Pelas trilhas da ficção: a memória invencível e a invenção do nacional no romance Viva o Povo Brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Edeildes Sena
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEFS
Texto Completo: http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1176
Resumo: This study analyses the dialogue between literary from and social process in the romance Viva o povo brasileiro of João Ubaldo Ribeiro (1984) having as conductor rewritten of the literary discourse regarding the representation social-history and cultural officers of the nation. In accordance with the proposed of Stuart Hall (2006), Homi Bhabha (1998), Wolfgang Iser (1996), Luiz Costa Lima (2006), Erich Auerbach (1994) and others the literature is conceived as space of the resignation of values socially instituted with whom relates criticism and new conceptions about reality, social structure, its institutions, uses, customs and dominant representations. A methodology of research stands on reading and critical analysis of the romance based on social historical studies, of the theory and literature criticism about the subject mentioned here. The dissertation divides in to three chapters. The first describes the rewritten deconstructed of the romance, in the perspective past-modern and past-colonial; the second, centralizes in the literary strategies that the artistic transposition of the contexto historic-social and the cultural emphasizing also the relation between literature and history; the third chapter deals whit the conflicting of Brazilian people, developed interior of the order. The studies evidencing that the fictional discourse of form reveals the power which creates, dialectic guided by the fiction which intermix scenes and contra scenes of the history, of memory and the national identity.
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spelling Pereira, Rubens Edson Alves1404532056348697281504http://lattes.cnpq.br/4459247911822493Nunes, Edeildes Sena2020-06-15T20:42:37Z2010-09-25NUNES, Edeildes Sena. Pelas trilhas da ficção: a memória invencível e a invenção do nacional no romance Viva o Povo Brasileiro. 2010. 134 f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Literatura e Diversidade Cultural)- Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2010.http://tede2.uefs.br:8080/handle/tede/1176This study analyses the dialogue between literary from and social process in the romance Viva o povo brasileiro of João Ubaldo Ribeiro (1984) having as conductor rewritten of the literary discourse regarding the representation social-history and cultural officers of the nation. In accordance with the proposed of Stuart Hall (2006), Homi Bhabha (1998), Wolfgang Iser (1996), Luiz Costa Lima (2006), Erich Auerbach (1994) and others the literature is conceived as space of the resignation of values socially instituted with whom relates criticism and new conceptions about reality, social structure, its institutions, uses, customs and dominant representations. A methodology of research stands on reading and critical analysis of the romance based on social historical studies, of the theory and literature criticism about the subject mentioned here. The dissertation divides in to three chapters. The first describes the rewritten deconstructed of the romance, in the perspective past-modern and past-colonial; the second, centralizes in the literary strategies that the artistic transposition of the contexto historic-social and the cultural emphasizing also the relation between literature and history; the third chapter deals whit the conflicting of Brazilian people, developed interior of the order. The studies evidencing that the fictional discourse of form reveals the power which creates, dialectic guided by the fiction which intermix scenes and contra scenes of the history, of memory and the national identity.Este estudo analisa o diálogo entre forma literária e processo social no romance Viva o povo brasileiro, de João Ubaldo Ribeiro (1984), tendo como fio condutor a reescrita desconstrutora do discurso literário, no tocante às representações sócio-históricas e culturais oficiais da nação. Em consonância com as propostas teóricas de Roberto Schwarz (2000), Stuart Hall (2006), Homi Bhabha (1998), Wolfgang Iser (1996), Luiz Costa Lima (2006), Erich Auerbach (1994) e outros, a Literatura é concebida como espaço de ressignificação de valores socialmente instituídos, com os quais se relaciona crítica e dialogicamente, do que resultam novas concepções sobre a realidade, a estrutura social, suas instituições, usos, costumes e representações discursivas dominantes. A metodologia de pesquisa fundamenta-se na leitura e análise crítica do romance, com base em estudos sociológicos e históricos contemporâneos, de teoria e crítica literária sobre o tema enfocado. A dissertação divide-se em três capítulos. O primeiro enfoca a reescrita desconstrutora do romance, nas perspectivas pós-moderna e póscolonial; o segundo capítulo centra-se nas estratégias literárias que viabilizam a transposição artística dos conteúdos históricos, sociais e culturais, enfocando também a relação entre Literatura e História; e o terceiro capítulo aborda as relações conflituosas, de luta e resistência do povo brasileiro, desenvolvidas no interior da ordem hegemônica. O estudo evidencia que o discurso romanesco se relaciona com a estrutura social de forma a revelar os poderes que a engendram, relação dialética mediada pelo ficcional, na qual se entrecruzam cenas e contracenas da história, da memória e da identidade nacional.Submitted by Bruno Matos Nascimento (brunomatos@uefs.br) on 2020-06-15T20:42:37Z No. of bitstreams: 1 DISSERTAÇÃO PPGLDC Numerada 97-2003-edeildes.pdf: 799221 bytes, checksum: 0438e42f9b69fde60697f6eee7b53e08 (MD5)Made available in DSpace on 2020-06-15T20:42:37Z (GMT). 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