Impregnated with eternity. Recife in Manuel Bandeira’s poetry
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22959 |
Resumo: | In this article I discuss three Manuel Bandeira’s poems about Recife (Evocação do Recife; Minha Terra; Recife) both under making view and the reading view. Through the prism of making view, I try to show that Bandeira shared a conception of culture that gave high ethical and aesthetic value to the traditional forms constitutive of the Brazilian art and culture. Hence their easy assimilation by a Pernambuco intelligentsia, which set a "regionalist" reading of these poems, turning them examples of a perception that placed in an idealized past references to a way of life that was to be lost. |
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Impregnated with eternity. Recife in Manuel Bandeira’s poetryImpregnado de eternidade. O Recife em Manuel BandeiraManuel BandeiraRecifeCultural traditionRegionalismRepresentations of the city of Recife in the poetry of Manuel BandeiraManuel BandeiraRecifeTradição culturalRegionalismoRepresentações da cidade de Recife na poesia de Manuel BandeiraIn this article I discuss three Manuel Bandeira’s poems about Recife (Evocação do Recife; Minha Terra; Recife) both under making view and the reading view. Through the prism of making view, I try to show that Bandeira shared a conception of culture that gave high ethical and aesthetic value to the traditional forms constitutive of the Brazilian art and culture. Hence their easy assimilation by a Pernambuco intelligentsia, which set a "regionalist" reading of these poems, turning them examples of a perception that placed in an idealized past references to a way of life that was to be lost.Neste artigo procuro argumentar em torno da feitura e, de maneira lateral, do modo como foram lidos os poemas de Manuel Bandeira que tomam o Recife por matéria poética (Evocação do Recife; Minha Terra; Recife). Pelo prisma da feitura, o que procuro demonstrar é que Bandeira partilhava de uma concepção de cultura que conferia elevado valor ético-estético às manifestações e formas tradicionais constitutivas da arte e cultura nacional. Daí sua fácil assimilação por parte de uma intelligentsia pernambucana, que, por sua vez, fixou uma leitura “regionalista” desses poemas, tornando-os exemplares de determinada concepção que situava num passado idealizado as referências de um modo de vida que estava a se perderUniversidade Estadual de Londrina2017-01-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHistorical researchPesquisa históricaapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2295910.5433/1984-3356.2016v9n18p325Antíteses; Vol. 9 No. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 325-345Antíteses; v. 9 n. 18 (2016): v. 9 , n. 18; 325-3451984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22959/20373Copyright (c) 2016 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Flávio Weinstein2021-10-18T18:09:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22959Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2021-10-18T18:09:05Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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