Love, sexuality and birth control in Paula magazine during Popular Unity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Block, Claire-Emmanuelle
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49698
Resumo: This article focuses its analysis on a dominant publication in the market of women's press during its time, the Chilean magazine Paula, during the period of the Popular Unity. Although women's press has often been interpreted as a tool for reproducing traditional gender roles, Paula challenges this categorization. Founded in 1967, the magazine takes an ambivalent stance during the Popular Unity, belonging to a conservative media group while maintaining a progressive editorial line, although not entirely. The article proposes a qualitative analysis of the articles that addressed the themes of love, sexuality, and birth control in the issues published between 1970 and 1973, revealing a complex "writing of contradiction" that partially and ambiguously recomposes the gender order. The magazine exposes tensions in gender norms and struggles over defining the social legitimacy of certain female identities and behaviors. It acts as a women's public space addressing discussions marginalized from the political agenda. Until the coup that led to changes in the magazine, Paula's commercial success suggests that it reflected societal aspirations for change that did not find a true political echo.
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The article proposes a qualitative analysis of the articles that addressed the themes of love, sexuality, and birth control in the issues published between 1970 and 1973, revealing a complex "writing of contradiction" that partially and ambiguously recomposes the gender order. The magazine exposes tensions in gender norms and struggles over defining the social legitimacy of certain female identities and behaviors. It acts as a women's public space addressing discussions marginalized from the political agenda. Until the coup that led to changes in the magazine, Paula's commercial success suggests that it reflected societal aspirations for change that did not find a true political echo.    Este artículo centra su análisis en una publicación dominante del mercado de la prensa femenina de su época, la revista chilena Paula, durante el periodo de la Unidad Popular. Aunque la prensa femenina a menudo se ha interpretado como un instrumento de reproducción de roles de género tradicionales, Paula desafía esta categorización. Fundada en 1967, la revista adopta una posición ambivalente durante la Unidad Popular, perteneciendo a un grupo mediático conservador, pero manteniendo una línea editorial progresista, aunque no del todo. El artículo propone un análisis cualitativo de los artículos que abordaron las temáticas del amor, de la sexualidad y del control de la natalidad en los números de la revista publicados entre 1970 y 1973, revelando una compleja "escritura de la contradicción" que recompone de forma parcial y ambigua el orden de género. La revista revela tensiones en las normas de género y luchas de definiciones de la legitimidad social de ciertas identidades y comportamientos femeninos. Actúa como un espacio público femenino que aborda discusiones relegadas de la agenda política. Hasta el golpe de Estado que marcó cambios en la revista, el éxito comercial de Paula sugiere que reflejaba aspiraciones de cambio en la sociedad que no encontraron un verdadero eco político. Este artigo centra sua análise em uma publicação dominante no mercado da imprensa feminina de sua época, a revista chilena Paula, durante o período da Unidade Popular. Embora a imprensa feminina frequentemente tenha sido interpretada como um instrumento de reprodução de papéis de gênero tradicionais, Paula desafia essa categorização. Fundada em 1967, a revista adota uma posição ambivalente durante a Unidade Popular, pertencendo a um grupo midiático conservador, mas mantendo uma linha editorial progressista, embora não completamente. O artigo propõe uma análise qualitativa dos artigos que abordaram temas como amor, sexualidade e controle de natalidade nos números da revista publicados entre 1970 e 1973, revelando uma complexa "escrita da contradição" que recomposta parcial e ambiguamente a ordem de gênero. A revista revela tensões nas normas de gênero e lutas pela definição da legitimidade social de certas identidades e comportamentos femininos, e também atua como um espaço público feminino que aborda discussões relegadas da agenda política. Até o golpe de Estado, que marcou mudanças na revista, o sucesso comercial da Paula sugere que refletia aspirações de mudança na sociedade que não encontraram um eco político verdadeiro.Universidade Estadual de Londrina2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4969810.5433/1984-3356.2023v16n32p157-186Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 157-186Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 157-1861984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELspahttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49698/50269Copyright (c) 2024 Claire-Emmanuelle Blockhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBlock, Claire-Emmanuelle2024-04-11T18:07:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49698Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2024-04-11T18:07:14Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
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