Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
Texto Completo: | https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/26386 |
Resumo: | This paper presents a reading of realities constructed by the narrator and the characters in scenes suspended in time in the novel Purgatory of Tomáz Eloy Martínez, leading us to diverse dynamics between images; to articulations among the visible, the imaginary and the imagined; to the overlap of memory and everyday life. From these experiences, we think of different propositions to exist between - between worlds, realities, countries and times; experienced by the characters from the dictatorship in Argentine in the 1970s to calm New Jersey of the 2000s. In a pungent way, Purgatory, by Dante, and cartography, mark the fiction by Martínez, presenting possible flows for the existence of lost or missing people. We will make use of theoretical contribution of photography (Boris Kossoy and Ronaldo Entler, among others), to propose a dip in symbolic possibilities of images in narratives as an extra challenge for our reading of literature as photography |
id |
UEL-15_2c12948f8251896390128d6226f3ca5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386 |
network_acronym_str |
UEL-15 |
network_name_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository_id_str |
|
spelling |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realitiesPurgatório, de Tomás Eloy Martínez: suspensão do tempo e construção de realidadesLatin-American novelImagesPhotographyRomance latino-americanoIimagensFotografia.This paper presents a reading of realities constructed by the narrator and the characters in scenes suspended in time in the novel Purgatory of Tomáz Eloy Martínez, leading us to diverse dynamics between images; to articulations among the visible, the imaginary and the imagined; to the overlap of memory and everyday life. From these experiences, we think of different propositions to exist between - between worlds, realities, countries and times; experienced by the characters from the dictatorship in Argentine in the 1970s to calm New Jersey of the 2000s. In a pungent way, Purgatory, by Dante, and cartography, mark the fiction by Martínez, presenting possible flows for the existence of lost or missing people. We will make use of theoretical contribution of photography (Boris Kossoy and Ronaldo Entler, among others), to propose a dip in symbolic possibilities of images in narratives as an extra challenge for our reading of literature as photographyEste trabalho apresenta uma leitura de realidades construídas pelo narrador e as personagens a partir de cenas suspensas no tempo, no romance Purgatório, de Tomáz Eloy Martínez, levandonos a diversas dinâmicas entre imagens; a articulações entre o visível, o imaginário e o imaginado; a sobreposição da memória e do cotidiano. A partir dessas experiências, pensamos em diferentes propostas para o existir entre – entre mundos, realidades, países e tempos; vividos pelos personagens entre a Argentina no início da ditadura dos anos 1970 e a Nova Jersey pacata dos anos 2000. De modo contundente, o Purgatório, de Dante, e a cartografia pontuam a ficção de Martínez, apresentado fluxos possíveis para a existência de pessoas perdidas ou desaparecidas. Utilizaremos aportes teóricos da fotografia (Boris Kossoy e Ronaldo Entler, entre outros), para propor um mergulho em possibilidades simbólicas de imagens em narrativas e como um desafio a mais para nossa leitura da literatura enquanto fotografia.Programa de Pós-graduação em Letras2017-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/2638610.5433/1678-2054.2016v32p82Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-94Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-94Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-941678-2054reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinstname:Universidade Estadual de Londrina (UEL)instacron:UELporhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/26386/21415Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literáriosinfo:eu-repo/semantics/openAccessLemos, Anuschka ReichmannReichmann, Brunilda2020-10-22T14:35:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26386Revistahttp://www.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/indexPUBhttps://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/oaiterraroxa.uel@gmail.com1678-20541678-2054opendoar:2023-01-13T10:37:16.345457Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities Purgatório, de Tomás Eloy Martínez: suspensão do tempo e construção de realidades |
title |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
spellingShingle |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities Lemos, Anuschka Reichmann Latin-American novel Images Photography Romance latino-americano Iimagens Fotografia. |
title_short |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
title_full |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
title_fullStr |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
title_full_unstemmed |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
title_sort |
Purgatório, by Tomás Eloy Martínez: suspension of time and construction of realities |
author |
Lemos, Anuschka Reichmann |
author_facet |
Lemos, Anuschka Reichmann Reichmann, Brunilda |
author_role |
author |
author2 |
Reichmann, Brunilda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lemos, Anuschka Reichmann Reichmann, Brunilda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Latin-American novel Images Photography Romance latino-americano Iimagens Fotografia. |
topic |
Latin-American novel Images Photography Romance latino-americano Iimagens Fotografia. |
description |
This paper presents a reading of realities constructed by the narrator and the characters in scenes suspended in time in the novel Purgatory of Tomáz Eloy Martínez, leading us to diverse dynamics between images; to articulations among the visible, the imaginary and the imagined; to the overlap of memory and everyday life. From these experiences, we think of different propositions to exist between - between worlds, realities, countries and times; experienced by the characters from the dictatorship in Argentine in the 1970s to calm New Jersey of the 2000s. In a pungent way, Purgatory, by Dante, and cartography, mark the fiction by Martínez, presenting possible flows for the existence of lost or missing people. We will make use of theoretical contribution of photography (Boris Kossoy and Ronaldo Entler, among others), to propose a dip in symbolic possibilities of images in narratives as an extra challenge for our reading of literature as photography |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/26386 10.5433/1678-2054.2016v32p82 |
url |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/26386 |
identifier_str_mv |
10.5433/1678-2054.2016v32p82 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/terraroxa/article/view/26386/21415 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Letras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-94 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; Vol. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-94 Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários; v. 32: Literatura enquanto fotografia (dez. 2016); 82-94 1678-2054 reponame:Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários instname:Universidade Estadual de Londrina (UEL) instacron:UEL |
instname_str |
Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
instacron_str |
UEL |
institution |
UEL |
reponame_str |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
collection |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários |
repository.name.fl_str_mv |
Terra Roxa e Outras Terras: Revista de Estudos Literários - Universidade Estadual de Londrina (UEL) |
repository.mail.fl_str_mv |
terraroxa.uel@gmail.com |
_version_ |
1797047361095073792 |