The Lyrical Modern: Dialogues are Permanence
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25025 |
Resumo: | My concern in this paper is to contribute for the perception that the modern lyrical modern poetry establishes a tense dialogue with tradition based upon Baudelaire’s (1999) concept of the “mnemonic art”, dialectic aspects from Hegel (1986) as well as considerations about the lyric modern poetry by Hugo Friedrich (1991) and Berman (1987). I try to investigate metalanguage as a face of the modern lyric poetry upon Octavio Paz’s (1994) classifying it as a critical principle and as a mark of the modernity through the analysis of the poem “Mãos dadas” by Carlos Drummond de Andrade. |
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The Lyrical Modern: Dialogues are PermanenceA lírica moderna: diálogos e permanênciaModernityDrummondTraditionModernidadeDrummondTradiçãoMy concern in this paper is to contribute for the perception that the modern lyrical modern poetry establishes a tense dialogue with tradition based upon Baudelaire’s (1999) concept of the “mnemonic art”, dialectic aspects from Hegel (1986) as well as considerations about the lyric modern poetry by Hugo Friedrich (1991) and Berman (1987). I try to investigate metalanguage as a face of the modern lyric poetry upon Octavio Paz’s (1994) classifying it as a critical principle and as a mark of the modernity through the analysis of the poem “Mãos dadas” by Carlos Drummond de Andrade.Nossa preocupação neste trabalho é contribuir para a percepção de que a lírica moderna estabelece um dialogo tensivo face à tradição, tendo por base o conceito de “arte mnemônica” de Baudelaire (1999), aspectos da dialética em Hegel (1986), bem como considerações sobre a lírica moderna em Hugo Friedrich (1991) e Berman (1987). A proposta investiga a metalinguagem como uma das faces da lírica moderna, tomando por base o que Octavio Paz (1994) classifica como princípio crítico e como marca da modernidade e elege como corpus específico do trabalho o poema “Mãos dadas”, de Carlos Drummond de Andrade.Programa de Pós-graduação em Letras2012-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2502510.5433/1678-2054.2012v23p5Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 23: Poesia no Século XX; 5-16Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 23: Poesia no Século XX; 5-16Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 23: Poesia no Século XX; 5-161678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/25025/18345Copyright (c) 2012 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Danglei de Castro2021-08-11T21:54:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25025Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:09.121461Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
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