Grow a child (Mita ñemongakuaa): health care of children and changes in the Mbya reko
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3685 |
Resumo: | Mitã ñemongakuaa is the Mbya language expression used to refer to rear practices; literally, it means “to make a child grow”. The aim of this article is to present the results of an ethnographic research developed on two Mbya communities from Argentina in order to characterize local practices and representations on little children rearing using qualitative techniques. First we describe and analyze, from the Mbya perspective, current conditions that make possible that children became ill. After that, we mention most usual childhood illness and local criteria applied to classify them. Thirdly, we characterize preventive and therapeutic practices performed by the community, as well as the criteria used to select, combine and justify therapeutic alternatives. Finally, and based on the testimonies of men and women of different generations, we analyze and discuss local representations on current health conditions. |
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Grow a child (Mita ñemongakuaa): health care of children and changes in the Mbya rekoHacer crecer un niño (Mitã ñemongakuaa): el cuidado de la salud de los niños y las transformaciones en el Mbya rekoFazendo crescer uma criança (Mitã ñemongakuaa): cuidando da saúde da criança e transformações no Mbya rekoEthnographyMbyaArgentinaRearing practicesHealth/illness processChildhoodEtnografiaMbyaArgentinaPrácticas de crianzaProceso salud/enfermedadInfanciaEtnografiaMbyaArgentinaPráticas parentaisProcesso saúde/doençaInfânciaMitã ñemongakuaa is the Mbya language expression used to refer to rear practices; literally, it means “to make a child grow”. The aim of this article is to present the results of an ethnographic research developed on two Mbya communities from Argentina in order to characterize local practices and representations on little children rearing using qualitative techniques. First we describe and analyze, from the Mbya perspective, current conditions that make possible that children became ill. After that, we mention most usual childhood illness and local criteria applied to classify them. Thirdly, we characterize preventive and therapeutic practices performed by the community, as well as the criteria used to select, combine and justify therapeutic alternatives. Finally, and based on the testimonies of men and women of different generations, we analyze and discuss local representations on current health conditions.Mitã ñemongakuaa es la expresión en lengua Mbya que se utiliza para hacer referencia a la crianza y significa literalmente “hacer crecer un niño”. En este trabajo presentamos algunos resultados de una investigación etnográfica en comunidades Mbya de Argentina, orientada a caracterizar las representaciones y prácticas en torno a la crianza de los niños entre 0 y 2 años, basada en la aplicación de técnicas cualitativas. En primer lugar, describimos y analizamos las condiciones que en el presente hacen posible la emergencia de la enfermedad en los niños pequeños desde la perspectiva Mbya. En segundo lugar, describimos estas enfermedades y los criterios locales para su clasificación. En tercer lugar, caracterizamos las prácticas preventivas y terapéuticas desarrolladas por los miembros de estas comunidades, los criterios que intervienen en la elección y combinación de diferentes alternativas de tratamiento y los argumentos que las justifican. Hacia el final, analizamos y discutimos un conjunto de representaciones acerca de las condiciones de salud en el presente, a partir de los testimonios de hombres y mujeres de diferentes generaciones.Mitã ñemongakuaa é a expressão na língua Mbya que é usada para se referir à parentalidade e significa literalmente “fazer uma criança crescer”. Neste artigo apresentamos alguns resultados de uma pesquisa etnográfica em comunidades Mbya na Argentina, com o objetivo de caracterizar as representações e práticas em torno da educação de crianças de 0 a 2 anos, a partir da aplicação de técnicas qualitativas. Primeiramente, descrevemos e analisamos as condições que atualmente possibilitam o surgimento da doença em crianças pequenas na perspectiva Mbya. Em segundo lugar, descrevemos essas doenças e os critérios locais para sua classificação. Em terceiro lugar, caracterizamos as práticas preventivas e terapêuticas desenvolvidas pelos membros destas comunidades, os critérios que intervêm na escolha e combinação das diferentes alternativas de tratamento e os argumentos que as justificam. Para finalizar, analisamos e discutimos um conjunto de representações sobre as condições de saúde no presente, a partir de depoimentos de homens e mulheres de diferentes gerações.Universidade Estadual de Londrina2010-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/368510.5433/1984-3356.2010v3n6p1047Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 1047-1076Antíteses; Vol. 3, n. 6, jul./dez. 2010 - Dossiê: História e Ensino. Teorias e Metodologias; 1047-10761984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/3685/7059Copyright (c) 2010 Antítesesinfo:eu-repo/semantics/openAccessRemorini, Carolina2022-06-08T14:01:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3685Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-06-08T14:01:05Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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