Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
DOI: | 10.5433/1984-3356.2012v5n10p567 |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332 |
Resumo: | The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums. |
id |
UEL-13_1b40e5da72f3ea201f63bc00f4471aa1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13332 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
spelling |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voicesSentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozesMuseumMemoryHistorical educationTeaching historyMuseuMemóriaEducação históricaEnsino de históriaThe article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums.O artigo analisa, a partir de um jogo de vozes, gestos e de deslocamentos corporais, durante uma visita guiada de alunos da Educação de Jovens e Adultos (EJA) ao Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, sentidos do passado ali enunciados sobre temáticas atinentes ao universo do trabalho no Brasil pré- industrial. Com o objetivo de problematizar a relação memória e história na perspectiva da educação histórica, tais enunciações verbais e não verbais foram documentas por meio de registros fílmico, sonoro e impresso. O diálogo entre dados e referencias teórica permitiu-nos evidenciar tanto o valor do museu como espaço de memória para a educação histórica, como os desafios aí presentes para prática docente em salas de aula, nos momentos antes, durante e pós – visita a museus.Universidade Estadual de Londrina2013-03-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEmpirical field researchPesquisa empírica de campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1333210.5433/1984-3356.2012v5n10p567Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-5871984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332/12124Copyright (c) 2012 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiman, Lana Mara CastroCampos, Edson NascimentoAndrade, João Carlos de2022-11-03T14:51:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13332Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T14:51:34Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices Sentidos do passado no museu: concordância e dissonância de vozes |
title |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
spellingShingle |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices Siman, Lana Mara Castro Museum Memory Historical education Teaching history Museu Memória Educação histórica Ensino de história Siman, Lana Mara Castro Museum Memory Historical education Teaching history Museu Memória Educação histórica Ensino de história |
title_short |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
title_full |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
title_fullStr |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
title_full_unstemmed |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
title_sort |
Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices |
author |
Siman, Lana Mara Castro |
author_facet |
Siman, Lana Mara Castro Siman, Lana Mara Castro Campos, Edson Nascimento Andrade, João Carlos de Campos, Edson Nascimento Andrade, João Carlos de |
author_role |
author |
author2 |
Campos, Edson Nascimento Andrade, João Carlos de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siman, Lana Mara Castro Campos, Edson Nascimento Andrade, João Carlos de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Museum Memory Historical education Teaching history Museu Memória Educação histórica Ensino de história |
topic |
Museum Memory Historical education Teaching history Museu Memória Educação histórica Ensino de história |
description |
The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-03-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Empirical field research Pesquisa empírica de campo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332 10.5433/1984-3356.2012v5n10p567 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2012v5n10p567 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332/12124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587 Antíteses; Vol. 5, n. 10, jul./dez. 2012 - Dossiê: Educação Histórica, Teoria da História e Historiografia; 567-587 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1822180397002260480 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5433/1984-3356.2012v5n10p567 |