Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Antíteses |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295 |
Resumo: | This article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them. |
id |
UEL-13_e0544093c3b7cd5548f21a164eabf801 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49295 |
network_acronym_str |
UEL-13 |
network_name_str |
Antíteses |
repository_id_str |
|
spelling |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th centuryEscuelas de aprendizajes de marinheiro de Santa Catarina em el siglo XIXEscolas de aprendizes marinheiros de Santa Catarina no século XIXHistory of EducationInstruction of Blacks in Santa CatarinaConstitution of Santa Catarina societyStructuring of racism in Brazilsailor apprentices schools in Santa CatarinaHistoria de la EducaciónInstrucción de los Negros en Santa CatarinaConstitución de la sociedad catarinenseEstructuración del racismo en BrasilEscolas de Aprendizes Marinheiros de Santa CatarinaHistória da EducaçãoInstrução dos negros em Santa CatarinaConstituição da sociedade catarinenseEstruturação do racismo no BrasilThis article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them.Este artículo, a través del paradigma indiciario, tiene como objetivo analizar desde diferentes perspectivas la Escola de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina (EAMSC). Presenta y discute elementos clasistas y racistas del estado de Santa Catarina, desde su génesis, como provincia, en el siglo XIX. En este contexto, formas de escolarización y profesionalización aún no universalizadas fueron muchas veces ofrecidas a poblaciones pobres y negras a través de la violencia y la opresión, materializando posiciones jerárquicas y desigualdades sociales. Las EAMSC se situaron en la confluencia de objetivos como la captación de mano de obra subalterna para la Marina Imperial y la higienización de los espacios públicos, limpiando las ciudades modernizadoras, especialmente las portuarias, de mayor complejidad social, de los menores que deambulaban por allí. or otra parte, representaban también la esperanza de ser educados, alimentados, con trabajo remunerado y conquistada la ciudadanía en medio de las rigideces y amenazas en que se desenvolvían, para muchas familias y muchachos que voluntariamente ingresaban a ellos.Este artigo, realizado por meio do paradigma indiciário objetiva analisar sob diferentes perspectivas a Escola de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina (EAMSC). Apresenta e discute elementos classistas e racistas do estado de Santa Catarina, desde sua gênese, como província, no século XIX. Nesse contexto, formas de escolarização e profissionalização ainda não universalizados, muitas vezes, eram ofertadas às populações pobres e negras mediante violência e opressão, concretizando posições hierárquicas e desigualdades sociais. As EAMSC situavam-se na confluência de objetivos como obter mão-de-obra subalternizada para a Marinha Imperial e higienizar os espaços públicos livrando as cidades que se modernizavam, especialmente as cidades portuárias, com maior complexidade social, dos menores que por ali perambulavam. Por outro lado, também representavam a esperança de se instruir, alimentar, trabalhar com remuneração e conquistar a cidadania em meio ao ambiente de rigidez e ameaças nas quais operavam, para muitas famílias e meninos que nelas se inseriram voluntariamente.Universidade Estadual de Londrina2024-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4929510.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 707-738Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 707-7381984-3356reponame:Antítesesinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295/50289Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffinhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaya, SidneyaLage Fernandes Laffin, Maria Hermínia2024-04-11T18:07:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/49295Revistahttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antitesesPUBhttps://www.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/oaiantiteses@uel.br||1984-33561984-3356opendoar:2024-04-11T18:07:14Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century Escuelas de aprendizajes de marinheiro de Santa Catarina em el siglo XIX Escolas de aprendizes marinheiros de Santa Catarina no século XIX |
title |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
spellingShingle |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century Gaya, Sidneya History of Education Instruction of Blacks in Santa Catarina Constitution of Santa Catarina society Structuring of racism in Brazil sailor apprentices schools in Santa Catarina Historia de la Educación Instrucción de los Negros en Santa Catarina Constitución de la sociedad catarinense Estructuración del racismo en Brasil Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina História da Educação Instrução dos negros em Santa Catarina Constituição da sociedade catarinense Estruturação do racismo no Brasil |
title_short |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
title_full |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
title_fullStr |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
title_full_unstemmed |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
title_sort |
Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century |
author |
Gaya, Sidneya |
author_facet |
Gaya, Sidneya Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia |
author_role |
author |
author2 |
Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gaya, Sidneya Lage Fernandes Laffin, Maria Hermínia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History of Education Instruction of Blacks in Santa Catarina Constitution of Santa Catarina society Structuring of racism in Brazil sailor apprentices schools in Santa Catarina Historia de la Educación Instrucción de los Negros en Santa Catarina Constitución de la sociedad catarinense Estructuración del racismo en Brasil Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina História da Educação Instrução dos negros em Santa Catarina Constituição da sociedade catarinense Estruturação do racismo no Brasil |
topic |
History of Education Instruction of Blacks in Santa Catarina Constitution of Santa Catarina society Structuring of racism in Brazil sailor apprentices schools in Santa Catarina Historia de la Educación Instrucción de los Negros en Santa Catarina Constitución de la sociedad catarinense Estructuración del racismo en Brasil Escolas de Aprendizes Marinheiros de Santa Catarina História da Educação Instrução dos negros em Santa Catarina Constituição da sociedade catarinense Estruturação do racismo no Brasil |
description |
This article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295 10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295 |
identifier_str_mv |
10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295/50289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Sidneya Gaya, Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Londrina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Antíteses; Vol. 16 No. 32 (2023): The Chilean Unidad Popular: a cultural history; 707-738 Antíteses; v. 16 n. 32 (2023): A Unidad Popular chilena: uma história cultural; 707-738 1984-3356 reponame:Antíteses instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Antíteses |
collection |
Antíteses |
repository.name.fl_str_mv |
Antíteses - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
antiteses@uel.br|| |
_version_ |
1797069044290945024 |