“Salvemos os nossos índios”: uma catequese dominicana no Araguaia (1922-1933)
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de História da UEG |
Texto Completo: | https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9341 |
Resumo: | Abstract: This article analyzes the discursive practice of the Dominican priests after the creation of their catechism of Conceição do Araguaia, having as a source the magazine Cayapós e Carajás (RCC), edited between 1922 and 1933. It is part of the enunciation "let’s save our Indians ", a missionary representation of the natives as "savages", passive of an action civilization and, therefore, pacificatory. In an attempt to "save the soul" of the natives, the dominicans repeatedly proclaimed heralds of "faith" and the "salvation", a narrative elaborated during the historical context in which interethnic relations took place. The enunciation of evangelizing missionary activity, present in the magazine, continued naming, classifying, labeling and "inventing" the other as "savage", "brave" or "tamed". Thus, it was incumbent upon the civilizing project of the Church and its allies to "educate", evangelize, "pacify" the natives, considered as "pagan souls" living "in the darkness of death" in "a desert of souls". They aid in the examination of religious discursive practice the theoretical formulations of Bakhtin (2006) and Orlandi (1990), through the representations of incorporation or denial of the other by the attribution of "ideological signs" proper to an especific cultural sphere. |
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“Salvemos os nossos índios”: uma catequese dominicana no Araguaia (1922-1933)Abstract: This article analyzes the discursive practice of the Dominican priests after the creation of their catechism of Conceição do Araguaia, having as a source the magazine Cayapós e Carajás (RCC), edited between 1922 and 1933. It is part of the enunciation "let’s save our Indians ", a missionary representation of the natives as "savages", passive of an action civilization and, therefore, pacificatory. In an attempt to "save the soul" of the natives, the dominicans repeatedly proclaimed heralds of "faith" and the "salvation", a narrative elaborated during the historical context in which interethnic relations took place. The enunciation of evangelizing missionary activity, present in the magazine, continued naming, classifying, labeling and "inventing" the other as "savage", "brave" or "tamed". Thus, it was incumbent upon the civilizing project of the Church and its allies to "educate", evangelize, "pacify" the natives, considered as "pagan souls" living "in the darkness of death" in "a desert of souls". They aid in the examination of religious discursive practice the theoretical formulations of Bakhtin (2006) and Orlandi (1990), through the representations of incorporation or denial of the other by the attribution of "ideological signs" proper to an especific cultural sphere. Resumo: Este artigo analisa a prática discursiva dos padres dominicanos após a criação da sua catequese de Conceição do Araguaia, tendo como fonte a Revista Cayapós e Carajás (RCC), editada entre 1922 e 1933. Parte-se da enunciação “salvemos os nossos índios”, uma representação missionária dos indígenas como “selvagens”, passivos de uma ação civilizatória e, portanto, pacificadora. Com o intento de “salvar a alma” dos indígenas, os dominicanos, repetidamente, proclamavam-se arautos da “fé” e da “salvação”, narrativa elaborada durante o contexto histórico em que ocorreram as relações interétnicas. Os enunciados da ação evangelizadora missionária, presentes na revista, seguiram nomeando, classificando, rotulando e “inventando” o outro como “selvícolas”, “bravos” ou “amansados”. Assim, cabiam no projeto civilizatório da Igreja e de seus aliados que era “educar”, evangelizar, “pacificar” os indígenas, tidos como “almas pagãs” vivendo “nas trevas da morte” em “um deserto das “almas”. Auxiliam no exame da prática discursiva religiosa as formulações teóricas de Bakhtin (2006) e Orlandi (1990), mediante as representações de incorporação ou de negação do outro pela atribuição de “signos ideológicos” próprios de uma dada esfera cultural. Palavras-chave: Revista Cayapós e Carajás. Catequese Dominicana. Araguaia Paraense. Pacificação.Universidade Estadual de Goiás2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9341Revista de História da UEG; v. 8 n. 2 (2019): Dossiê: “Associações religiosas de leigos na América Portuguesa”: novas fontes e perspectivas de análise; e8219032316-4379reponame:Revista de História da UEGinstname:Universidade Estadual de Goiás (UEG)instacron:UEGporhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/9341/6939Copyright (c) 2019 Revista de História da UEG (ISSN 2316-4379)http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Milton Pereirada Silva, Idelma Santiago2019-12-06T15:47:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9341Revistahttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/PUBhttps://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/oai||revistaueg-historia@yahoo.com.br|| revhistueg@gmail.com2316-43792316-4379opendoar:2019-12-06T15:47:28Revista de História da UEG - Universidade Estadual de Goiás (UEG)false |
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