Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaya, Sidneya
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Antíteses
Texto Completo: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295
Resumo: This article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them.
id UEL-13_e0544093c3b7cd5548f21a164eabf801
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49295
network_acronym_str UEL-13
network_name_str Antíteses
repository_id_str
spelling Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th centuryEscuelas de aprendizajes de marinheiro de Santa Catarina em el siglo XIXEscolas de aprendizes marinheiros de Santa Catarina no século XIXHistory of EducationInstruction of Blacks in Santa CatarinaConstitution of Santa Catarina societyStructuring of racism in Brazilsailor apprentices schools in Santa CatarinaHistoria de la EducaciónInstrucción de los Negros en Santa CatarinaConstitución de la sociedad catarinenseEstructuración del racismo en BrasilEscolas de Aprendizes Marinheiros de Santa CatarinaHistória da EducaçãoInstrução dos negros em Santa CatarinaConstituição da sociedade catarinenseEstruturação do racismo no BrasilThis article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them.Este artículo, a través del paradigma indiciario, tiene como objetivo analizar desde diferentes perspectivas la Escola de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina (EAMSC). Presenta y discute elementos clasistas y racistas del estado de Santa Catarina, desde su génesis, como provincia, en el siglo XIX. En este contexto, formas de escolarización y profesionalización aún no universalizadas fueron muchas veces ofrecidas a poblaciones pobres y negras a través de la violencia y la opresión, materializando posiciones jerárquicas y desigualdades sociales. Las EAMSC se situaron en la confluencia de objetivos como la captación de mano de obra subalterna para la Marina Imperial y la higienización de los espacios públicos, limpiando las ciudades modernizadoras, especialmente las portuarias, de mayor complejidad social, de los menores que deambulaban por allí. or otra parte, representaban también la esperanza de ser educados, alimentados, con trabajo remunerado y conquistada la ciudadanía en medio de las rigideces y amenazas en que se desenvolvían, para muchas familias y muchachos que voluntariamente ingresaban a ellos.Este artigo, realizado por meio do paradigma indiciário objetiva analisar sob diferentes perspectivas a Escola de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina (EAMSC). Apresenta e discute elementos classistas e racistas do estado de Santa Catarina, desde sua gênese, como província, no século XIX. Nesse contexto, formas de escolarização e profissionalização ainda não universalizados, muitas vezes, eram ofertadas às populações pobres e negras mediante violência e opressão, concretizando posições hierárquicas e desigualdades sociais. As EAMSC situavam-se na confluência de objetivos como obter mão-de-obra subalternizada para a Marinha Imperial e higienizar os espaços públicos livrando as cidades que se modernizavam, especialmente as cidades portuárias, com maior complexidade social, dos menores que por ali perambulavam. Por outro lado, também representavam a esperança de se instruir, alimentar, trabalhar com remuneração e conquistar a cidadania em meio ao ambiente de rigidez e ameaças nas quais operavam, para muitas famílias e meninos que nelas se inseriram voluntariamente.Universidade Estadual de Londrina2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4929510.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 707-738Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 707-7381984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295/50289Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaya, SidneyaLage Fernandes Laffin, Maria Hermínia2024-04-11T18:07:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49295Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2024-04-11T18:07:14Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false
dc.title.none.fl_str_mv Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
Escuelas de aprendizajes de marinheiro de Santa Catarina em el siglo XIX
Escolas de aprendizes marinheiros de Santa Catarina no século XIX
title Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
spellingShingle Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
Gaya, Sidneya
History of Education
Instruction of Blacks in Santa Catarina
Constitution of Santa Catarina society
Structuring of racism in Brazil
sailor apprentices schools in Santa Catarina
Historia de la Educación
Instrucción de los Negros en Santa Catarina
Constitución de la sociedad catarinense
Estructuración del racismo en Brasil
Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina
História da Educação
Instrução dos negros em Santa Catarina
Constituição da sociedade catarinense
Estruturação do racismo no Brasil
title_short Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
title_full Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
title_fullStr Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
title_full_unstemmed Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
title_sort Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
author Gaya, Sidneya
author_facet Gaya, Sidneya
Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
author_role author
author2 Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaya, Sidneya
Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education
Instruction of Blacks in Santa Catarina
Constitution of Santa Catarina society
Structuring of racism in Brazil
sailor apprentices schools in Santa Catarina
Historia de la Educación
Instrucción de los Negros en Santa Catarina
Constitución de la sociedad catarinense
Estructuración del racismo en Brasil
Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina
História da Educação
Instrução dos negros em Santa Catarina
Constituição da sociedade catarinense
Estruturação do racismo no Brasil
topic History of Education
Instruction of Blacks in Santa Catarina
Constitution of Santa Catarina society
Structuring of racism in Brazil
sailor apprentices schools in Santa Catarina
Historia de la Educación
Instrucción de los Negros en Santa Catarina
Constitución de la sociedad catarinense
Estructuración del racismo en Brasil
Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina
História da Educação
Instrução dos negros em Santa Catarina
Constituição da sociedade catarinense
Estruturação do racismo no Brasil
description This article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295
10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738
url https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295
identifier_str_mv 10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295/50289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Londrina
dc.source.none.fl_str_mv Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 707-738
Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 707-738
1984-3356
reponame:Antíteses
instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron:UEL
instname_str Universidade Estadual de Londrina (UEL)
instacron_str UEL
institution UEL
reponame_str Antíteses
collection Antíteses
repository.name.fl_str_mv Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)
repository.mail.fl_str_mv antiteses@uel.br||
_version_ 1797069044290945024