“Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira Junior, Walter Garcia da
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647
Resumo: The paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s.
id UEL-13_d93c9a91f5aa5549cbc64933f686788d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22647
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?"Clara Crocodilo” e “Nego Dito”: dois perigosos marginais?Brazilian popular musicArrigo BarnabéItamar AssumpçãoBrazilian contemporary societyHistoryCanção popular brasileiraArrigo BarnabéItamar AssumpçãoSociedade brasileira contemporâneaHistóriaThe paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s.O artigo sistematiza informações sobre a trajetória artística de Arrigo Barnabé e a de Itamar Assumpção; e discute as formas de duas composições: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), gravada em 1980 no LP Clara Crocodilo; e “Nego Dito” (Itamar Assumpção), gravada em 1981 no LP Beleléu, Leléu, Eu. Em perspectiva interdisciplinar, a noção de forma se refere tanto à análise dos elementos que estruturam determinada obra quanto à interpretação do sentido de tal estrutura à luz do processo histórico brasileiro. Assim, os materiais sonoros que constituem cada gravação, bem como os modos como esses materiais se articulam são relacionados ao processo histórico brasileiro na passagem da década de 1970 para a de 1980.Universidade Estadual de Londrina2015-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAutor convidadeoapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/2264710.5433/1984-3356.2015v8n15p10Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-361984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647/16575Copyright (c) 2015 Antíteseshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira Junior, Walter Garcia da2022-11-03T16:34:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/22647Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2022-11-03T16:34:33Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
"Clara Crocodilo” e “Nego Dito”: dois perigosos marginais?
title “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
spellingShingle “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
Silveira Junior, Walter Garcia da
Brazilian popular music
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Brazilian contemporary society
History
Canção popular brasileira
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Sociedade brasileira contemporânea
História
title_short “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
title_full “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
title_fullStr “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
title_full_unstemmed “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
title_sort “Clara Crocodilo” and “Nego Dito”: two dangerous outlaws?
author Silveira Junior, Walter Garcia da
author_facet Silveira Junior, Walter Garcia da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira Junior, Walter Garcia da
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian popular music
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Brazilian contemporary society
History
Canção popular brasileira
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Sociedade brasileira contemporânea
História
topic Brazilian popular music
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Brazilian contemporary society
History
Canção popular brasileira
Arrigo Barnabé
Itamar Assumpção
Sociedade brasileira contemporânea
História
description The paper systematizes some information about both Arrigo Barnabé’s and Itamar Assumpção’s artistic career. The paper analyses, as well, the forms of two compositions: “Clara Crocodilo” (Arrigo Barnabé/ Mario Lucio Cortes), recorded in 1980 on the Clara Crocodilo album; and “Nego Dito” (Itamar Assumpção), recorded in 1981 on the Beleléu, Leléu, Eu album. In the interdisciplinary perspective that one takes, the notion of form refers to the analysis of the elements that structure each composition and to the interpretation of the meaning of that structure in the light of Brazil’s historical process. Thus, the sound materials that constitute each recording and the ways these materials are articulated are related to the Brazilian history in the moving from the 1970s to the 1980s.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Autor convidadeo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647
10.5433/1984-3356.2015v8n15p10
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2015v8n15p10
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22647/16575
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Antíteses
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 8 No. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36
Antíteses; v. 8 n. 15 (2015): 50 anos de golpe: arte, cultura e poder; 10-36
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069047284629504