Narrative and painting in Edmundo de Oliveira Gaudêncio: intersemiotic dialogues
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25089 |
Resumo: | The aim of this work is to show how an intersemiotic dialogue between narrative and painting is constituted in the book Em torno de um jarro (1999), written by Edmundo de Oliveira Gaudêncio. Based on the intersemiotic assumptions on translation, this work provides evidences of that the incorporation of the written/verbal code to the pictorial/ visual one, and also the inverse process provides a double recreation – the one of the aesthetic object and the lost childhood, an archetype of simple happiness – through such an inventive process that it cannot be analyzed by the concept of the loss/gain dichotomy. |
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Narrative and painting in Edmundo de Oliveira Gaudêncio: intersemiotic dialoguesNarrativa e pintura em Edmundo de Oliveira Gaudêncio: diálogos intersemióticosIntersemiotic translationDreamChildhoodTradução intersemióticaDevaneioInfânciaIntersemiotic translationDreamChildhoodThe aim of this work is to show how an intersemiotic dialogue between narrative and painting is constituted in the book Em torno de um jarro (1999), written by Edmundo de Oliveira Gaudêncio. Based on the intersemiotic assumptions on translation, this work provides evidences of that the incorporation of the written/verbal code to the pictorial/ visual one, and also the inverse process provides a double recreation – the one of the aesthetic object and the lost childhood, an archetype of simple happiness – through such an inventive process that it cannot be analyzed by the concept of the loss/gain dichotomy.Neste trabalho, procuraremos mostrar como entre narrativa e pintura se estabelece um diálogo intersemiótico na obra Em torno de um jarro (1999), escrita por Edmundo de Oliveira Gaudêncio. Ancorados nos pressupostos da tradução de base intersemiótica, evidenciaremos que a transposição do código escrito/verbal para o pictórico/visual e deste para aquele propicia uma dupla recriação – a do objeto estético e a da infância perdida, arquétipo da felicidade simples –, mediante um processo bastante inventivo que não pode ser analisado pelo viés da dicotomia perda/ganho.Programa de Pós-graduação em Letras2012-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2508910.5433/1678-2054.2012v24p70Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 24: Diálogo da literatura com as outras artes; 70-80Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 24: Diálogo da literatura com as outras artes; 70-80Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 24: Diálogo da literatura com as outras artes; 70-801678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25089/18384Copyright (c) 2012 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcelo Medeiros da2020-11-23T13:58:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25089Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:10.064517Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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