Curriculum integration: a possible model for design training?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biava, Lurdete Cadorin
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Salazar, Leopoldo Briones, Bugliani, Raquel de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Projética Revista Científica de Design
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617
Resumo: The paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integration
id UEL-10_0adcff99f4a7360cbaa711a3d22fe3bc
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18617
network_acronym_str UEL-10
network_name_str Projética Revista Científica de Design
repository_id_str
spelling Curriculum integration: a possible model for design training?Integração curricular: um modelo possível para a formação em design?Design trainingCurriculum integration practiceIntegration barriers and possibilitiesFormação em designPrática da integração curricularPossibilidades e barreiras da integraçãoThe paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integrationO artigo aqui apresentado discute o tema do currículo num curso de design que adota a integração como princípio norteador de seu processo curricular. Objetiva imprimir as possibilidades e os entraves que se manifestam na adoção do modelo como formação. A estratégia metodológica adotada foi o estudo de caso único, com análise de documentos, observações, entrevistas em profundidade e aplicação de questionário semiestruturado, para a coleta de dados, e análise de conteúdo para o tratamento dos mesmos. Como resultado, foram identificadas não só possibilidades, mas também tensões, contadiçoes e obstáculos para a integração.Universidade Estadual de Londrina2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/1861710.5433/2236-2207.2014v5n1p155Projetica; v. 5 n. 1 (2014); 155-1702236-2207reponame:Projética Revista Científica de Designinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617/15033Copyright (c) 2014 Projeticainfo:eu-repo/semantics/openAccessBiava, Lurdete CadorinSalazar, Leopoldo BrionesBugliani, Raquel de Oliveira2021-11-24T18:00:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/18617Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/PUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/oai||projetica@uel.br2236-22072236-2207opendoar:2021-11-24T18:00:36Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Curriculum integration: a possible model for design training?
Integração curricular: um modelo possível para a formação em design?
title Curriculum integration: a possible model for design training?
spellingShingle Curriculum integration: a possible model for design training?
Biava, Lurdete Cadorin
Design training
Curriculum integration practice
Integration barriers and possibilities
Formação em design
Prática da integração curricular
Possibilidades e barreiras da integração
title_short Curriculum integration: a possible model for design training?
title_full Curriculum integration: a possible model for design training?
title_fullStr Curriculum integration: a possible model for design training?
title_full_unstemmed Curriculum integration: a possible model for design training?
title_sort Curriculum integration: a possible model for design training?
author Biava, Lurdete Cadorin
author_facet Biava, Lurdete Cadorin
Salazar, Leopoldo Briones
Bugliani, Raquel de Oliveira
author_role author
author2 Salazar, Leopoldo Briones
Bugliani, Raquel de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Biava, Lurdete Cadorin
Salazar, Leopoldo Briones
Bugliani, Raquel de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Design training
Curriculum integration practice
Integration barriers and possibilities
Formação em design
Prática da integração curricular
Possibilidades e barreiras da integração
topic Design training
Curriculum integration practice
Integration barriers and possibilities
Formação em design
Prática da integração curricular
Possibilidades e barreiras da integração
description The paper presented here discusses the curriculum subject of a design course that adopts the integration as a guiding principle of the curriculum process. The objective is to print the possibilities and obstacles that appear in the adoption of the model as training. The adopted methodological strategy was a unique case study with the analysis of documents, observations, interviews and application of semi-structured questionnaire for data collection, and also, the content analysis for their treatment. As a result, it was possible to identify not only opportunities, but also tensions, contradictions and obstacles to the integration
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617
10.5433/2236-2207.2014v5n1p155
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617
identifier_str_mv 10.5433/2236-2207.2014v5n1p155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/projetica/article/view/18617/15033
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Projetica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Projetica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Projetica; v. 5 n. 1 (2014); 155-170
2236-2207
reponame:Projética Revista Científica de Design
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Projética Revista Científica de Design
collection Projética Revista Científica de Design
repository.name.fl_str_mv Projética Revista Científica de Design - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv ||projetica@uel.br
_version_ 1799315450926989312