“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647 |
Resumo: | The paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s. |
id |
UEL-13_d93c9a91f5aa5549cbc64933f686788d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22647 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?"Clara Crocodilo” e “Nego Dito”: dois perigosos marginais?Brazilian popular musicArrigo BarnabéItamar AssumpçãoBrazilian contemporary societyHistoryCanção popular brasileiraArrigo BarnabéItamar AssumpçãoSociedade brasileira contemporâneaHistóriaThe paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s.O artigo sistematiza informações sobre a trajetória artística de Arrigo Barnabé e a de Itamar Assumpção; e discute as formas de duas composições: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), gravada em 1980 no LP Clara Crocodilo; e “Nego Dito” (Itamar Assumpção), gravada em 1981 no LP Beleléu, Leléu, Eu. Em perspectiva interdisciplinar, a noção de forma se refere tanto à análise dos elementos que estruturam determinada obra quanto à interpretação do sentido de tal estrutura à luz do processo histórico brasileiro. Assim, os materiais sonoros que constituem cada gravação, bem como os modos como esses materiais se articulam são relacionados ao processo histórico brasileiro na passagem da década de 1970 para a de 1980.Universidade Estadual de Londrina2015-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAutor convidadeoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2264710.5433/1984-3356.2015v8n15p10Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-361984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647/16575Copyright (c) 2015 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira Junior, Walter Garcia da2022-11-03T16:34:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22647Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T16:34:33Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? "Clara Crocodilo” e “Nego Dito”: dois perigosos marginais? |
title |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
spellingShingle |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? Silveira Junior, Walter Garcia da Brazilian popular music Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Brazilian contemporary society History Canção popular brasileira Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Sociedade brasileira contemporânea História |
title_short |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
title_full |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
title_fullStr |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
title_full_unstemmed |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
title_sort |
“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws? |
author |
Silveira Junior, Walter Garcia da |
author_facet |
Silveira Junior, Walter Garcia da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silveira Junior, Walter Garcia da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brazilian popular music Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Brazilian contemporary society History Canção popular brasileira Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Sociedade brasileira contemporânea História |
topic |
Brazilian popular music Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Brazilian contemporary society History Canção popular brasileira Arrigo Barnabé Itamar Assumpção Sociedade brasileira contemporânea História |
description |
The paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Autor convidadeo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647 10.5433/1984-3356.2015v8n15p10 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2015v8n15p10 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647/16575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Antíteses http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36 Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069047284629504 |