Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siman, Lana Mara Castro
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Campos, Edson Nascimento, Andrade, João Carlos de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332
Resumo: The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums.
id UEL-13_1b40e5da72f3ea201f63bc00f4471aa1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13332
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voicesSentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozesMuseumMemoryHistorical educationTeaching historyMuseuMemóriaEducação históricaEnsino de históriaThe article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums.O artigo analisa, a partir de um jogo de vozes, gestos e de deslocamentos corporais, durante uma visita guiada de alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) ao Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, sentidos do passado ali enunciados sobre temáticas atinentes ao universo do trabalho no Brasil pré- industrial. Com o objetivo de problematizar a relação memória e história na perspectiva da educação histórica, tais enunciações verbais e não verbais foram documentas por meio de registros fílmico, sonoro e impresso. O diálogo entre dados e referencias teórica permitiu-nos evidenciar tanto o valor do museu como espaço de memória para a educação histórica, como os desafios aí presentes para prática docente em salas de aula, nos momentos antes, durante e pós – visita a museus.Universidade Estadual de Londrina2013-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEmpirical field researchPesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1333210.5433/1984-3356.2012v5n10p567Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-5871984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332/12124Copyright (c) 2012 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiman, Lana Mara CastroCampos, Edson NascimentoAndrade, João Carlos de2022-11-03T14:51:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13332Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T14:51:34Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
Sentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozes
title Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
spellingShingle Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
Siman, Lana Mara Castro
Museum
Memory
Historical education
Teaching history
Museu
Memória
Educação histórica
Ensino de história
title_short Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
title_full Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
title_fullStr Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
title_full_unstemmed Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
title_sort Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
author Siman, Lana Mara Castro
author_facet Siman, Lana Mara Castro
Campos, Edson Nascimento
Andrade, João Carlos de
author_role author
author2 Campos, Edson Nascimento
Andrade, João Carlos de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siman, Lana Mara Castro
Campos, Edson Nascimento
Andrade, João Carlos de
dc.subject.por.fl_str_mv Museum
Memory
Historical education
Teaching history
Museu
Memória
Educação histórica
Ensino de história
topic Museum
Memory
Historical education
Teaching history
Museu
Memória
Educação histórica
Ensino de história
description The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Empirical field research
Pesquisa empírica de campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332
10.5433/1984-3356.2012v5n10p567
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2012v5n10p567
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332/12124
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587
Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069045920432128