O desenho como inscrição e linguagem urbana: pichação e grafite em Alagoinhas-BA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira , Rogerio Alves
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1001
Resumo: This study comes from restlessness to see the place and importance of the production of graphite and graffiti culture in Alagoinhas-BA nowadays. The project was designed to investigate an emerging issue that arouses the sensibility of society alagoinhense. The work turns to the experience of graffiti artists and taggers who make up a group of five subjects in the period December 2011 to April 2012. The fieldwork was carried out by direct observation, interviews and collection of images. The contributions of the subjects in their testimonies reveal claims their struggles and contestations caught in public space as a set of signs that mark on the walls and walls of the city. The analogy between the production and ideologies of individuals surveyed indicate elements of city identity alagoinhense expressing social values, economic and political. It could be observed that the city still has a motion Alagoinhas graphite and graffiti and incipient peripheral. But in recent years the culture of graphite and graffiti in Alagoinhas started getting a different look and a social recognition. Beforehand the graphite and graffiti in Alagoinhas have traits similar shapes and colors of other cities brazilian. The subjects surveyed say the graphite and graffiti are used as entries as artistic and visual language of his group produced for society. The research proposes that the information contained in the productions can be viewed and used not only as a work of art, but what they say and mean these productions to society.
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The contributions of the subjects in their testimonies reveal claims their struggles and contestations caught in public space as a set of signs that mark on the walls and walls of the city. The analogy between the production and ideologies of individuals surveyed indicate elements of city identity alagoinhense expressing social values, economic and political. It could be observed that the city still has a motion Alagoinhas graphite and graffiti and incipient peripheral. But in recent years the culture of graphite and graffiti in Alagoinhas started getting a different look and a social recognition. Beforehand the graphite and graffiti in Alagoinhas have traits similar shapes and colors of other cities brazilian. The subjects surveyed say the graphite and graffiti are used as entries as artistic and visual language of his group produced for society. The research proposes that the information contained in the productions can be viewed and used not only as a work of art, but what they say and mean these productions to society.Este estudo nasce da inquietude de perceber o lugar e a importância da produção da pichação e do grafite na cultura de Alagoinhas-BA na contemporaneidade. O projeto foi concebido para pesquisar um tema emergente que desperta a sensibilidade da sociedade alagoinhense. O trabalho se volta para a experiência de grafiteiros e pichadores que compõem um grupo de cinco sujeitos no período de dezembro de 2011 a abril de 2012. O trabalho de campo foi desenvolvido por observação direta, entrevistas e coleta de imagens. As contribuições dos sujeitos em seus depoimentos revelam as reinvindicações e contestações de suas lutas travados nos espaço público como um conjunto de signos que se marca sobre as paredes e muros da cidade. A analogia entre as produções e ideologias dos sujeitos pesquisados indicam elementos da identidade citadina alagoinhense expressando valores sociais, econômicos e políticos. Foi possível perceber que a cidade de Alagoinhas ainda tem um movimento de grafite e de pichação incipiente e periférico. Mas, nos últimos anos a cultura da pichação e do grafite em Alagoinhas passou a receber um olhar diferente e um reconhecimento social. De antemão as pichações e grafitagens em Alagoinhas têm traços, formas e cores semelhantes aos das outras cidades brasileiras. Os sujeitos pesquisados afirmam que a pichação e o grafite são utilizados como inscrições artísticas e como linguagem visual produzida do seu grupo para a sociedade. A pesquisa propõe que as informações contidas nas produções possam ser vistas e utilizadas não somente como obra de arte, mas o que essas produções significam e dizem para a sociedade.Submitted by Ricardo Cedraz Duque Moliterno (ricardo.moliterno@uefs.br) on 2020-03-27T02:06:29Z No. of bitstreams: 1 DISSERTAÇÃO DE ROGERIO ALVES OLIVEIRA.pdf: 7563602 bytes, checksum: 23fcabaf9c479b8627f077385703b471 (MD5)Made available in DSpace on 2020-03-27T02:06:29Z (GMT). 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