Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garson, Marcelo
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953
Resumo: The purpose of this article is to analize, beetween 1960 and 1965, how the press gave meaning and materiality to the idea of a music for the youth in Brazil. Media outlets such as Revista do Radio – in particular O mundo é dos Brotos, a segment written by Carlos Imperial – and also Revista do Rock, took a fundamental role in denifining the moral, visual and sonic codes that were the basis of a professional niche of popular music available for upcoming singers, enterpreneurs and audience. Through multiple strategies this kind of media gave a simbolic and material shape to a new segment of brazilian popular music.
id UEL-13_763f0f5fd914fa2c2773170803b560f5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27953
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)Imprensa de nicho e música jovem no Brasil:O Mundo é dos Brotos e Revista do Rock (1960-1965)Music for the youthRock and rollYouthBrazilian rockPopular musicPopular musicMusica jovemRock and rollJuventudeRock brasileiroMúsica popularMúsica popularThe purpose of this article is to analize, beetween 1960 and 1965, how the press gave meaning and materiality to the idea of a music for the youth in Brazil. Media outlets such as Revista do Radio – in particular O mundo é dos Brotos, a segment written by Carlos Imperial – and also Revista do Rock, took a fundamental role in denifining the moral, visual and sonic codes that were the basis of a professional niche of popular music available for upcoming singers, enterpreneurs and audience. Through multiple strategies this kind of media gave a simbolic and material shape to a new segment of brazilian popular music.O objetivo deste artigo é mostrar como, entre 1960 e 1965, a imprensa foi fundamental para dar corpo e substancia à ideia de música jovem no Brasil. Veículos como A Revista do Rádio – em especial a sessão O mundo é dos Brotos, de Carlos Imperial –e também de publicações especializadas, como A Revista do Rock, ajudaram a definir os códigos sonoros, visuais e morais que nortearam um novo nicho profissional de música popular que congregou cantores estreantes, empresários e audiência. Através de diversas estratégias, esse tipo de mídia, portanto, conformou não só simbólica, como também materialmente a entrada de um novo nicho de mercado no mapa musical brasileiro.Universidade Estadual de Londrina2017-07-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2795310.5433/1984-3356.2017v10n19p185Antíteses; Vol. 10 No. 19 (2017): história e imprensa; 185-210Antíteses; v. 10 n. 19 (2017): história e imprensa; 185-2101984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953/21277Copyright (c) 2017 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessGarson, Marcelo2021-09-01T19:15:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27953Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2021-09-01T19:15:31Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
Imprensa de nicho e música jovem no Brasil:O Mundo é dos Brotos e Revista do Rock (1960-1965)
title Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
spellingShingle Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
Garson, Marcelo
Music for the youth
Rock and roll
Youth
Brazilian rock
Popular music
Popular music
Musica jovem
Rock and roll
Juventude
Rock brasileiro
Música popular
Música popular
title_short Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
title_full Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
title_fullStr Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
title_full_unstemmed Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
title_sort Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)
author Garson, Marcelo
author_facet Garson, Marcelo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garson, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Music for the youth
Rock and roll
Youth
Brazilian rock
Popular music
Popular music
Musica jovem
Rock and roll
Juventude
Rock brasileiro
Música popular
Música popular
topic Music for the youth
Rock and roll
Youth
Brazilian rock
Popular music
Popular music
Musica jovem
Rock and roll
Juventude
Rock brasileiro
Música popular
Música popular
description The purpose of this article is to analize, beetween 1960 and 1965, how the press gave meaning and materiality to the idea of a music for the youth in Brazil. Media outlets such as Revista do Radio – in particular O mundo é dos Brotos, a segment written by Carlos Imperial – and also Revista do Rock, took a fundamental role in denifining the moral, visual and sonic codes that were the basis of a professional niche of popular music available for upcoming singers, enterpreneurs and audience. Through multiple strategies this kind of media gave a simbolic and material shape to a new segment of brazilian popular music.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953
10.5433/1984-3356.2017v10n19p185
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2017v10n19p185
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953/21277
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 10 No. 19 (2017): história e imprensa; 185-210
Antíteses; v. 10 n. 19 (2017): história e imprensa; 185-210
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069047821500416