Hélgio Trindade’s Integralismo forty years later: a critique of its reception
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/16788 |
Resumo: | The article pays homage to the 40th anniversary of Hélgio Trindade’s book Integralismo: o fascismo brasileiro na década de 1930 (published in 1974), a classical work for the studies on Brazilian Integralist Action (AIB), by engaging in a critique of the book’s main thesis reception by the Integralism researchers. It argues that Trindade’s hypothesis was vulgarized and is currently being taken for granted. Thus, it seeks to show that one of the consequences of the “fascist thesis” uncritical reception has not only obstructed more detailed analysis capable of capturing the multiple aspects of the integralist movement, but also made it a stranger in its own land by ignoring, for example, the deep relations between AIB and the Brazilian intellectual context, which was crucial for its political and cultural project’ development and for guiding its practices and actions. Finally, the article intends to provide a critique of how has been made the studies and researches about the Integralism from a crystallized and naturalized view of this political movement. |
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Hélgio Trindade’s Integralismo forty years later: a critique of its receptionO Integralismo, de Hélgio Trindade, quarenta anos depois: uma crítica à sua recepçãoIntegralismFascismBrazilian political thoughtHélgio Trindade.IntegralismoPensamento político brasileiroFascismoHélgio Trindade.The article pays homage to the 40th anniversary of Hélgio Trindade’s book Integralismo: o fascismo brasileiro na década de 1930 (published in 1974), a classical work for the studies on Brazilian Integralist Action (AIB), by engaging in a critique of the book’s main thesis reception by the Integralism researchers. It argues that Trindade’s hypothesis was vulgarized and is currently being taken for granted. Thus, it seeks to show that one of the consequences of the “fascist thesis” uncritical reception has not only obstructed more detailed analysis capable of capturing the multiple aspects of the integralist movement, but also made it a stranger in its own land by ignoring, for example, the deep relations between AIB and the Brazilian intellectual context, which was crucial for its political and cultural project’ development and for guiding its practices and actions. Finally, the article intends to provide a critique of how has been made the studies and researches about the Integralism from a crystallized and naturalized view of this political movement.O artigo buscar prestar uma homenagem pelos quarenta anos da publicação do livro Integralismo: o fascismo brasileiro na década de 30 (1974), de Hélgio Trindade, obra clássica para o estudo da Ação Integralista Brasileira (AIB), por meio de uma reflexão crítica sobre a recepção de sua tese central por parte dos pesquisadores do Integralismo. Argumenta-se, assim, que a hipótese de Trindade – de que a AIB seria um fascismo brasileiro – foi vulgarizada ao ponto de naturalizar-se, constituindo-se em algo dado. A partir daí, busca-se mostrar que uma das principais consequências da recepção passiva e acrítica da “tese fascista” não apenas impediu uma análise mais matizada, capaz de dar conta da complexidade do movimento integralista em seus múltiplos aspectos, como também o transformou em um estrangeiro em sua própria terra, descurando das profundas relações da AIB com o contexto intelectual brasileiro que forneceu os elementos imprescindíveis para a formulação das ideias integralistas e para a orientação de suas práticas e ações. Em última análise, o artigo pretende fornecer uma crítica ao modo como os estudos e pesquisas sobre o Integralismo têm se organizado a partir de uma visão cristalizada e naturalizada do mesmo.Universidade Estadual de Londrina2014-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1678810.5433/1984-3356.2014v7n14p324Antíteses; Vol. 7 No. 14 (2014): Histórias e Antropologias dos Patrimônios Culturais; 324-347Antíteses; v. 7 n. 14 (2014): Histórias e Antropologias dos Patrimônios Culturais; 324-3471984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/16788/15614Copyright (c) 2014 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRamos, Alexandre Pinheiro2022-11-03T17:36:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16788Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T17:36:59Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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