações construídas pela Assembléia de Deus de Salvador sobre a televisão (1960-2000)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Lucas Gomes
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/211
Resumo: The Assemblies of God in Brazil keep the image a traditional Pentecostal Denomination.This traditionalism is evidenced in rigid patterns of practices and customs advocated by the group with the aim of indoctrination of the faithful and in order to maintain cohesion and also maintaining an image of morality and detachment from sin, according to the understanding of the same. These standards relate to prohibitions, especially the clothes, the haircut, the consumption of alcoholic beverages and the use and ownership of television. This dissertation examines how the leaders of the Assembly God in Brazil and the Bahia created representations about television, in the period from 1960 to 2000, and which mechanisms of meaning construction did with that the denomination, which had an attitude refractory to the use and ownership of television, becomes tenant schedules in TV networks and andcompasse his own TV network, "Rede Boas Novas".
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This dissertation examines how the leaders of the Assembly God in Brazil and the Bahia created representations about television, in the period from 1960 to 2000, and which mechanisms of meaning construction did with that the denomination, which had an attitude refractory to the use and ownership of television, becomes tenant schedules in TV networks and andcompasse his own TV network, "Rede Boas Novas".A Assembléia de Deus no Brasil resguarda a imagem de Denominação Pentecostal tradicional. Este tradicionalismo é evidenciado nos rígidos padrões de usos e costumes defendidos pelo grupo com o objetivo de doutrinamento dos fiéis e no intuito de manter a coesão e também a manutenção de uma imagem de moralidade e distanciamento do pecado, segundo o entendimento dos mesmos. Esses padrões se referem a proibições, principalmente à indumentária, ao corte de cabelo, ao consumo de bebidas alcoólicas e ao uso e propriedade do aparelho de televisão. Este trabalho analisa como os líderes da Assembléia Deus no Brasil e na Bahia constroem representações sobre a televisão, no período de 1960 a 2000, e quais mecanismos de construção de sentidos fez com que a denominação, que tinha uma atitude refratária ao uso e propriedade da televisão, passasse a locatária de horários em redes comerciais de televisão e proprietária de sua própria rede de emissoras, a “Rede Boas Novas”.Submitted by Verena Bastos (verena@uefs.br) on 2015-09-28T12:34:43Z No. of bitstreams: 1 LucasGomesSantana.pdf: 1192043 bytes, checksum: 925ff931110e32f44c09e1c9a4f804c8 (MD5)Made available in DSpace on 2015-09-28T12:34:43Z (GMT). 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