A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tosetto, Guilherme Marcondes
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de História da UEG
Texto Completo: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497
Resumo: This article aims to highlight the importance of photography in the collection of the Museum of Modern Art in Sao Paulo (MAM-SP), both in relation to the historical moments concerning the acquisition of this type of work of art, and by evoking the links that are established with the curators, directors and exhibitions that have legitimized the presence of photography within the museum. The museum's first approach to photography took place through exhibitions in the late 1940s, but the first incorporations of photography works did not take place until the early 1980s, through events focused exclusively on this type of media. Currently, the foundations of the collection are established, and it continues to grow thanks to the incorporations made today by the Club of Photography Collectors, always in search of dealing with the multiplicity of photographic images produced by Brazilian artists. Keywords: Photography. Museum. Collection.  Museum of Modern Art of Sao Paulo.
id UEG-1_18036ed0c06419e8cacda9f5be282a77
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10497
network_acronym_str UEG-1
network_name_str Revista de História da UEG
repository_id_str
spelling A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)This article aims to highlight the importance of photography in the collection of the Museum of Modern Art in Sao Paulo (MAM-SP), both in relation to the historical moments concerning the acquisition of this type of work of art, and by evoking the links that are established with the curators, directors and exhibitions that have legitimized the presence of photography within the museum. The museum's first approach to photography took place through exhibitions in the late 1940s, but the first incorporations of photography works did not take place until the early 1980s, through events focused exclusively on this type of media. Currently, the foundations of the collection are established, and it continues to grow thanks to the incorporations made today by the Club of Photography Collectors, always in search of dealing with the multiplicity of photographic images produced by Brazilian artists. Keywords: Photography. Museum. Collection.  Museum of Modern Art of Sao Paulo.Este artigo busca evidenciar a importância da fotografia na coleção do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP), tanto por refletir os momentos históricos relativos às aquisições desse tipo de obra de arte, quanto por evocar as relações que se estabelecem com os curadores, diretores e exposições que legitimaram a presença da fotografia dentro do museu. A primeira aproximação do museu com a fotografia acontece ao longo de exposições no final dos anos 1940, mas as primeiras incorporações de obras em suporte fotográfico somente acontecem no começo dos anos 1980, através da realização de eventos voltados exclusivamente para esse tipo de mídia. Nesse momento, estabelecem-se as bases da coleção, atualmente em constante crescimento em razão das incorporações efetivadas pelo Clube de Colecionadores de Fotografia, sempre em busca de dar conta da multiplicidade de imagens fotográficas produzidas por artistas brasileiros. Palavras-chave: Fotografia. Museu. Coleção. Museu de Arte Moderna de São Paulo.Universidade Estadual de Goiás2020-07-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497Revista de História da UEG; v. 9 n. 2 (2020): Dossiê “A fotografia em instituições de memória”: experiências no Brasil e em Portugal; e9220032316-4379reponame:Revista de História da UEGinstname:Universidade Estadual de Goiás (UEG)instacron:UEGporhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497/7616Copyright (c) 2020 Revista de História da UEGhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTosetto, Guilherme Marcondes2021-01-07T13:55:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10497Revistahttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/PUBhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/oai||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com2316-43792316-4379opendoar:2021-01-07T13:55:02Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG)false
dc.title.none.fl_str_mv A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
title A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
spellingShingle A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
Tosetto, Guilherme Marcondes
title_short A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
title_full A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
title_fullStr A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
title_full_unstemmed A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
title_sort A fotografia na história do Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM-SP)
author Tosetto, Guilherme Marcondes
author_facet Tosetto, Guilherme Marcondes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tosetto, Guilherme Marcondes
description This article aims to highlight the importance of photography in the collection of the Museum of Modern Art in Sao Paulo (MAM-SP), both in relation to the historical moments concerning the acquisition of this type of work of art, and by evoking the links that are established with the curators, directors and exhibitions that have legitimized the presence of photography within the museum. The museum's first approach to photography took place through exhibitions in the late 1940s, but the first incorporations of photography works did not take place until the early 1980s, through events focused exclusively on this type of media. Currently, the foundations of the collection are established, and it continues to grow thanks to the incorporations made today by the Club of Photography Collectors, always in search of dealing with the multiplicity of photographic images produced by Brazilian artists. Keywords: Photography. Museum. Collection.  Museum of Modern Art of Sao Paulo.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497
url https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/10497/7616
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de História da UEG
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista de História da UEG
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Revista de História da UEG; v. 9 n. 2 (2020): Dossiê “A fotografia em instituições de memória”: experiências no Brasil e em Portugal; e922003
2316-4379
reponame:Revista de História da UEG
instname:Universidade Estadual de Goiás (UEG)
instacron:UEG
instname_str Universidade Estadual de Goiás (UEG)
instacron_str UEG
institution UEG
reponame_str Revista de História da UEG
collection Revista de História da UEG
repository.name.fl_str_mv Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com
_version_ 1799306036704706560