Curriculum integration: a possible model for design training?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Projética Revista Científica de Design |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617 |
Resumo: | The paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integration |
id |
UEL-10_0adcff99f4a7360cbaa711a3d22fe3bc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18617 |
network_acronym_str |
UEL-10 |
network_name_str |
Projética Revista Científica de Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Curriculum integration: a possible model for design training?Integração curricular: um modelo possível para a formação em design?Design trainingCurriculum integration practiceIntegration barriers and possibilitiesFormação em designPrática da integração curricularPossibilidades e barreiras da integraçãoThe paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integrationO artigo aqui apresentado discute o tema do currículo num curso de design que adota a integração como princípio norteador de seu processo curricular. Objetiva imprimir as possibilidades e os entraves que se manifestam na adoção do modelo como formação. A estratégia metodológica adotada foi o estudo de caso único, com análise de documentos, observações, entrevistas em profundidade e aplicação de questionário semiestruturado, para a coleta de dados, e análise de conteúdo para o tratamento dos mesmos. Como resultado, foram identificadas não só possibilidades, mas também tensões, contadiçoes e obstáculos para a integração.Universidade Estadual de Londrina2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/1861710.5433/2236-2207.2014v5n1p155Projetica; v. 5 n. 1 (2014); 155-1702236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617/15033Copyright (c) 2014 Projeticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBiava, Lurdete CadorinSalazar, Leopoldo BrionesBugliani, Raquel de Oliveira2021-11-24T18:00:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18617Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2021-11-24T18:00:36Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curriculum integration: a possible model for design training? Integração curricular: um modelo possível para a formação em design? |
title |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
spellingShingle |
Curriculum integration: a possible model for design training? Biava, Lurdete Cadorin Design training Curriculum integration practice Integration barriers and possibilities Formação em design Prática da integração curricular Possibilidades e barreiras da integração |
title_short |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
title_full |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
title_fullStr |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
title_full_unstemmed |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
title_sort |
Curriculum integration: a possible model for design training? |
author |
Biava, Lurdete Cadorin |
author_facet |
Biava, Lurdete Cadorin Salazar, Leopoldo Briones Bugliani, Raquel de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Salazar, Leopoldo Briones Bugliani, Raquel de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biava, Lurdete Cadorin Salazar, Leopoldo Briones Bugliani, Raquel de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Design training Curriculum integration practice Integration barriers and possibilities Formação em design Prática da integração curricular Possibilidades e barreiras da integração |
topic |
Design training Curriculum integration practice Integration barriers and possibilities Formação em design Prática da integração curricular Possibilidades e barreiras da integração |
description |
The paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integration |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617 10.5433/2236-2207.2014v5n1p155 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617 |
identifier_str_mv |
10.5433/2236-2207.2014v5n1p155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617/15033 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Projetica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Projetica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Projetica; v. 5 n. 1 (2014); 155-170 2236-2207 reponame:Projética Revista Científica de Design instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Projética Revista Científica de Design |
collection |
Projética Revista Científica de Design |
repository.name.fl_str_mv |
Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
||projetica@uel.br |
_version_ |
1799315450926989312 |