Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399 |
Resumo: | This article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time. |
id |
UEL-13_93b76df8ba89f1915382f5522eccaed7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4399 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooksDesvitimizar para humanizar: uma análise sobre a escravidão nos livros didáticosHistory teachingPopulations of African originSlaveryTextbookEnsino de históriaPopulações de origem africanaEscravidãoLivro didáticoThis article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time.O presente artigo pretende analisar a inserção (ou não) das renovações historiográficas sobre o período escravista no livro didático A Escrita da História. Reconhece-se que esta inserção, ao permitir vislumbrar a perspectiva escrava, rompendo com a noção de “escravo coisa” e mera vítima do sistema, humaniza as populações cativas de origem africana no Brasil e suas experiências no ensino de história, ainda, questiona as estratégias de dominação ao longo do tempo.Universidade Estadual de Londrina2011-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/439910.5433/1984-3356.2010v3n6p879Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-8971984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399/7051Copyright (c) 2010 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLucindo, Willian Robson Soares2022-11-03T14:46:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4399Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T14:46:04Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks Desvitimizar para humanizar: uma análise sobre a escravidão nos livros didáticos |
title |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
spellingShingle |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks Lucindo, Willian Robson Soares History teaching Populations of African origin Slavery Textbook Ensino de história Populações de origem africana Escravidão Livro didático |
title_short |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
title_full |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
title_fullStr |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
title_full_unstemmed |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
title_sort |
Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks |
author |
Lucindo, Willian Robson Soares |
author_facet |
Lucindo, Willian Robson Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lucindo, Willian Robson Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History teaching Populations of African origin Slavery Textbook Ensino de história Populações de origem africana Escravidão Livro didático |
topic |
History teaching Populations of African origin Slavery Textbook Ensino de história Populações de origem africana Escravidão Livro didático |
description |
This article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-02-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399 10.5433/1984-3356.2010v3n6p879 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2010v3n6p879 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399/7051 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2010 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2010 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897 Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069045203206144 |