Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sprecher, Roberto von
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Gago, Sebastian
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12923
Resumo: This article, written within the Estudios y Crítica de la Historieta Argentina research team, placed at Universidad Nacional de Córdoba, belongs to an academic subproject on the reception of Héctor Germán Oestherld’s comics. His work El Eternauta has the reputation of being among the greatest in the Argentine literature, and has received attention and recognition from inside and outside the comic production and consumption field. This article works in new theoretical and methodological approach to resarch into the use of comics in Argentina and understand the meaning produced by the readers. In other words, this perspective attempts to describe the reception, the reader and its life history, environment and circumstances; which determine the value of use of the cultural product and how to read its contents, making an investigation of the levels of meso and macro socio-cultural analysis possible.
id UEL-13_c9e9c6a9f7d2f5a0d5220ae4708e3e7f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Argentine´s comic field: recognition, canonization and receptionCampo de la historieta argentina: competencias por posicionamientos, canonización y recepciónCampo de desenho animado argentino: competições por posicionamentos, canonização e recepçãoComicMeaning productionConsumptionOesterheldReadingHistorietasOesterheldConsumoLectura. SentidosHistória em QuadrinhosOesterheldConsumoLeituraSentidosThis article, written within the Estudios y Crítica de la Historieta Argentina research team, placed at Universidad Nacional de Córdoba, belongs to an academic subproject on the reception of Héctor Germán Oestherld’s comics. His work El Eternauta has the reputation of being among the greatest in the Argentine literature, and has received attention and recognition from inside and outside the comic production and consumption field. This article works in new theoretical and methodological approach to resarch into the use of comics in Argentina and understand the meaning produced by the readers. In other words, this perspective attempts to describe the reception, the reader and its life history, environment and circumstances; which determine the value of use of the cultural product and how to read its contents, making an investigation of the levels of meso and macro socio-cultural analysis possible.Este trabajo, realizado dentro del equipo de investigación Estudio y Crítica de la Historieta Argentina, con sede en la Escuela de Ciencias de la Información de la Universidad Nacional de Córdoba, se enmarca en un subproyecto para realizar un estudio de la recepción, en distintas generaciones de lectores, de la obra del guionista Héctor Germán Oesterheld. Su obra El Eternauta ha recibido un significativo reconocimiento tanto desde el interior del campo de la historieta como del exterior del mismo, en Argentina y en otros países, y ha sido ubicado junto a lo más destacado de la literatura argentina.1 Este artículo supone la formulación de un enfoque teórico y metodológico para investigar el consumo de historietas en Argentina, teniendo como orientación básica la teoría de Pierre Bourdieu. Intentamos describir, desde una mirada cualitativa, la recepción, el receptor y su trayectoria, ambiente y circunstancias, que condicionan el valor de uso del bien cultural y la forma de leer sus contenidos, permitiendo indagar los niveles de análisis meso y macro socioculturales.Este trabalho, realizado dentro da equipe de pesquisa Estudo e Crítica do Cartum Argentino, sediada na Escola de Ciências da Informação da Universidade Nacional de Córdoba, faz parte de um subprojeto para realizar um estudo da recepção, em diferentes gerações. leitores, da obra do roteirista Héctor Germán Oesterheld. Sua obra El Eternauta recebeu um reconhecimento significativo tanto no campo dos quadrinhos como fora dele, na Argentina e em outros países, e foi colocado junto com o mais destacado da literatura argentina.1 Este artigo supõe a formulação de um quadro teórico e abordagem metodológica para investigar o consumo de quadrinhos na Argentina, com a orientação básica da teoria de Pierre Bourdieu. Procuramos descrever, numa perspectiva qualitativa, a recepção, o receptor e sua trajetória, ambiente e circunstâncias, que condicionam o valor de uso do bem cultural e a forma de leitura de seu conteúdo, permitindo-nos investigar os níveis meso e macro socioculturais de análise.Universidade Estadual de Londrina2012-08-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/1292310.5433/1984-3356.2012v5n9p329Antíteses; Vol. 5, n. 9, jan./jun. 2012 - Dossiê: Humor Gráfico; 329-350Antíteses; Vol. 5, n. 9, jan./jun. 2012 - Dossiê: Humor Gráfico; 329-3501984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12923/11409Copyright (c) 2012 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSprecher, Roberto vonGago, Sebastian2022-04-29T13:27:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12923Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-04-29T13:27:37Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
Campo de la historieta argentina: competencias por posicionamientos, canonización y recepción
Campo de desenho animado argentino: competições por posicionamentos, canonização e recepção
title Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
spellingShingle Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
Sprecher, Roberto von
Comic
Meaning production
Consumption
Oesterheld
Reading
Historietas
Oesterheld
Consumo
Lectura. Sentidos
História em Quadrinhos
Oesterheld
Consumo
Leitura
Sentidos
title_short Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
title_full Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
title_fullStr Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
title_full_unstemmed Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
title_sort Argentine´s comic field: recognition, canonization and reception
author Sprecher, Roberto von
author_facet Sprecher, Roberto von
Gago, Sebastian
author_role author
author2 Gago, Sebastian
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sprecher, Roberto von
Gago, Sebastian
dc.subject.por.fl_str_mv Comic
Meaning production
Consumption
Oesterheld
Reading
Historietas
Oesterheld
Consumo
Lectura. Sentidos
História em Quadrinhos
Oesterheld
Consumo
Leitura
Sentidos
topic Comic
Meaning production
Consumption
Oesterheld
Reading
Historietas
Oesterheld
Consumo
Lectura. Sentidos
História em Quadrinhos
Oesterheld
Consumo
Leitura
Sentidos
description This article, written within the Estudios y Crítica de la Historieta Argentina research team, placed at Universidad Nacional de Córdoba, belongs to an academic subproject on the reception of Héctor Germán Oestherld’s comics. His work El Eternauta has the reputation of being among the greatest in the Argentine literature, and has received attention and recognition from inside and outside the comic production and consumption field. This article works in new theoretical and methodological approach to resarch into the use of comics in Argentina and understand the meaning produced by the readers. In other words, this perspective attempts to describe the reception, the reader and its life history, environment and circumstances; which determine the value of use of the cultural product and how to read its contents, making an investigation of the levels of meso and macro socio-cultural analysis possible.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12923
10.5433/1984-3356.2012v5n9p329
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12923
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2012v5n9p329
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/12923/11409
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Antíteses
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 5, n. 9, jan./jun. 2012 - Dossiê: Humor Gráfico; 329-350
Antíteses; Vol. 5, n. 9, jan./jun. 2012 - Dossiê: Humor Gráfico; 329-350
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069045866954752