Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lucindo, Willian Robson Soares
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399
Resumo: This article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time.
id UEL-13_93b76df8ba89f1915382f5522eccaed7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4399
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooksDesvitimizar para humanizar: uma análise sobre a escravidão nos livros didáticosHistory teachingPopulations of African originSlaveryTextbookEnsino de históriaPopulações de origem africanaEscravidãoLivro didáticoThis article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time.O presente artigo pretende analisar a inserção (ou não) das renovações historiográficas sobre o período escravista no livro didático A Escrita da História. Reconhece-se que esta inserção, ao permitir vislumbrar a perspectiva escrava, rompendo com a noção de “escravo coisa” e mera vítima do sistema, humaniza as populações cativas de origem africana no Brasil e suas experiências no ensino de história, ainda, questiona as estratégias de dominação ao longo do tempo.Universidade Estadual de Londrina2011-02-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/439910.5433/1984-3356.2010v3n6p879Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-8971984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399/7051Copyright (c) 2010 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLucindo, Willian Robson Soares2022-11-03T14:46:04Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4399Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T14:46:04Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
Desvitimizar para humanizar: uma análise sobre a escravidão nos livros didáticos
title Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
spellingShingle Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
Lucindo, Willian Robson Soares
History teaching
Populations of African origin
Slavery
Textbook
Ensino de história
Populações de origem africana
Escravidão
Livro didático
title_short Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
title_full Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
title_fullStr Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
title_full_unstemmed Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
title_sort Novictimize for humanizing: a study about slavery in school textbooks
author Lucindo, Willian Robson Soares
author_facet Lucindo, Willian Robson Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lucindo, Willian Robson Soares
dc.subject.por.fl_str_mv History teaching
Populations of African origin
Slavery
Textbook
Ensino de história
Populações de origem africana
Escravidão
Livro didático
topic History teaching
Populations of African origin
Slavery
Textbook
Ensino de história
Populações de origem africana
Escravidão
Livro didático
description This article aims to analyze the inclusion (or not) of renewal historiography on the period of slavery in the textbook A Escrita da História. It is recognized that the insertion of allowing glimpse the slave perspective, breaking with the notion of slave thing and mere victim of the system, humanizes the captive populations of African origin in Brazil and their experiences in teaching history, also questioned the strategy domination over time.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-02-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399
10.5433/1984-3356.2010v3n6p879
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2010v3n6p879
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4399/7051
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897
Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 879-897
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069045203206144