A massified Olympus: the Sócio Olímpico advertising campaign and social dynamics in São Paulo of mid-20th century
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47429 |
Resumo: | This paper analyzes the advertising campaign Sócio Olímpico-Cadeiras Cativas, created by Osvaldo Moles for the São Paulo Futebol Clube. Ran from 1955 to 1959, the campaign sought to raise funds for the construction of Morumbi Stadium, through the sale of club memberships. The newspapers’ advertisements showed an intense promotion of the Sócio Olímpico title as a factor of social distinction. Nonetheless, numerous elements have revealed that, on the contrary, the Campaign had a clear massified dimension, supported also by widely accessible purchasing conditions. The paper thus aims to expand the investigation of the publicity and commercializing and comprehend the coexistence of the massive and differentiate within the same propaganda. |
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A massified Olympus: the Sócio Olímpico advertising campaign and social dynamics in São Paulo of mid-20th centuryUn Olimpo masificado:: la campaña publicitaria Socio Olímpico y dinámicas sociales en la São Paulo de mediados del siglo XXUm Olimpo massificado:: a campanha publicitária Sócio Olímpico e dinâmicas sociais na São Paulo do meio século XXMass cultureHistory of PublicitySão Paulo Football ClubMorumbiOsvaldo MolesCultura de masasHistoria de la publicidadSão Paulo Futebol ClubeMorumbiOsvaldo MolesCultura de MassaHistória da PublicidadeOsvaldo MolesSão Paulo Futebol ClubeMorumbiThis paper analyzes the advertising campaign Sócio Olímpico-Cadeiras Cativas, created by Osvaldo Moles for the São Paulo Futebol Clube. Ran from 1955 to 1959, the campaign sought to raise funds for the construction of Morumbi Stadium, through the sale of club memberships. The newspapers’ advertisements showed an intense promotion of the Sócio Olímpico title as a factor of social distinction. Nonetheless, numerous elements have revealed that, on the contrary, the Campaign had a clear massified dimension, supported also by widely accessible purchasing conditions. The paper thus aims to expand the investigation of the publicity and commercializing and comprehend the coexistence of the massive and differentiate within the same propaganda. Este artículo pretende analizar la campaña publicitaria "Sócio Olímpico-Cadeiras Cativas", criada por Osvaldo Moles para el São Paulo Futebol Clube. Realizada entre 1955 y 1959, su objetivo era recaudar fondos para la construcción del Estadio Morumbi, sede prevista del club, a través de la venta de abonos. El análisis de los anuncios en la prensa permitió identificar una tensión que marcó la promoción del Título: por un lado, su promoción como objeto de distinción social; por otro, una orientación de masas, presente entre las líneas de la campaña, y también en la fijación del precio del producto. A lo largo del artículo, hemos tratado de indagar en las estrategias de publicidad y comercialización del Abono Olímpico, buscando comprender las posibilidades de acomodación y solapamiento que coexistían en la formación de bienes culturales de masas.O presente artigo busca analisar a campanha publicitária “Sócio Olímpico-Cadeiras Cativas”, criada por Osvaldo Moles para o São Paulo Futebol Clube. Realizada entre 1955-1959, tinha por objetivo angariar recursos para a construção do Estádio do Morumbi, sede pretendida do Clube, através da venda de títulos de associados. A análise dos anúncios veiculados na imprensa identificou uma tensão que marcou a divulgação do Título: por um lado, sua divulgação como objeto de distinção social; por outro, uma orientação massificada, presente nas entrelinhas da campanha, e também na precificação do produto. Ao longo do artigo, procuramos investigar as estratégias de publicidade e comercialização do Título Sócio Olímpico, buscando compreender as possibilidades de acomodação e sobreposição que conviviam na formação de bens culturais massificados.Universidade Estadual de Londrina2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4742910.5433/1984-3356.2023v16n32p739-759Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 739-759Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 739-7591984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47429/50290Copyright (c) 2024 Matan Ankavahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnkava, Matan2024-04-11T18:07:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47429Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2024-04-11T18:07:19Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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