Cantos epifânicos da paixão: a poesia lírico-amorosa em Ruy Espinheira Filho

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rego, Adriano Eysen
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/12
Resumo: ABSTRACT This is an essay work whose theme is the lyric love poetry by Ruy Espinheira Filho, a native poet of Bahia of the 60s, born in 1942 in the city of Salvador. We selected a corpus of 22 poems from his published works, starting with Heléboro (1974) up to Elegias de agosto e outros poemas (2005). In a deeper study of the poetry by Espinheira, we perceive that Ruy possesses, like few contemporaneous poets, a lyric love through which gravitate images of women that are loved platonically and carnally. These are found in various poems created by a conscious lyric self of its feelings and capable of portraying the feminine in a rare balance of emotional and rational forces. In many poems, such as Canção da moça de dezembro , Poema de Novembro , Campo de Eros , Passionária , Soneto de Julho , Soneto para Safira Disparue , Soneto para Sandra , Segundo Soneto para Sandra , among others, we note a strong presence of the feminine body in a play of sensuality and erotism, since the words such as bellies , thighs , breasts portray the poet´s perception regarding the woman and her sensuality. In these perceptions the compassionate lips represent the alchemy of loving bodies.The poetry of love by the author of Heléboro is an amalgam of life and death, leading the writer to an ever-(re)visited memory. Desire, anxiety, anguish, pleasure, the lived and not-lived are being built in a poetic play that requires from the creator great ability in elaborating the verses. Ruy Espinheira makes possible the fusion of past, present and future times, triggering a dialogue between life, Eros and death , Thânatos, mythical forces that provide the creation of feminine images through desire, the realization of love, the unavoidable remembrance of women that, like ghosts. fill his mnemonic universe.
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In a deeper study of the poetry by Espinheira, we perceive that Ruy possesses, like few contemporaneous poets, a lyric love through which gravitate images of women that are loved platonically and carnally. These are found in various poems created by a conscious lyric self of its feelings and capable of portraying the feminine in a rare balance of emotional and rational forces. In many poems, such as Canção da moça de dezembro , Poema de Novembro , Campo de Eros , Passionária , Soneto de Julho , Soneto para Safira Disparue , Soneto para Sandra , Segundo Soneto para Sandra , among others, we note a strong presence of the feminine body in a play of sensuality and erotism, since the words such as bellies , thighs , breasts portray the poet´s perception regarding the woman and her sensuality. In these perceptions the compassionate lips represent the alchemy of loving bodies.The poetry of love by the author of Heléboro is an amalgam of life and death, leading the writer to an ever-(re)visited memory. Desire, anxiety, anguish, pleasure, the lived and not-lived are being built in a poetic play that requires from the creator great ability in elaborating the verses. Ruy Espinheira makes possible the fusion of past, present and future times, triggering a dialogue between life, Eros and death , Thânatos, mythical forces that provide the creation of feminine images through desire, the realization of love, the unavoidable remembrance of women that, like ghosts. fill his mnemonic universe.Trata-se de um trabalho dissertativo cuja temática é a poesia lírico-amorosa em Ruy Espinheira Filho, poeta baiano da geração 60 nascido em 1942 na cidade do Salvador. Selecionamos um corpus de 22 poemas retirados das suas obras publicadas desde Heléboro (1974) até Elegias de agosto e outros poemas (2005). Ao nos aprofundarmos nos estudos da poesia de Ruy, percebemos que o autor detém, como poucos poetas contemporâneos, uma lírica amorosa através da qual gravitam, platônica ou carnalmente, imagens de mulheres amadas, as mesmas que são encontradas em diversos poemas criados por um eu-lírico consciente dos seus sentimentos e capaz de retratar o feminino num equilíbrio raro de forças emotivas e racionais. Em muitos poemas, a exemplo de Canção da moça de dezembro ; Poema de Novembro ; Campo de Eros ; Passionária ; Soneto de Julho ; Soneto para Safira Disparue ; Soneto para Sandra ; Segundo Soneto para Sandra , dentre outros, notamos forte presença do corpo feminino num jogo de voluptuosidade e erotismo, uma vez que palavras como ventres , coxas , seios , lábios retratam a percepção do poeta no tocante à mulher e sua sensualidade. Percepções essas nas quais os lábios compassivos representam a alquimia dos corpos que se amam. A poesia amorosa do autor de Heléboro é um amálgama entre vida e morte, conduzindo o escritor a uma memória sempre (re)visitada. Desejos, inquietações, angústias, prazeres; o vivido e o não vivido vão sendo construídos num jogo poético que exige do criador habilidade na elaboração dos versos. Ruy Espinheira possibilita a fusão dos tempos: presente, passado e futuro, desencadeando um diálogo entre a vida, Eros, e a morte, Thânatos, forças míticas que propiciam a criação de imagens femininas através do desejo, da concretude do amor; das inevitáveis lembranças de mulheres que, como fantasmas, povoam seu universo mnemônico.Made available in DSpace on 2015-07-15T13:31:32Z (GMT). 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