“And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amaral, Claudia Marques
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2685
Resumo: This study was designed to seek the thoughts and ideas of young Portuguese about the concepts of peace and war. We present the findings  of  an  empirical  study  of  a  descriptive, essentially qualitative, the sample consisted  of  38  young  people  aged  between 14  and  17  years  who  were  attending  the  final year of compulsory education (9. º year). By  applying  a  set  of  open  questions  aim  to be understanding if they mobilize historical knowledge to find explanations for conflict situations  or  to  examine  the  consequences of  a  war. The  data  analysis  provided  us  with  indicators  that  suggest  that  these  young  people lead  metahistoric  concepts  as  causality  and change, when they think the idea of war. Another  idea  that  emerged  frequently  was the  need  for  justification  for  the  conflict.
id UEL-13_821fddb1284f792089ab224828ada335
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2685
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war"E no final ninguém é vencedor": a mobilização de conhecimento histórico na resolução de situações de conflito. Ideias de jovens portugueses sobre paz e guerrahistory educationwarpeacechangecausalityyoung Portugueseeducação históricaguerrapazmudançacausalidadejovens portugueses.This study was designed to seek the thoughts and ideas of young Portuguese about the concepts of peace and war. We present the findings  of  an  empirical  study  of  a  descriptive, essentially qualitative, the sample consisted  of  38  young  people  aged  between 14  and  17  years  who  were  attending  the  final year of compulsory education (9. º year). By  applying  a  set  of  open  questions  aim  to be understanding if they mobilize historical knowledge to find explanations for conflict situations  or  to  examine  the  consequences of  a  war. The  data  analysis  provided  us  with  indicators  that  suggest  that  these  young  people lead  metahistoric  concepts  as  causality  and change, when they think the idea of war. Another  idea  that  emerged  frequently  was the  need  for  justification  for  the  conflict. O presente estudo foi desenvolvido no sentido de procurar conhecer as ideias dos jovens portugueses a respeito dos conceitos de paz e de guerra. Apresentam-se as conclusões de um estudo empírico de natureza descritiva, de carácter essencialmente qualitativo, cuja amostra consistiu em 38 jovens, com idades compreendidas entre os 14 e os 17 anos, que se encontravam a frequentar o último ano da escolaridade básica (9.º ano). Através da aplicação de um conjunto de questões abertas pretendeu-se compreender se estes mobilizam conhecimento histórico para encontrar explicações para situações de conflito ou para analisar consequências de uma situação de guerra. A análise de dados forneceu-nos indicadores que sugerem que estes jovens mobilizam conceitos metahistóricos como causalidade e mudança, quando pensam a ideia de guerra. Outra ideia que emergiu com frequência foi a da necessidade de justificação para o conflito. Universidade Estadual de Londrina2009-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Empírica de Campoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/268510.5433/1984-3356.2009v2n4p969Antíteses; Vol. 2, n. 4, jul.-dec. 2009. Dossier History and Defense; 969-989Antíteses; Vol. 2, n. 4, jul./dez. 2009 - Dossiê: História e Defesa; 969-9891984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2685/4007Amaral, Claudia Marquesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-10-02T20:13:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2685Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2020-10-02T20:13:43Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
"E no final ninguém é vencedor": a mobilização de conhecimento histórico na resolução de situações de conflito. Ideias de jovens portugueses sobre paz e guerra
title “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
spellingShingle “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
Amaral, Claudia Marques
history education
war
peace
change
causality
young Portuguese
educação histórica
guerra
paz
mudança
causalidade
jovens portugueses.
title_short “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
title_full “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
title_fullStr “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
title_full_unstemmed “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
title_sort “And in the end no one is winning”: the mobilization of historical knowledge in the resolution of conflict situations. Ideas of young Portuguese about peace and war
author Amaral, Claudia Marques
author_facet Amaral, Claudia Marques
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amaral, Claudia Marques
dc.subject.por.fl_str_mv history education
war
peace
change
causality
young Portuguese
educação histórica
guerra
paz
mudança
causalidade
jovens portugueses.
topic history education
war
peace
change
causality
young Portuguese
educação histórica
guerra
paz
mudança
causalidade
jovens portugueses.
description This study was designed to seek the thoughts and ideas of young Portuguese about the concepts of peace and war. We present the findings  of  an  empirical  study  of  a  descriptive, essentially qualitative, the sample consisted  of  38  young  people  aged  between 14  and  17  years  who  were  attending  the  final year of compulsory education (9. º year). By  applying  a  set  of  open  questions  aim  to be understanding if they mobilize historical knowledge to find explanations for conflict situations  or  to  examine  the  consequences of  a  war. The  data  analysis  provided  us  with  indicators  that  suggest  that  these  young  people lead  metahistoric  concepts  as  causality  and change, when they think the idea of war. Another  idea  that  emerged  frequently  was the  need  for  justification  for  the  conflict.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Empírica de Campo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2685
10.5433/1984-3356.2009v2n4p969
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2685
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2009v2n4p969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2685/4007
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 2, n. 4, jul.-dec. 2009. Dossier History and Defense; 969-989
Antíteses; Vol. 2, n. 4, jul./dez. 2009 - Dossiê: História e Defesa; 969-989
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069044783775744